Για μια Αθήνα που “πεθαίνει” εξαιτίας της “αδιέξοδης κατάστασης” που δημιουργείται λόγω της κίνησης στους δρόμους που έχει σαν αποτέλεσμα μεγάλες καθυστερήσεις και τον εκνευρισμό των οδηγών, περιέγραψαν συγκοινωνιολόγοι, οι οποίοι εκτίμησαν πως η κατάσταση θα γίνει ακόμα χειρότερη τα επόμενα χρόνια.

Συγκεκριμένα μιλώντας στο Πρώτο Πρόγραμμα 91,6 και 105,8, ο συγκοινωνιολόγος και υποψήφιος διδάκτωρ στο ΕΜΠ, Παναγιώτης Τζούρας, παρουσίασε στοιχεία τα οποία δείχνουν πως επιστρέφουμε στην κινητικότητα του 2019, αναφορικά με τους τομείς της αναψυχής, των αγορών και της ψυχαγωγίας.

Επίσης σχέση με τον Σεπτέμβριο του 2020, η αύξηση του φόρτου στον Κηφισό είναι 10% με 15% και στην Κηφισίας ξεπερνά το 30%. 

Ενδεικτικά πάντως είναι τα στοιχεία σχετικά με τις καθυστερήσεις τις πρωινές ώρες αιχμής όπου στον Κηφισό ξεπερνούν τα 25 με 30 λεπτά και στην Αττική Οδό φτάνουν τα 10 με 15 λεπτά, ενώ καθυστερήσεις παρατηρούνται και στον Περιφερειακό Υμηττού.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε ο κ. Τζούρας ο μεγάλος “χαμένος” από την πανδημία ήταν τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, καθώς οι επικυρώσεις εισιτηρίων βρίσκονται περίπου στα 3/4 σε σχέση με το 2019, κάτι που δείχνει ότι αυτό το 1/4 έχει πάει λογικά στο αυτοκίνητο.

“Αυτό, σε συνδυασμό με την αύξηση της κινητικότητας μετά την άρση των περιοριστικών μέτρων έχει δημιουργήσει την κατάσταση που ζούμε”, τόνισε ο κ. Τζούρας.

Πληρότητα κάτω από το 50% στα περισσότερα δρομολόγια των ΜΜΜ

Την ίδια ώρα, τα στοιχεία του υπουργείου Μεταφορών δείχνουν ότι το 94% των δρομολογίων των αστικών συγκοινωνιών έχει πληρότητα κάτω του 50% και μόνο στο 2% η πληρότητα ξεπερνά το 65%.

Υπάρχει όμως μια διαφοροποίηση κατά τις ώρες αιχμής. Δηλαδή, τα λεωφορεία περνούν πολύ γεμάτα κατά τις ώρες αιχμής και είναι σχεδόν άδεια τις υπόλοιπες ώρες. Η κινητικότητα δεν έχει μόνο χωρική διάσταση, αλλά και χρονική“, επισήμανε.

Η Αθήνα “πεθαίνει”

Είναι αδιέξοδη η κατάσταση. Η Αθήνα στην οποία έχει επενδύσει κάποιος αγοράζοντας ένα σπίτι, πεθαίνει και το σπίτι αυτό σε λίγα χρόνια θα έχει τη μισή αξία“, δήλωσε από την πλευρά του ο ομότιμος καθηγητής του ΕΜΠ, συγκοινωνιολόγος – πολεοδόμος, Θάνος Βλαστός.

“Αυτό που συμβαίνει σήμερα θα μας ταλαιπωρεί σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό τα επόμενα χρόνια. Πάμε προς τα πολύ χειρότερα“, εκτίμησε και περιέγραψε ο κ. Βλαστός διάφορες “βαρβαρότητες” που ζούμε στις πόλεις με πρώτα “θύματα” τα παιδιά και τους ανήμπορους ή τους ηλικιωμένους και έφερε σαν παράδειγμα κινήσεις που συμβαίνουν σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, όπου οι πολίτες επικροτούν πολιτικές για τον περιορισμό του αυτοκινήτου και την αύξηση πεζοδρόμων και ποδηλατοδρόμων.

Δεν πρόκειται από τη μια ημέρα στην άλλη ούτε να εξαφανίσουμε τα αυτοκίνητα από τους δρόμους των πόλεων, ούτε στις ώρες αιχμής να ζούμε στον “παράδεισο”. Υπάρχουν λύσεις και η βασικότερη είναι να μπορέσουμε να στρέψουμε τον κόσμο στις αστικές συγκοινωνίες, κάτι που δεν είναι καθόλου εύκολο“, δήλωσε από την πλευρά του, ο αναπληρωτής καθηγητής στο ΕΜΠ, Κωνσταντίνος Κεπαπτσόγλου.

Πιστεύω ότι είμαστε λίγο χειρότερα από το 2019 στις ώρες αιχμής. Ενώ είχαμε αυξημένη κίνηση 08.00 π.μ – 09.00 π.μ., τώρα έχουμε 09.00 π.μ – 10.00 π.μ και 10.00 π.μ. – 11.00 π.μ. Το ποτάμι είναι μπλοκαρισμένο και στις 13.00 στο ρεύμα προς Πειραιά“, πρόσθεσε.

Η επαναφορά του δακτυλίου φέρνει προβληματισμό

Η επαναφορά του δακτυλίου από τις 25 Οκτωβρίου, δημιουργεί έντονος προβληματισμό σχετικά με το πώς θα επηρεαστεί η κίνηση στα περιφερειακά οδικά δίκτυα. “Κάποια μορφή δακτυλίου είναι δύσκολο να αποφύγουμε. Το πρόβλημα είναι ότι έχουμε μείνει πολύ πίσω, στο εξωτερικό οι προτεραιότητες έχουν να κάνει με το περιβάλλον και άλλους περιορισμούς, ενώ εδώ έχουμε μείνει στο μονά- ζυγά“, επεσήμανε από την πλευρά του ο συγκοινωνιολόγος μηχανικός, Κωνσταντίνος Κουρέτας.

Η πρόταση για να βελτιωθεί η κατάσταση

Το μεγάλο μας όπλο είναι τα ΜΜΜ. Αν δεν εξασφαλίσουμε την ισότιμη και ανθρώπινη πρόσβαση σε όλους, δεν μπορούμε να μιλάμε για απαγορεύσεις. Οι απαγορεύσεις στα κέντρα των πόλεων πρέπει να πηγαίνουν χέρι -χέρι με τη βελτίωση της εναλλακτικής“, σημείωσε ο κ. Κουρέτας για την πρόταση των Ελλήνων συγκοινωνιολόγων.

Αυτό που χρειάζεται να εξασφαλιστεί είναι ότι θα έχουμε ένα περιφερειακό δίκτυο όσο το δυνατόν βελτιστοποιημένο, που έχει να κάνει και με την σηματοδότηση και με την επιτήρηση της στάθμευσης, την αναπροσαρμογή του ωραρίου τροφοδοσίας, ώστε το οδικό δίκτυο να λειτουργεί με έναν βιώσιμο τρόπο, σύμφωνα με τον κ. Κουρέτα.

Ο σκοπός είναι να μειωθεί η ανάγκη για αυτοκίνητο ώστε να μην πιάνουν τόσο χώρο στους δρόμους και αυτός ο χώρος να αποδοθεί στους πεζούς, στα ποδήλατα και στα μέσα μαζικής μεταφοράς“.

Ακολουθήστε το debater.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις