Εκρηκτικό σκηνικό στα Στενά του Ορμούζ – Σκληρό μήνυμα Γκαλιμπάφ στις ΗΠΑ, “δεν έχουμε καν αρχίσει”
Μια "ανάσα" από την επανέναρξη του πολέμου
Σε επικίνδυνη καμπή βρίσκεται η κατάσταση στη Μέση Ανατολή, με τις ΗΠΑ να είναι με το δάχτυλο στη σκανδάλη, έτοιμες να ξαναρχίσουν τις στρατιωτικές επιχειρήσεις κατά του Ιράν.
Το επίκεντρο της έντασης έχει μεταφερθεί στα Στενά του Ορμούζ, με την εκεχειρία που επιτεύχθηκε πριν από μερικές εβδομάδες ανάμεσα στις ΗΠΑ και το Ιράν να κρέμεται από μια κλωστή και να κινδυνεύει με κατάρρευση.
«Είμαστε πιο κοντά στην επανέναρξη μεγάλων πολεμικών επιχειρήσεων απ’ ό,τι ήμασταν πριν από 24 ώρες, αφού το Ιράν έβαλε κατά αμερικανικών πλοίων και στόχευσε τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα σήμερα με πυραύλους, μη επανδρωμένα αεροσκάφη και ταχύπλοα σκάφη» ανέφεραν στο Fox News ανώτεροι Αμερικανοί αξιωματούχοι.
Ο αμερικανικός στρατός ανακοίνωσε ότι άνοιξε πυρ κατά ιρανικών δυνάμεων και βύθισε έξι μικρά σκάφη, τα οποία, σύμφωνα με την Ουάσιγκτον, στόχευαν πολιτικά πλοία, ενώ πρόσθεσε ότι συνόδευσε δύο αμερικανικά εμπορικά πλοία έξω από το Στενό του Ορμούζ.
Οι κινήσεις αυτές εντάσσονται στο πλαίσιο της επιχείρησης «Ελευθερία», δηλαδή στην προσπάθεια των ΗΠΑ να ανοίξουν εκ νέου τη στρατηγικής σημασίας θαλάσσια οδό, την ώρα που η Τεχεράνη επιχειρεί να αποκλείσει εκ νέου το Στενό.
Ο Αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ απέφυγε να επιβεβαιώσει αν η εκεχειρία εξακολουθεί να ισχύει, προειδοποιώντας παράλληλα ότι το Ιράν θα «εξαφανιστεί από προσώπου γης» αν επιτεθεί σε αμερικανικά πλοία στον Κόλπο ή στο Ορμούζ.
Από την πλευρά του ο πρόεδρος του ιρανικού κοινοβουλίου, Μοχάμαντ Μπαγκέρ Γκαλιμπάφ, προχώρησε σε νέα προειδοποίηση προς τις ΗΠΑ, σημειώνοντας ότι η υφιστάμενη κατάσταση στο Ορμούζ είναι αφόρητη για τις ΗΠΑ προσθέτοντας απειλητικά «και δεν έχουμε καν αρχίσει».
Επίσης, η ιρανική στρατιωτική διοίκηση απείλησε ότι θα πλήξει οποιοδήποτε αμερικανικό πολεμικό πλοίο προσεγγίσει την περιοχή, ενώ ισχυρίστηκε ότι χτύπησε αμερικανικό πολεμικό πλοίο – κάτι που οι ΗΠΑ διέψευσαν. Ο Ιρανός υπουργός Εξωτερικών, Αμπάς Αραγτσί, μάλιστα χαρακτήρισε την αμερικανική επιχείρηση «Επιχείρηση Αδιέξοδο».
Υπενθυμίζεται ότι χθες Δευτέρα 4/5 η ένταση επεκτάθηκε και στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, όπου ιρανικές επιθέσεις με πυραύλους και drones προκάλεσαν πυρκαγιά σε πετρελαϊκή εγκατάσταση στη Φουτζέιρα, με το Ιράν να υποστηρίζει ότι στόχος ήταν να αποτραπεί η παράκαμψη του Στενού μέσω των ΗΑΕ και όχι να πληγούν τα Εμιράτα.
Γκαλιμπάφ: Η κατάσταση είναι αφόρητη για τις ΗΠΑ, και δεν έχουμε καν αρχίσει
Αφόρητη για τις ΗΠΑ χαρακτηρίζει την κατάσταση στο Στενό του Ορμούζ ο πρόεδρος του ιρανικού κοινοβουλίου, Μοχάμαντ Μπαγκέρ Γκαλιμπάφ, σε ανάρτησή του στην πλατφόρμα Χ, προσθέτοντας μάλιστα ότι η Τεχεράνη «δεν έχει ακόμη καν αρχίσει».
«Η νέα εξίσωση στο Στενό του Ορμούζ παγιώνεται. Η ασφάλεια της ναυσιπλοΐας και της διαμετακόμισης ενέργειας έχει τεθεί σε κίνδυνο από τις ΗΠΑ και τους συμμάχους τους, με την παραβίαση της εκεχειρίας και την επιβολή αποκλεισμού· βεβαίως, το κακό που προξενούν θα περιοριστεί», έγραψε ο Γκαλιμπάφ.
Ο πρόεδρος του ιρανικού κοινοβουλίου πρόσθεσε: «Γνωρίζουμε καλά ότι η συνέχιση της υφιστάμενης κατάστασης είναι αφόρητη για τις ΗΠΑ, κι εμείς δεν έχουμε ακόμη καν αρχίσει».
Τραμπ: Δεν μπορώ να σας πω αν η εκεχειρία παραμένει σε ισχύ
Ο Ντόναλντ Τραμπ αρνήθηκε να πει εάν η εκεχειρία των ΗΠΑ με το Ιράν παραμένει σε ισχύ, αφού και οι δύο πλευρές ισχυρίστηκαν ότι υπήρξαν πυροβολισμοί στα Στενά του Ορμούζ τη Δευτέρα. Εμφανιζόμενος στην εκπομπή The Hugh Hewitt Show, ο Αμερικανός πρόεδρος ρωτήθηκε εάν η παύση των εχθροπραξιών είχε πλέον «τελειώσει» και εάν οι επιθέσεις θα συνεχιστούν. Ο Τραμπ απάντησε λέγοντας: «Λοιπόν, δεν μπορώ να σας το πω αυτό .Αν απαντούσα σε αυτή την ερώτηση, θα λέγατε ότι αυτός ο άνθρωπος δεν είναι αρκετά έξυπνος για να είναι πρόεδρος».
ΗΠΑ: Περισσότερα από 100 αεροσκάφη υποστηρίζουν την «Επιχείρηση Ελευθερία»
Η Κεντρική Διοίκηση των ΗΠΑ (CENTCOM), η οποία ηγείται του πολέμου των ΗΠΑ κατά του Ιράν, δήλωσε ότι ελικόπτερα επίθεσης Sea Hawk και Apache χρησιμοποιήθηκαν στη φερόμενη στόχευση έξι ιρανικών ταχύπλοων σκαφών τη Δευτέρα, τα οποία, σύμφωνα με την Ουάσινγκτον, καταστράφηκαν κατά την προσπάθεια παρέμβασης στην εμπορική ναυτιλία εν μέσω επιχειρήσεων των ΗΠΑ για το άνοιγμα των Στενών του Ορμούζ.
Τα ελικόπτερα «χρησιμοποιήθηκαν για την εξάλειψη ιρανικών μικρών σκαφών που απειλούσαν την εμπορική ναυτιλία», ανέφερε η CENTCOM σε ανάρτηση στο X.
Η CENTCOM δήλωσε επίσης ότι περισσότερα από 100 αεροσκάφη υποστηρίζουν την «Επιχείρηση Ελευθερία».
Αραγτσί: Η «Επιχείρηση Ελευθερία» οδηγεί σε «Επιχείρηση Αδιέξοδο»
«Τα γεγονότα στα Στενά του Ορμούζ καθιστούν σαφές ότι δεν υπάρχει στρατιωτική λύση σε μια πολιτική κρίση. Καθώς οι συνομιλίες σημειώνουν πρόοδο με την ευγενική προσπάθεια του Πακιστάν, οι ΗΠΑ θα πρέπει να είναι επιφυλακτικές μήπως παρασυρθούν ξανά στο τέλμα από τους κακοπροαίρετους. Το ίδιο θα πρέπει να κάνουν και τα ΗΑΕ. Το Έργο Ελευθερία είναι Έργο Αδιέξοδο». ανέφερε σε ανάρτησή του ο Ιρανός ΥΠΕΞ Αμπάς Αραγτσί.
Ιρανός αξιωματούχος: Οι προσπάθειες των ΗΠΑ να διασχίσουν τα Στενά του Ορμούζ θα αντιμετωπιστούν με «συντριπτική» απάντηση
Ο Γιαντολάχ Τζαβάνι, αξιωματούχος του Σώματος των Φρουρών της Ισλαμικής Επανάστασης (IRGC), προειδοποίησε ότι οποιαδήποτε αμερικανική προσπάθεια παρέμβασης στο Στενό του Ορμούζ θα αντιμετωπιστεί με «αποφασιστική και συντριπτική απάντηση».
«Το πρόβλημα του Τραμπ σήμερα είναι το άνοιγμα του Στενού του Ορμούζ. Χτύπησε όλες τις πόρτες κατά τη διάρκεια του 40ήμερου πολέμου και μετά, αλλά χωρίς αποτέλεσμα», δήλωσε ο Τζαβάνι στο ιρανικό πρακτορείο ISNA.
Όπως ανέφερε, ο Αμερικανός πρόεδρος επιχειρεί να εξασφαλίσει τον έλεγχο της θαλάσσιας οδού μέσω «πίεσης» προς το Ιράν.
«Αυτό σημαίνει ότι η Αμερική δεν είναι πλέον υπερδύναμη· έχει βρεθεί αντιμέτωπη με μια υπερδύναμη», είπε, επαναλαμβάνοντας προηγούμενες δηλώσεις εκπροσώπου του ιρανικού Υπουργείου Εξωτερικών, προσθέτοντας ότι οι απώλειες των ΗΠΑ θα είναι πολύ μεγαλύτερες από εκείνες του Ιράν.
«Οι ΗΠΑ θα δοκιμάσουν τη δύναμή τους, θα ρίξουν όλη τους την ισχύ στη μάχη και τελικά θα ηττηθούν», κατέληξε ο Τζαβάνι.
Ιράν: 5 νεκροί μετά από επίθεση των ΗΠΑ σε δύο πολιτικά σκάφη
Πέντε άνθρωποι σκοτώθηκαν αφότου οι ΗΠΑ στόχευσαν δύο πολιτικά σκάφη που μετέφεραν εμπορεύματα προς το Ιράν, σύμφωνα με ιρανικά κρατικά μέσα ενημέρωσης που επικαλούνται στρατιωτική πηγή. Αυτό έρχεται μετά τον ισχυρισμό του Ντόναλντ Τραμπ ότι οι ΗΠΑ κατέρριψαν μια σειρά από «μικρά σκάφη» στο Στενό του Ορμούζ τη Δευτέρα.
Ο πρόεδρος των ΗΠΑ έγραψε στο Truth Social: «Καταρρίψαμε επτά μικρά σκάφη ή, όπως τους αρέσει να τα αποκαλούν, «γρήγορα» σκάφη».«Είναι ό,τι τους έχει απομείνει».
Νωρίτερα, η Τεχεράνη είχε δηλώσει ότι είχε χτυπήσει ένα αμερικανικό πολεμικό πλοίο κοντά στα Στενά , ένας ισχυρισμός που απορρίφθηκε από τον αμερικανικό στρατό.
Επείγουσα προειδοποίηση του Ισραήλ για εκκένωση δύο πόλεων στον νότιο Λίβανο
Ο ισραηλινός στρατός εξέδωσε επείγουσα προειδοποίηση εκκένωσης για τις πόλεις Τζαμπσίτ και Σαραφίνα στον νότιο Λίβανο, μετά τις επιθέσεις που πραγματοποίησαν το πρωί της Τρίτης τρομοκράτες της Χεζμπολάχ εναντίον στρατευμάτων των Ισραηλινών Αμυντικών Δυνάμεων.
Ο στρατός καλεί τους άμαχους κατοίκους των πόλεων να απομακρυνθούν σε απόσταση τουλάχιστον 1.000 μέτρων, μακριά από οποιαδήποτε υποδομή της Χεζμπολάχ.
πηγή στην Google
Ακολούθησε το debater.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις