#DEBATES

Μπαίνουμε σε περίοδο αυξημένης έντασης στα ελληνοτουρκικά;

ΝΑΙ
ΟΧΙ

Μπαίνουμε σε περίοδο αυξημένης έντασης στα ελληνοτουρκικά;

Η γνώμη σας μετράει!

Μπαίνουμε σε περίοδο αυξημένης έντασης στα ελληνοτουρκικά;

Ανεβαίνει ξανά το θερμόμετρο στα ελληνοτουρκικά, με αφορμή τον σχεδιασμό της Άγκυρας για νέο νομοθετικό πλαίσιο που αφορά τις θαλάσσιες ζώνες και τα δικαιώματα στην περιοχή.

Η Αθήνα παρακολουθεί στενά τις κινήσεις της Τουρκίας και προετοιμάζεται για ένα καλοκαίρι που μπορεί να κρύβει αυξημένη ένταση.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Σύμφωνα με διαρροές από το κυβερνών κόμμα AKP του Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, το νομοσχέδιο υπό τον τίτλο «Νόμος περί Τουρκικών Θαλάσσιων Ζωνών» αναμένεται να κατατεθεί στην τουρκική εθνοσυνέλευση εντός του Ιουνίου, αμέσως μετά τη θρησκευτική εορτή του Kurban Bayram.

Το υπό κατάρτιση νομοσχέδιο φαίνεται πως αποτελεί την νομική κατοχύρωση της τουρκικής επεκτατικότητας. Σύμφωνα με το OPEN, η κεντρική φιλοσοφία του νόμου είναι ότι «οι Έλληνες δεν θα μπορούν ούτε να κουνηθούν αν δεν πάρουν την άδεια της Τουρκίας. Αυτό θα προβλέπει ο νόμος».

Στο κείμενο ενσωματώνεται η απειλή πολέμου (casus belli), με την Άγκυρα να ξεκαθαρίζει πως οποιαδήποτε επέκταση των ελληνικών χωρικών υδάτων στο Αιγαίο θα αποτελέσει αιτία σύρραξης.

Επιπλέον, ο νόμος θα εκχωρεί στον Τούρκο Πρόεδρο το δικαίωμα να επεκτείνει μονομερώς τα τουρκικά χωρικά ύδατα πέραν των 6 μιλίων σε περιοχές που ο ίδιος κρίνει απαραίτητο, με κύριο στόχο την Ανατολική Μεσόγειο.

Ο Γιουτζέλ Ατζέρ, στέλεχος του κέντρου θαλάσσιου σχεδιασμού Dehukam, επιβεβαίωσε την κατεύθυνση αυτή δηλώνοντας: «Ο νόμος αυτός, παρέχει στον πρόεδρό μας την εξουσία να κηρύξει ευρύτερα χωρικά ύδατα σε περιοχές όπου απαιτείται η εφαρμογή χωρικών υδάτων ευρύτερων των 6 μιλίων, πέραν των 6 μιλίων, ιδίως βάσει των αρχών της ευθυδικίας και της ανάγκης προστασίας των δικαιωμάτων και των συμφερόντων της Τουρκίας».

Παράλληλα, ο ίδιος επανέλαβε την πάγια τουρκική θέση ότι «δεν πρόκειται να γίνει ποτέ αποδεκτή η ύπαρξη χωρικών υδάτων πέραν των 6 μιλίων στο Αιγαίο».

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Μέσα σε αυτό το πλαίσιο η τουρκική εφημερίδα Milliyet με δημοσίευμά της υπενθυμίζει το casus belli της Τουρκίας και αναφέρει πως «οι λόγοι της Τουρκίας για casus belli στο Αιγαίο διατηρούνται στον νέο κανονισμό. Η έντονη αντίρρηση της Τουρκίας για το όριο των 12 μιλίων στο Αιγαίο διατηρείται έντονα στον νέο κανονισμό».

Εν τω μεταξύ, ο μόνιμος αντιπρόσωπος της Τουρκίας στα Ηνωμένα Εθνη, πρέσβης Αχμέτ Γιλντίζ, απέστειλε επιστολή στον ΟΗΕ, μετά την αντίρρηση της Ελλάδας στη χρήση του όρου «Τουρκικά Στενά» στο Συμβούλιο Ασφαλείας.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Στην επιστολή, μεταξύ άλλων, τονίζει ότι ο όρος «Τουρκικά Στενά» είναι ένας καθιερωμένος γεωγραφικός όρος που αναφέρεται συλλογικά στα στενά του Βοσπόρου και των Δαρδανελλίων, τα οποία βρίσκονται υπό την κυριαρχία της Δημοκρατίας της Τουρκίας, και πρόσθεσε ότι «ο όρος “Τουρκικά Στενά” είναι περιγραφικός, γεωγραφικά ακριβής και πλήρως συνεπής με τη συνεχιζόμενη εφαρμογή της Σύμβασης του Μοντρέ».

Ελληνοτουρκικά: Πώς απαντά η Αθήνα

Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Παύλος Μαρινάκης υπήρξε σαφής ως προς την ελληνική θέση, τονίζοντας πως μια τέτοια νομοθετική πρωτοβουλία «δεν θα έχει καμία ισχύ, δεν παράγει κανένα έννομο αποτέλεσμα».

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ο κ. Μαρινάκης επισήμανε ότι η Ελλάδα κινείται αυστηρά εντός του πλαισίου του Διεθνούς Δικαίου, σε αντίθεση με την Άγκυρα:

«Δεν παράγει κανένα αποτέλεσμα ως προς το Διεθνές Δίκαιο και το Δίκαιο της Θάλασσας […] Είναι για εσωτερική κατανάλωση, δεν παράγει κανένα αποτέλεσμα και εμείς συνεχίζουμε στην πολιτική μας, η οποία είναι μια πολιτική που μεγαλώνει ουσιαστικά τη χώρα».

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Από την πλευρά του, κατά την παρουσία του στο συνέδριο Energy Transition Summit, ο υπουργός Εξωτερικών Γιώργος Γεραπετρίτης τόνισε πως «εάν οποιαδήποτε χώρα επιλέξει να λάβει μονομερώς μέτρα, τα οποία, σύμφωνα με το Διεθνές Δίκαιο, θα έπρεπε να οργανωθούν σε πολυμερές ή διμερές επίπεδο, αυτά έχουν μόνο εσωτερική ισχύ και δεν έχουν διεθνή εφαρμογή». Επίσης, πρόσθεσε ότι η Ελλάδα έχει πολλούς τρόπους να αντιδράσει.

Για τις διαρροές της Άγκυρας άφησε αιχμές από το Αγαθονήσι και ο υπουργός Εθνικής Αμυνας Νίκος Δένδιας. Εκανε λόγο για «αναθεωρητικές βλέψεις οι οποίες κλιμακώνονται τον τελευταίο καιρό, με την επίκληση μάλιστα ανύπαρκτων δικαιωμάτων» και πρόσθεσε ότι «όλα μας τα νησιά έχουν αυτά ακριβώς τα δικαιώματα, ούτε περισσότερα ούτε λιγότερα από ό,τι προβλέπεται στη Σύμβαση του ΟΗΕ για το Δίκαιο της Θάλασσας».

Η γνώμη σας μετράει

Το DEBATER για μια ακόμα φορά ζητά τη γνώμη σας: Θεωρείτε ότι μπαίνουμε σε περίοδο αυξημένης έντασης στα ελληνοτουρκικά;

Προσθήκη ως προτεινόμενη
πηγή στην Google
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ