Την εθνική καμπάνια για την αντιμετώπιση της σχολικής βίας και του εκφοβισμού (bullying), αλλά και την πλατφόρμα στην οποία θα μπορούν οι μαθητές και οι γονείς τους, να υποβάλουν αναφορές για περιστατικά τα οποία τους απασχολούν, παρουσίασε ο Υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Κυριάκος Πιερρακάκης, παρουσία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη.

Συγκεκριμένα μεταξύ άλλων επανέρχεται η πενθήμερη αποβολή, καθώς αυτή τη στιγμή η υψηλότερη ποινή είναι η διήμερη αποβολή.

Η χρήση κινητών τηλεφώνων στο σχολείο παραμένει απαγορευμένη και επιπλέον όσοι μαθητές χρησιμοποιούν τα κινητά τους τηλέφωνα για να εκθέσουν συμμαθητές τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης θα έρχονται αντιμέτωποι με την αυστηρότερη ποινή που είναι η αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος.

Αναλυτικά το εθνικό σχέδιο για τη σχολική βία

Ειδική Ψηφιακή Πλατφόρμα για την Ενδοσχολική Βία και τον Εκφοβισμό stop-bullying.gov.gr

  • Ενημερωτικό και επιμορφωτικό υλικό για τα μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας
  • Σύστημα εξ αποστάσεως, σύγχρονης και ασύγχρονης, επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών και των μελών των ομάδων δράσης
  • Σύστημα αποτύπωσης περιστατικών ενδοσχολικής βίας και εκφοβισμού, με επώνυμες αναφορές περιστατικών από μαθητές και γονείς και όσους έχουν την επιμέλεια μαθητών
  • Σύστημα ενημέρωσης γονέων για την εξέλιξη της διαχείρισης του αναφερόμενου περιστατικού
  • Σύστημα διενέργειας ανώνυμων διαδικτυακών ερευνών προς τους μαθητές με σκοπό την αποτίμηση της έκτασης του φαινομένου της ενδοσχολικής βίας και του εκφοβισμού
  • Σύστημα διαλειτουργικότητας με την κεντρική υπηρεσία πιστοποίησης χρηστών του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου (Π.Σ.Δ.)

Για την ολιστική αντιμετώπιση ενός πολυπαραγοντικού φαινομένου:

  • Δημιουργείται Επιτροπή για την Εθνική Στρατηγική Πρόληψης και Αντιμετώπισης της Βίας και Παραβατικότητας Ανηλίκων (Μάρτιος 2024)
  • ΥΠΑΙΘΑ
  • ΥΚΟΙΣΟ
  • Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη
  • Υπουργείο Δικαιοσύνης
  • Υπουργείο Υγείας
  • Ξεκινά συνεργασία με το Υπουργείο Δικαιοσύνης και Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη (Μάιος 2024) για τη διαμόρφωση ενός κοινού πρωτοκόλλου αντιμετώπισης περιστατικών ακραίας παραβατικότητας εντός των σχολείων

Δράσεις και προγράμματα ΥΠΑΙΘΑ – ΙΕΠ

  • Εκπόνηση έρευνας αποτύπωσης της υπάρχουσας κατάστασης μέσω της ειδικής ψηφιακής πλατφόρμας (Μάρτιος – Οκτώβριος 2024)
    • Σε μαθητές
    • Σε εκπαιδευτικούς
    • Σε γονείς
  • Ανάπτυξη ψηφιακού επιμορφωτικού υλικού (Ιούνιος 2024)
  • Επιμόρφωση εκπαιδευτικών, ψυχολόγων, κοινωνικών λειτουργών και στελεχών εκπαίδευσης (Ιούνιος – Δεκέμβριος 2024)

Προγράμματα επιμόρφωσης

  • Ομάδα A (Ιούνιος 2024)
    • 684 Σύμβουλοι Εκπαίδευσης και οι τετραμελείς ομάδες δράσης σε κάθε διεύθυνση (συμπεριλαμβάνονται οι 116 σύμβουλοι εκπαίδευσης που είναι μέλη των Τετραμελών ομάδων)
    • Επιμορφωτικό υλικό 14 ωρών, 2 συναντήσεις των 7 ωρών, σύγχρονη εξ αποστάσεως επιμόρφωση
  • Ομάδα Β (Σεπτέμβριος 2024)
    • Οι Διευθυντές 14.000 Σχολικών Μονάδων και οι Υπεύθυνοι Αποδέκτες Αναφορών
    • Επιμορφωτικό υλικό 14 ωρών, 2 συναντήσεις των 7 ωρών, σύγχρονη εξ αποστάσεως επιμόρφωση
  • Θεματικές Ενότητες Επιμόρφωσης:
    • Περιεχόμενο και Αξιοποίηση των Πρωτοκόλλων Διαχείρισης Περιστατικών
    • Σχεδιασμός, Οργάνωση και Υλοποίηση Σχεδίων Δράσης Σχολικών Μονάδων
    • Αξιολόγηση αναγκών σχολικής μονάδας ή/και κοινότητας
    • Παρουσίαση και τρόποι εφαρμογής συγκεκριμένων δομημένων σχεδίων δράσης στο πλαίσιο της σχολικής μονάδας
    • Επικοινωνία σχολείου- οικογένειας- κοινότητας και συμμετοχή τους στις δράσεις
    • Υποστήριξη και επίβλεψη κατά την εφαρμογή των δράσεων των σχολείων

Διαμόρφωση σχολικής κουλτούρας σεβασμού, αποδοχής και αλληλεγγύης

  • Εισαγωγή προγράμματος Δράσεων Ενεργού Πολίτη (Νηπιαγωγείο, Δημοτικό, Γυμνάσιο, Α’ Λυκείου, 4 ώρες τον μήνα)
  • Οριζόντια (σε όλα τα μαθήματα) εκπαίδευση των μαθητών σε δεξιότητες ζωής (lifeskills) από το νηπιαγωγείο μέχρι και την Α΄ τάξη Λυκείου

Νέος Κανονισμός Λειτουργίας των Σχολείων (Σεπτέμβριος 2024)

  • Κανονισμός εφαρμόζεται εντός του σχολείου, κατά τη διάρκεια των ωρών λειτουργίας του, καθώς και σε όλες τις δράσεις, πολιτιστικές ή αθλητικές εκδηλώσεις και εκπαιδευτικές εκδρομές/ επισκέψεις/ μετακινήσεις τις οποίες διοργανώνει το σχολείο, με σαφείς κανόνες συμπεριφοράς και συνεπειών για κάθε παράπτωμα
  • κοινοποιείται σε όλα τα εμπλεκόμενα μέρη, εκπαιδευτικούς, γονείς/κηδεμόνες και μαθητές, ώστε από πριν όλοι να γνωρίζουν τους κανόνες, τις υποχρεώσεις και τις συνέπειες
  • Οι γονείς με την εγγραφή υπογράφουν ότι έλαβαν γνώση και βεβαιώνουν τη δέσμευση του παιδιού τους και τη δική τους

Φοίτηση Μαθητών / Συνευθύνη Γονέων-Κηδεμόνων (Σεπτέμβριος 2024)

  • Ψηφιοποίηση Ημερήσιου Δελτίου Φοίτησης (απουσιολογίου)
  • Βιβλίο φοίτησης myschool, Αυτόματη μεταφορά στα Ατομικά Δελτία μαθητών myschool
  • Αυτόματη ενημέρωση των γονέων για τις απουσίες των παιδιών τους (εφαρμογή eParents)
  • Απαγορεύεται η διαγραφή απουσιών από τον σύλλογο διδασκόντων με συγκεκριμένες εξαιρέσεις (π.χ. σοβαρούς ιατρικούς λόγους)

Επαναφορά της διάκρισης απουσιών σε δικαιολογημένες και μη (Σεπτέμβριος 2024)

  • Διατήρηση του ορίου των συνολικά 114 απουσιών
  • Επανέρχεται το όριο απουσιών των 50 αδικαιολόγητων απουσιών
  • Προσμέτρηση των καθυστερημένων προσελεύσεων στις απουσίες
  • Αιτιολόγηση απουσιών έως 2 συνεχόμενων ημερών από γονείς (για πάνω από 2 συνεχόμενες ημέρες θα απαιτείται ιατρική γνωμάτευση)

Αυστηροποίηση των παιδαγωγικών και πειθαρχικών μέτρων στα σχολεία

  • Προφορική παρατήρηση, επίπληξη, ωριαία απομάκρυνση από εκπαιδευτικό
  • Αποβολή από τα μαθήματα μέχρι τρεις (3) ημέρες από Δ/ντή Σχολείου (από 1 σήμερα)
  • Αποβολή από τα μαθήματα μέχρι πέντε (5) ημέρες από Σύλλογο Διδασκόντων (από 2 σήμερα)
  • Αλλαγή τμήματος από Σύλλογο Διδασκόντων (δεν προβλέπεται σήμερα)
  • Αποκλεισμός από δράσεις, πολιτιστικές ή αθλητικές εκδηλώσεις, εκπαιδευτικές εκδρομές/μετακινήσεις από Σύλλογο Διδασκόντων (δεν προβλέπεται σήμερα)
  • Αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος από Σύλλογο Διδασκόντων (διευκόλυνση της διαδικασίας με απλή γνώμη συμβούλου εκπαίδευσης και χωρίς σύμφωνη γνώμη ΚΕΔΑΣΥ)

Αποκατάσταση ζημιών στο σχολείο από τους γονείς/κηδεμόνες των μαθητών/τριών που τις προκαλούν (Απρίλιος 2024)

Παιδαγωγικά μέτρα για τη χρήση κινητών (Σεπτέμβριος 2024)

Διατήρηση της απαγόρευσης κατοχής κινητού εντός του σχολικού περιβάλλοντος και επιπλέον:

  • Αν μαθητής/τρια έχει κινητό και μαγνητοφωνεί ή φωτογραφίζει ή βιντεοσκοπεί εκπαιδευτικούς ή συμμαθητές/τριες του/της, ανάλογα με τη βαρύτητα του περιστατικού επιλαμβάνεται ο Διευθυντής ή μετά από κρίση του τελευταίου ο Σύλλογος Διδασκόντων για ποινή αποβολής 1-5 ημερών ανάλογα με τη βαρύτητα του περιστατικού
  • Αν η παραπάνω συμπεριφορά αφορά σε ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα τρίτων προσώπων, τότε ο Σύλλογος Διδασκόντων υποχρεούται να εφαρμόσει το παιδαγωγικό μέτρο της αλλαγής σχολικού περιβάλλοντος για τον/την υπαίτιο/α μαθητή/τρια

Πιερρακάκης: Ανοιχτός σε προτάσεις των κομμάτων

Ο υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης μίλησε στην ΕΡΤ για το Εθνικό σχέδιο κατά της σχολικής βίας και του bullying αναλύοντας τα όσα έγιναν γνωστά το πρωί της Τρίτης 9/4.

«Πρέπει να αποτυπωθεί τι είδους ζήτημα είναι το κάθε περιστατικό. Είναι σωματική βία, είναι ψυχολογική βία, είναι διαδικτυακή βία. Όλα αυτά λοιπόν, αφού αποτυπωθούν, θα γίνει καταρχήν μια πολύ μεγάλη εκπαίδευση, ένα πολύ μεγάλο πρόγραμμα εκπαίδευσης των εκπαιδευτικών» δήλωσε ο κ. Πιερρακάκης για να προσθέσει:

«Σε όλα τα ζητήματα επικοινωνούμε, σε όλα τα ζητήματα έχει υπάρξει διάλογος, Άλλωστε έχει υπάρξει και συγκεκριμένο νομοθετικό πλαίσιο πάνω σε αυτό το ζήτημα, το οποίο έχει ψηφιστεί από το 2023 – που αφορά την πλατφόρμα αυτό, αμιγώς. Από εκεί και πέρα αυτά είναι ζητήματα τα οποία έρχονται και τα εισηγούνται οι ειδικοί. Εμείς λοιπόν υιοθετούμε τις προτάσεις και τις απόψεις των ειδικών. Αυτό δεν είναι ένα πολιτικό ζήτημα, είναι ένα ζήτημα που αφορά τα παιδιά μας.

Για τα σοβαρά περιστατικά σχολικής βίας, η αρμόδια Διεύθυνση Εκπαίδευσης θα έχει μια τετραμελή ομάδα, η οποία θα περιλαμβάνει και ψυχολόγους και κοινωνικούς λειτουργούς και ακριβώς γι’ αυτό το λόγο θα υπάρχει και μια όσμωση της ομάδας αυτής της διεύθυνσης με το σχολείο. Και φυσικά υπάρχει και μια επταμελής επιτροπή ειδικών στο υπουργείο Παιδείας. Θα έχουμε ορατότητα στα πάντα και θα παρεμβαίνουμε όταν και όπου χρειάζεται. Αναφέραμε την πλατφόρμα και υπάρχει και το πλαίσιο ενδυνάμωσης των μαθητών και συνεπειών στο σχολείο. Όλα αυτά μαζί ή αν θέλετε μια παλέτα πολιτικής, είναι ένα συνολικό πλαίσιο πολιτικής, όπως το κάνουν πολλές άλλες ευρωπαϊκές χώρες που αντιμετωπίζουν λίγο πολύ το ίδιο πρόβλημα, αντίστοιχο πρόβλημα. Έχουμε προσπαθήσει να εμπνευστούμε από τα καλύτερα παραδείγματα, ακριβώς για να μπορέσουμε να παρέμβουμε. Είμαι αισιόδοξος ότι ακριβώς επειδή και τα μέσα ενημέρωσης έχουν παίξει πολύ σημαντικό ρόλο αναδεικνύοντας αυτά τα θέματα και ευαισθητοποιούνται».

Από εκεί και πέρα ο υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης ανέφερε: «Πρέπει να εξαλείψουμε τον σχολικό εκφοβισμό και τη βία στα σχολεία. Και ακριβώς γι αυτό το λόγο παρουσιάσαμε σήμερα ένα πλέγμα μέτρων. Κυρίαρχη σε αυτό το πλέγμα μέτρων είναι και αυτή η πλατφόρμα την οποία περιγράφεται. Η πλατφόρμα αυτή έχει προβλεφθεί καταρχήν από νόμο που έχουμε κάνει προ καιρού. Αυτή τη στιγμή έχει ολοκληρωθεί ο σχεδιασμός της και προβλέπει να μπορεί ένας γονιός ή ένα παιδί του Γυμνασίου και του Λυκείου να μπει σε αυτή την πλατφόρμα και να καταγράψει, να αποτυπώσει το είδος του εκφοβισμού που έχει υποστεί, το είδος του περιστατικού, τη συχνότητα του περιστατικού και μετά το σχολείο του. Καταρχήν να διαχειριστεί το περιστατικό αυτό με πολύ συγκεκριμένους κανόνες που έχουν διαμορφωθεί από ειδικούς.

Στα εργαστήρια δεν μιλάμε μόνο να κάνεις μάθημα για το μπούλινγκ. Εδώ πρέπει να κάνουμε κάτι ευρύτερο. Υπάρχει αυτό που λέμε δράσεις ενεργού πολίτη. Αν δει κανείς παγκόσμιες έρευνες πέρα από το θέμα του bullying στην Ελλάδα είμαστε πολύ χαμηλά σε αυτό που αποκαλούμε κοινωνικό κεφάλαιο, τις σχέσεις εμπιστοσύνης στον κοινωνικό ιστό. Το να δουλεύουμε καλά σε ομάδες, το να εμπιστευόμαστε τους άλλους γύρω μας και οι μελέτες που κάνουν κοινωνιολόγοι, πολιτικοί, επιστήμονες δείχνουν ότι αν είναι χαμηλά αυτά τα στατιστικά, αυτό επιδρά και στην οικονομική ανάπτυξη και στην ευρωστία του κοινωνικού ιστού. Άρα είναι ένα ευρύτερο ζήτημα.

Την τελευταία τετραετία είχαμε 27.000 μόνιμους διορισμούς στην εκπαίδευση. Περισσότεροι ήρθαν από όσους υπηρέτησαν και διαρκώς και μέσω των αναπληρωτών που στηρίζουν το σύστημα εκπαίδευσης εμπλουτίζουμε αν θέλετε τον αριθμό και την ποιότητα των εκπαιδευτικών μας.

Ο αριθμός έχει διπλασιαστεί από το 2019. Απ όταν αναλάβαμε την κυβέρνηση της χώρας ήμασταν στους 2.000 και τώρα είμαστε λίγο κάτω από τους 4.000 ανά θέσεις ψυχολόγους και κοινωνικούς λειτουργούς. Είναι επαρκής αριθμός. Διαρκώς θα εμπλουτίζεται και διαρκώς βελτιώνεται. Αυτό που μας ενδιαφέρει είναι με τους ανθρώπους που είναι πολύ άξιοι που ήδη έχουμε να μπορούμε να μεγιστοποιήσουμε την κάλυψη και έτσι θα υπάρξουν και αλλαγές στους κανόνες το επόμενο διάστημα που θα ανακοινωθούν, οι οποίες θα επιτρέψουν τη μέγιστη δυνατή κάλυψη σχολείων από ψυχολόγους και κοινωνικούς λειτουργούς. Πάντως σίγουρα αριθμός έχει διπλασιαστεί και σίγουρα θα προσπαθήσουμε να επενδύσουμε ακόμη περισσότερο σε αυτό.

Στόχος όμως είναι να είναι σχεδόν σε όλα τα σχολεία, ενδεχομένως λόγω των γεωγραφικών περιορισμών, να μην μπορέσει κανείς να το κάνει στο 100% ακριβώς, αλλά θα πρέπει αξιοποιώντας και την τεχνολογία και τα τεχνολογικά εργαλεία που έχουμε στη διάθεσή μας, να μπορέσουμε να το στοχεύσουμε».

Για τη χρήση των κινητών στα σχολεία, τόνισε: «Είμαι πολύ σκεπτικός σε ότι αφορά τη χρήση των κινητών τηλεφώνων από παιδιά. Ειδικά στο χώρο του σχολείου. Δημιουργούν μεγάλα ζητήματα και σε εμάς τους ενήλικες. Να πω καταρχήν σε ότι αφορά το πόσο πολύ μπορούμε να συγκεντρωνόμαστε. Εγώ θα σας πω με απόλυτη ειλικρίνεια που μιλάμε ότι το έχω διαπιστώσει και στον εαυτό μου το πόσο πολύ μπορείς να συγκεντρώνεσαι. Αν είναι έπειτα από πάρα πολλές ώρες που έχεις χρησιμοποιήσει το κινητό σου τηλέφωνο. Ήταν πάρα πολλές ώρες. Μιλούσες με μηνύματα στο τσατ. Όπως επικοινωνούμε σε οποιονδήποτε εφαρμογή επιδρά στη δυνατότητά σου να μπορέσεις να συγκεντρωθείς παρατεταμένα για να διαβάσεις ένα βιβλίο, για να κάνεις δραστηριότητες.

Πρέπει γενικά αυτό το ζήτημα να το ανοίξουμε και θα το ανοίξουμε μαζί με τους ειδικούς να δούμε ποιο είναι το σωστό πλαίσιο χρήσης της τεχνολογίας στα σχολεία. Τώρα βέβαια, από την άλλη, τα σχολεία μας γεμίζουν με διαδραστικούς πίνακες, αυτή τη στιγμή με ρομποτικά εργαστήρια, με ψηφιακές εφαρμογές που θα δώσουμε στους γονείς και νομίζω θα έχει μεγάλη αξία να συζητήσουμε. Άρα θέλουμε τεχνολογία. Ναι, τα πάντα έγκεινται στη χρήση. Αλλάζουν όλα τα βιβλία. Θα σας πω ότι έχω δει τα βιβλία τα υφιστάμενα, έχω αντιφατικά αισθήματα για τα υφιστάμενα βιβλία. Σε κάποια βιβλία θα σας πω ότι έχει γίνει καλή δουλειά. Σε κάποια θα σας πω ότι έπρεπε να έχουν ήδη αλλάξει. Έχει ήδη δρομολογηθεί αυτό, είχε δρομολογηθεί και πριν από εμένα το πολλαπλό βιβλίο. Το Σεπτέμβριο του 2025 λοιπόν, θα έχουμε πολλαπλό βιβλίο. Όχι απλώς θα αλλάξουν, θα είναι πολλαπλά τα βιβλία.

Είχαμε 114 απουσίες. Οι απουσίες ήταν 50 δικαιολογημένες, 50 αδικαιολόγητες. Οι υπόλοιπες έπρεπε να είναι δικαιολογημένες από το γονιό, από το γιατρό. Ναι, αυτό άλλαξε. Ήταν μόνο αδικαιολόγητες. Το αλλάζουμε πάλι. Θα πρέπει λοιπόν όλο αυτό το πλαίσιο να σφίξει. Να το πω απλά, για να μπορέσουν οι εκπαιδευτικοί μας να διαχειριστούν την καθημερινότητα στο σχολείο».

Από εκεί και πέρα για τον βανδαλισμό των σχολείων από μαθητές που θα τον χρεώνονται οι γονείς των μαθητών είπε: «Καταρχήν να πω ένα μέτρο το οποίο το συζητάμε χρόνια. Είναι νομίζω το πρώτο βήμα. Το κάνουμε και για το καινούριο να το κάνουμε ακριβώς επειδή θα είναι κομμάτι του πλαισίου κανόνων στο οποίο θα συμφωνούν οι γονείς εξαρχής. Είναι νομίζω ένα σωστό και θεμελιώδες μάθημα. Προνόμιο, που πάει μαζί με υποχρέωση. Τώρα δεν μιλάμε για μια ζημιά ακούσια, κάτι που γίνεται κατά λάθος. Εδώ μιλάμε για ηθελημένο βανδαλισμό.

Εάν υπάρχει ηθελημένος βανδαλισμός, θα βεβαιώνεται από τον σύλλογο των καθηγητών, θα καλεί το διευθυντή στην οικογένεια, θα λέει ότι έχετε κάποιες μέρες να την επιδιορθώσετε με δικά σας έξοδα. Εάν υπάρξει άρνηση, μετά θα βεβαιώνεται το ποσό, θα πηγαίνει στο Δήμο που ανήκει το σχολείο. Θα πρέπει η πολιτεία να σε καλέσει να πληρώσεις τη συγκεκριμένη ζημιά. Είναι κάτι το οποίο νομίζω αν ρωτήσουμε τους συμπολίτες μας, η συντριπτική πλειοψηφία των πολιτών θα πει ότι συμφωνεί.

Δεν έχουμε αντιγράψει τα μέτρα κατά της σχολικής βίας από άλλη χώρα. Παραλλαγές αυτών των μέτρων έχουμε σε κάθε χώρα, αλλά η φιλοσοφία αυτών των μέτρων, η εθνική συστράτευση, η εθνικής κλίμακας καμπάνια, η ψηφιακή καταγραφή των περιστατικών, η αυστηροποίηση του πλαισίου συνεπειών, τα μέτρα της ταυτότητας του πολίτη, όλα αυτά είναι λίγο πολύ κοινά στις χώρες που τα καταφέρνουν καλύτερα.

Μελετήσαμε πολύ μεγάλο ενδιαφέρον τις παρεμβάσεις που κάνει ο Γάλλος πρωθυπουργός όταν ήταν υπουργός Παιδείας νωρίτερα και οι παρεμβάσεις αυτές είχαν αντίστοιχη στόχευση και αντίστοιχης κλίμακας συστράτευση, επιδιώχθηκε από τον κ. Μακρόν, τον Πρόεδρο της Γαλλίας.

Στη γαλλική εθνική καμπάνια κατά της σχολικής βίας. Άλλες χώρες έχουν επίσης κάνει το ίδιο. Δεν είναι αντιγραφή τα μέτρα μιας χώρας. Από την άλλη, άλλωστε, αν αντιγράφεις μέτρα που ισχύουν σε μια άλλη χώρα, είναι βέβαιο ότι θα αποτύχουν. Γιατί σε κάθε χώρα έχει τις δικές της παραμέτρους, τα δικά της αν θέλετε εθνικά συστατικά, αλλά είναι λίγο πολύ η ίδια συνταγή, ίδια φιλοσοφία».

Ειδήσεις σήμερα:

Βίντεο-σοκ: Το μοιραίο δυστύχημα στο Μαρκόπουλο -Η στιγμή της σφοδρής σύγκρουσης

Πρόστιμα Σκρέκα σε τρεις εισπρακτικές εταιρείες – “Στεκόμαστε απέναντι σε αθέμιτες πρακτικές”

Ακολουθήστε το debater.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις