Ο Γιώργος Καραδήμος βρίσκεται σε μια πολύ δημιουργική περίοδο. Τον συνάντησα στις πρόβες που κάνει στο Half Note για τις εμφανίσεις του στις 10, 11 και 12 Φεβρουαρίου. Μιλήσαμε για τη μουσική, για την Eurovision και αν θα ξαναπήγαινε, για την δύσκολη περίοδο της ζωής του που δεν θέλει να θυμάται αλλά και για την σχέση του με την Άλκηστη Πρωτοψάλτη.

Γιώργος Καραδήμος

Ξεκινάς εμφανίσεις στο Half Note. Τι θα ακούσουμε σε αυτές τις μουσικές βραδιές;

Θα είναι τρεις βραδιές με σπουδαία διαχρονικά τραγούδια και άλλα που ενδεχομένως δε θα περίμενε να ακούσει κανείς από μένα. Άλλωστε δεν πίστευα ποτέ σε ταμπέλες, μόνο στα τραγούδια που συγκινούν και έχουν ειλικρίνεια. Φυσικά, θα ακούσετε και δικά μου τραγούδια που έχουν αγαπηθεί με τη φωνή μου αλλά και κάποια που έχω χαρίσει σε καλλιτέχνες που αγαπώ και θαυμάζω και έχουν διαγράψει θαυμαστή πορεία.

Τραγουδάς αλλά και γράφεις τραγούδια. Τι αγαπάς πιο πολύ από τα δυο;

Εξαρτάται από την περίοδο. Αν με ρωτούσατε λίγους μήνες πριν θα σας έλεγα πως με καλύπτει περισσότερο το δημιουργικό κομμάτι. Μου έχει λείψει όμως τόσο πολύ η επαφή με το κοινό μέσα από τις ζωντανές εμφανίσεις που ανυπομονώ να τραγουδήσω.

Έχεις γράψει τραγούδια για πολλούς καλλιτέχνες. Ποια συνεργασία σου ξεχωρίζεις και γιατί.

Τα «Δεύτερα κλειδιά» που ερμήνευσε μοναδικά η Ελεονώρα Ζουγανέλη με τους υπέροχους στίχους της Σάνυς Μπαλτζή. Ήταν η πρώτη φορά που ένα τραγούδι που είχα γράψει για άλλο καλλιτέχνη γνώριζε τέτοιας ευρύτατης αποδοχής και ήταν για μένα συγκινητικό και πρωτόγνωρο.

Έχει τύχει να προτείνεις τραγούδι σε κάποιον καλλιτέχνη και να το απορρίψει; Πως ένιωσες;

Φυσικά, και έχει συμβεί. Ένα από αυτά ήταν και τα «Δεύτερα κλειδιά»…

Αυτά είναι γνωστά και συμβαίνουν σε όλους. Δεν πρόκειται για κάτι προσωπικό. Έχει να κάνει με θέμα timing, σε τι ανάγκη βρίσκεται ο κάθε καλλιτέχνης την κάθε στιγμή και τι αποζητάει.

Μέσα από τα τραγούδια σου εκφράζεις προσωπικά σου βιώματα;

Όταν γράφω εγώ το στίχο, τις περισσότερες φορές έχει να κάνει όντως με προσωπικό βίωμα. Περνάνε όλα μοιραία μέσα από το προσωπικό μου φίλτρο.

Γράφεις όταν είσαι στεναχωρημένος ή όταν είσαι χαρούμενος;

Όταν ήμουν πιτσιρικάς έγραφα μόνο όταν ήμουν στενοχωρημένος. Με τα χρόνια αυτό άλλαξε. Πλέον γράφω όταν έχω ανάγκη να εκφραστώ. Μιλάει το σώμα μου ,είναι αναπόφευκτο να το κάνω. Η δημιουργία είναι κάτι που μου προσφέρει μεγάλη λύτρωση.

Ποιο τραγούδι που έχεις γράψει σου θυμίζει μια δύσκολη περίοδο στη ζωή σου και ποια είναι αυτή;

Το «Σα να ναι ψέμα» από την πρώτη μου ολοκληρωμένη δισκογραφική δουλειά. Γράφτηκε αστραπιαία για να ξορκίσει ένα πολύ δύσκολο χωρισμό που είχα βιώσει τότε.

Δυο χρόνια πριν περίπου είχες χαρίσει ένα τραγούδι σου στον Γιάννη Κότσιρα, τώρα ήρθε η σειρά να ντουετάρει εκείνος μαζί σου. Πώς και γιατί γεννήθηκε η συνεργασία αυτή;

Με τον Γιάννη υπάρχει αμοιβαία αλληλοεκτίμηση και αλληλοσεβασμός. Το «Έρωτας ή τίποτα» ήταν ένα τραγούδι σε δικούς μου στίχους και μουσική και ο Γιάννης Κότσιρας με τίμησε με την ερμηνεία του και την αγάπη που έδειξε.

Αργότερα προέκυψε το τραγούδι «Είναι αγκαλιές» σε στίχους του Οδυσσέα Ιωάννου και φώναζε από μακριά «Ντουέτο». Η ιδέα να το μοιραστώ συγκεκριμένα με τον Γιάννη Κότσιρα ήταν του Οδυσσέα, αλλά έχει σημασία να σας πω πως αμέσως μόλις του είπα την ιδέα εκείνος συμφώνησε χωρίς να ρωτήσει λεπτομέρειες και αυτό μου δείχνει πως εμπιστεύεται το κριτήριο και την αισθητική μου και είναι σημαντικό για μένα.

Ραδιόφωνο ακούς; Τι σ’ αρέσει και τι δε σ’ αρέσει στη σημερινή play list κατάστασή του που δείχνει να γενικεύεται;

Το ραδιόφωνο είναι ένα υπέροχο μέσο. Έχει δημιουργήσει τις περασμένες δεκαετίες ερμηνευτές μύθους και τραγούδια αξεπέραστα και διαχρονικά. Μας έχει κάνει να ονειρευτούμε ως δημιουργοί και ερμηνευτές πως μπορεί να αφήσουμε κι εμείς το δικό μας αποτύπωμα στην ελληνική μουσική. Πλέον αυτό έχει αρχίσει να χάνεται και να παίρνει τη θέση του μια αίσθηση ματαιότητας. Κι αυτό δεν είναι καλό ούτε για το ραδιόφωνο, ούτε για τη συντριπτική πλειοψηφία των καλλιτεχνών, ούτε για το τραγούδι το ίδιο. Η playlist δεν είναι κακή εκ των προτέρων αλλά η υπερβολική εσωστρέφεια και η αέναη επανάληψη καταργεί τα όποια θετικά. Η τέχνη δε μπορεί να συμβαδίζει με την τσιγκουνιά. Η τέχνη θέλει ρίσκο. Και από τους καλλιτέχνες και από τον κόσμο, ώστε να ξαναβρεί τη διάθεση να ανακαλύψει, και φυσικά από τα ραδιόφωνα.

Γιώργος Καραδήμος

Ο κόσμος χωρίζει τους τραγουδιστές σε ποιοτικούς και εμπορικούς. Εσύ αποδέχεσαι αυτόν τον διαχωρισμό;

Γενικά δε συμφωνώ στις ταμπέλες και τους διαχωρισμούς αλλά συμμερίζομαι την ανάγκη του κόσμου να βάλει σε κουτάκια τη διασκέδασή του. Ο τρόπος που λειτουργεί η μουσική στα μεγάλα νυχτερινά κέντρα άλλωστε διαφέρει από οποιαδήποτε άλλη χώρα.

Υπάρχει μια άποψη πως αν θέλω να διασκεδάσω θα πάω στον «Εμπορικό» και αν θέλω να ψυχαγωγηθώ θα πάω στον «Έντεχνο».

Θεωρώ πως σε πολλές περιπτώσεις και οι τραγουδιστές δεχόμαστε τις ταμπέλες που μας φοράνε και ακολουθούμε αυτό που περιμένουν οι άλλοι από μας. Προσωπικά δεν δέχομαι καμία ταμπέλα. Είμαι αυτός που είμαι, μέσα από τα πολλά διαφορετικά ακούσματα που με έχουν διαμορφώσει, και που θεωρώ πως έχουν ενδιαφέρον και λόγο ύπαρξης, και προσπαθώ μέσα από τα προγράμματα μου και τα τραγούδια που κυκλοφορώ να το επικοινωνώ. Η εποχή έχει ανάγκη τη σύνθεση και την ενότητα μετά από όλες αυτές τις περιπέτειες των τελευταίων χρόνων.

Όταν κάνεις κάτι με αγάπη, μεράκι και πίστη «αναγκάζεις» και τον πιο δύσπιστο να ακολουθήσει. Είναι καθήκον των καλλιτεχνών να ανοίγουμε νέους φωτεινούς δρόμους μέσα από τη μουσική μας.

Ο κόσμος πιστεύει ότι οι καλλιτέχνες βγάζουν αρκετά λεφτά για να κάνουν μια άνετη ζωή. Εσύ βιοπορίζεσαι εύκολα μόνο από την μουσική;

Οι καλλιτέχνες που μπορούν να βιοπορίζονται και να κάνουν μια άνετη ζωή δεν είναι τόσοι πολλοί όσοι νομίζει ο κόσμος. Κάποτε μπορεί να ίσχυε αλλά όχι πλέον. Η ζωή για ένα καλλιτέχνη είναι αρκετά δύσκολη πια.

Γιώργος Καραδήμος

Είχες γράψει παλαιότερα τραγούδια για την Eurovision. Πως ήταν αυτή η εμπειρία; Θα το ξαναέκανες;

Ήταν μια πρωτόγνωρη εμπειρία για μένα, είχε ενδιαφέρον, το έκανα για να προμοτάρω το νέο μου δίσκο που θα κυκλοφορούσε τότε. Τελεία και παύλα.

Σε βλέπουμε πάντα να τραγουδάς σε μουσικές σκηνές, οι μεγάλες πίστες των μπουζουκιών είναι κάτι που δεν σε ενδιαφέρει;

Δεν απορρίπτω τίποτα γιατί τα πάντα έχουν να κάνουν με τις προϋποθέσεις που γίνονται αλλά και με τις προθέσεις. Τεράστιοι και διαχρονικοί ερμηνευτές κοινής αποδοχής έχουν περάσει ανά περιόδους από μεγάλες πίστες αλλά το έκαναν με σεβασμό στον κόσμο και με τους όρους τους.

Έχεις ασχοληθεί και με το μιούζικαλ. Πώς ήταν το κομμάτι της υποκριτικής; Είναι κάτι που θα σε ενδιέφερε και μελλοντικά;

Ο πρωταγωνιστικός ρόλος που είχα στην παράσταση “Rent” ήταν ένα από τα πιο δύσκολα και απαιτητικά αλλά και πιο όμορφα πράγματα που έχω κάνει. Θα με ενδιέφερε να δοκιμαστώ σε κάτι αντίστοιχο. Η πρόκληση είναι κάτι που με θρέφει καλλιτεχνικά.

Πιστεύεις ότι τα μουσικά talent show βοηθάνε τους νέους καλλιτέχνες να μπουν στον χώρο της μουσικής;

Νομίζω πως η ιστορία έχει αποδείξει αν βοηθάνε και κατά πόσο… τα talent shows αναδεικνύουν κατά κύριο λόγο τους κριτές και δίνουν τηλεθέαση στα κανάλια που τα προβάλλουν. Δυστυχώς οι διαγωνιζόμενοι έρχονται σε δεύτερη μοίρα.

Είσαι μπαμπάς δυο κοριτσιών. Πώς είναι αυτός ο ρόλος για σένα; Είσαι αυτό που λέμε χαζομπαμπάς;

Είμαι εντελώς χαζομπαμπάς. Περνάω αρκετή ώρα καθημερινά μαζί τους και μια αγκαλιά τους είναι αρκετή να με κάνει να ξεχάσω όλες τις δυσκολίες. Μου γλυκαίνουν την ψυχή ειλικρινά.

Στο σπίτι ακούτε τα τραγούδια σου ή ακόμα είναι στα δικά τους ακούσματα; Τραγουδάτε όλοι μαζί;

Η αλήθεια είναι πως δεν ακούμε δικά μου τραγούδια, εκτός και αν με πετύχουν να προβάρω κάτι με την κιθάρα ή να γράφω κάτι καινούργιο. Μόλις με βλέπουν με την κιθάρα παίρνουν από μια φυσαρμόνικα, παιδικό ακορντεόν ή οτιδήποτε άλλο βρουν μπροστά τους και με συνοδεύουν. Φυσικά, πέφτει πολύ γέλιο και κάπου εκεί σταματάει και η πρόβα. Πάντως, τους αρέσει πολύ η μουσική, ελληνική και ξένη.

Νονά του πρώτου σου παιδιού είναι η Άλκηστις Πρωτοψάλτη. Πώς έγινε αυτή η κουμπαριά;

Κατά τη διάρκεια της περιοδείας που κάναμε παρέα με την παράσταση «Παιχνίδι με το χρόνο» προέκυψε και η εγκυμοσύνη της συντρόφου μου, οπότε θεωρήσαμε πως θα ήταν όμορφο να είναι η Άλκηστις εκείνη που θα γινόταν η νονά. Πόσο μάλλον που το «Άλκηστις» μας άρεσε πολύ σαν όνομα και το σκεφτόμασταν έτσι κι αλλιώς.

Τι είναι αυτό που σε εκνευρίζει στην Άλκηστη Πρωτοψάλτη;

Αν δε σου αρέσουν οι αυθόρμητοι, δοτικοί και εργατικοί άνθρωποι θα μπορούσες να βρεις λόγους να σε εκνευρίζει η Άλκηστις. Είναι όλα αυτά κι άλλα πολλά οπότε δεν υπάρχει κάτι που να θέλω και να μπορώ να της καταλογίσω. Μην ξεχνάτε πως ήταν ο πρώτος άνθρωπος που με έβγαλε μπροστά σε χιλιάδες κόσμου και πήρα το βάπτισμα του πυρός στο πλευρό της!

Ποια συμβουλή της κρατάς σαν φυλακτό;

Δεν είναι όσα μου έχει πει, όσο αυτά που έχω εισπράξει παρατηρώντας την πως λειτουργεί. Δουλειά, δουλειά, δουλειά. Και φυσικά πολύ πάθος.

Έχεις περάσει και από το στάδιο του χωρισμού. Πώς ήταν για σένα; Το αντιμετώπισες δύσκολα;

Ο χωρισμός είναι μια πολύ ζόρικη κατάσταση για όσους επενδύουν πραγματικά σε μια σχέση. Δεν θεωρώ πως διαφέρω. Ο έρωτας λειτουργεί δημοκρατικά σε όλους μας, πονάμε και ερωτευόμαστε με τον ίδιο τρόπο, θέλουμε δε θέλουμε! Αρκεί να αφεθούμε.

Πλέον ο έρωτας τι ρόλο παίζει στην ζωή σου;

Χωρίς τον έρωτα δεν υπάρχει δημιουργία, δεν υπάρχει ρίσκο, ούτε το κίνητρο για να γινόμαστε καλύτεροι σε ένα σωρό πράγματα. Από την αυτοβελτίωση μέχρι την τέχνη ο έρωτας παίζει πρωταρχικό ρόλο.

Μετά τον χωρισμό αναθεώρησες κάποια πράγματα για τις σχέσεις;

Με κάθε χωρισμό μαθαίνουμε τι στα αλήθεια θέλουμε από το σύντροφό μας και πως να ξεχωρίζουμε τα πραγματικά μας συναισθήματα.

Ποια είναι τα επόμενα βήματα σου καλλιτεχνικά;

Τους επόμενους μήνες θα κυκλοφορήσει η ολοκληρωμένη δισκογραφική μου δουλειά μετά από 10 σχεδόν χρόνια, ενώ παράλληλα θα βγω να περιοδεύσω με το καινούργιο μου πρόγραμμα.

Ειδήσεις σήμερα:

Τετράγωνο Άρη – Αφροδίτης – Αυτά τα ζώδια θα έχουν εντάσεις και καβγάδες

“Αυτός με το δρεπάνι ήρθε καταπάνω μου – Στο ασθενοφόρο έμαθα ότι πέθανε” – Η κατάθεση του φίλου του Άλκη Καμπανού

Ακολουθήστε το debater.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις