“Ελευθέριος Βενιζέλος”: Προβλήματα με τον έλεγχο της εναέριας κυκλοφορίας – “Το σύστημα είναι εγκατεστημένο από το 1999”
Καταγγελία στο DEBATER

Ένα σοβαρό ζήτημα γύρω από τον έλεγχο της εναέριας κυκλοφορίας στη χώρα μας και ειδικά στο «Ελ. Βενιζέλος» έρχεται ξανά στο προσκήνιο, με καταγγελίες για παλαιωμένα συστήματα και έλλειψη προσωπικού που οδηγούν σε καθυστερήσεις χιλιάδων πτήσεων.
Η καταγγελία των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας
Ο Παναγιώτης Ψαρρός, Πρόεδρος της Ένωσης Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας Ελλάδας, μιλώντας στο DEBATER, κατήγγειλε ότι η χώρα μας λειτουργεί ακόμη με συστήματα ελέγχου από το 1999, ενώ σε ευρωπαϊκό επίπεδο θα έπρεπε να είχαν ανανεωθεί τουλάχιστον τρεις φορές:
«Έχουμε έλλειψη συστημάτων, έλλειψη προσωπικού και δεν μπορούμε να ανταπεξέλθουμε σε όλη αυτή την αυξημένη εναέρια κυκλοφορία. Το σύστημα μας είναι εγκατεστημένο το 1999, είναι πολύ παλιό. Βάσει της διεθνούς πρακτικής θα έπρεπε να έχουμε αλλάξει τρία συστήματα και δεν έχουμε αλλάξει καν το πρώτο».
Ο ίδιος εξηγεί ότι η Ελλάδα έχει ήδη καταδικαστεί στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο και βρίσκεται υπό επιτήρηση, καθώς δεν διαθέτει τον απαραίτητο εξοπλισμό. Η κατάσταση αυτή οδηγεί σε «συμβιβασμούς», με αποτέλεσμα να μειώνεται τεχνητά η κυκλοφορία για να διασφαλιστεί η ασφάλεια, κάτι που σημαίνει καθυστερήσεις πτήσεων.
«Κρατάμε την ασφάλεια σε ένα υψηλό επίπεδο αλλά το τίμημα είναι ότι εξυπηρετούμε λιγότερα αεροπλάνα που σημαίνει καθυστερήσεις», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Ο κ. Ψαρρός επιρρίπτει ευθύνες σε κακό σχεδιασμό και αδιαφορία δεκαετιών, σημειώνοντας ότι τα έσοδα από τα τέλη που πληρώνουν τα αεροπλάνα για τη χρήση του ελληνικού εναέριου χώρου και τις υπηρεσίες εναέριας κυκλοφορίας θα έπρεπε να έχουν αξιοποιηθεί για την ανανέωση του εξοπλισμού και την πρόσληψη προσωπικού.
Η ανακοίνωση της Ryanair που έκανε γνωστό το «κενό ασφαλείας»
Στο ίδιο πλαίσιο, η Ryanair με σκληρή ανακοίνωση επιτέθηκε στην ελληνική ΥΠΑ, καταλογίζοντας ευθύνες για καθυστερήσεις χιλιάδων πτήσεων:
«Μέχρι στιγμής το 2025 (1 Ιανουαρίου – 20 Αυγούστου), πάνω από 5.000 πτήσεις της Ryanair και πάνω από 900.000 επιβάτες της Ryanair έχουν καθυστερήσει άδικα λόγω κακοδιαχείρισης του ελληνικού ATC και έλλειψης προσωπικού, καθιστώντας την Ελλάδα την 5η χειρότερη υπηρεσία ATC σε καθυστερήσεις στην Ευρώπη».
Η εταιρεία επισημαίνει ότι στις 20 Αυγούστου 2025 σημειώθηκε και βλάβη στο σύστημα της Αθήνας, με αποτέλεσμα 12 πτήσεις και πάνω από 2.000 επιβάτες να ταλαιπωρηθούν. Ζητά δε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να προχωρήσει σε μεταρρυθμίσεις για την προστασία των επιβατών.
Η απάντηση της Υπηρεσίας πολιτικής Αεροπορίας
Με εκτενή ανακοίνωση, η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) υποστηρίζει ότι η ασφάλεια των πτήσεων παραμένει αδιαπραγμάτευτη και πως έχουν ήδη ξεκινήσει σημαντικά έργα αναβάθμισης.
Η ΥΠΑ αναφέρει ότι σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και φορείς όπως η EASA και η EUROCONTROL, έχει καταρτιστεί και υλοποιείται Σχέδιο Δράσης με 364 επιμέρους δράσεις, που αφορούν:
• Αναβάθμιση του Κεντρικού Συστήματος Διαχείρισης Εναέριας Κυκλοφορίας.
• Εγκατάσταση νέων ραντάρ με δυνατότητα Mode S.
• Εφαρμογή του Κανονισμού CP1.
• Πρόσληψη νέων ελεγκτών και τεχνικών.
Σύμφωνα με την ΥΠΑ, η κατασκευάστρια εταιρεία έχει ήδη υποβάλει προσφορά για το νέο σύστημα TOPSKY ATC ONE, ένα από τα πιο σύγχρονα παγκοσμίως, ενώ προχωρά η προμήθεια οκτώ νέων ραντάρ συνολικού κόστους 53,6 εκατ. ευρώ.
Παράλληλα, το προσωπικό ενισχύεται με 97 νέους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας και δεκάδες τεχνικούς, με στόχο να καλυφθούν τα κενά που δημιουργήθηκαν τα προηγούμενα χρόνια.
Το ζήτημα της ασφάλειας των πτήσεων και της ομαλής λειτουργίας του ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας στη χώρα μας βρίσκεται πλέον στο επίκεντρο. Από τη μία, οι καταγγελίες των ελεγκτών και οι επιθέσεις αεροπορικών εταιρειών όπως η Ryanair καταδεικνύουν σοβαρά προβλήματα. Από την άλλη, η ΥΠΑ διαβεβαιώνει ότι η Ελλάδα μπαίνει σε τροχιά εκσυγχρονισμού με έργα εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ και νέες προσλήψεις.
Το στοίχημα τώρα είναι αν αυτές οι ενέργειες θα γίνουν πράξη εγκαίρως, ώστε η χώρα να πάψει να συγκαταλέγεται στις χειρότερες της Ευρώπης σε καθυστερήσεις πτήσεων και να διασφαλίσει τον ρόλο της ως ασφαλής και αξιόπιστος αεροπορικός κόμβος στη Μεσόγειο.
Ακολούθησε το debater.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις