Οι οδηγοί της Αττικής σπατάλησαν στην κίνηση 100 ώρες από τη ζωή τους – 30 λεπτά για 10 χιλιόμετρα
Τι δηλώνει συγκοινωνιολόγος στο DEBATER

Η εικόνα του κυκλοφοριακού στην Αττική είναι διαρθρωτικά επιβαρυμένη σύμφωνα με τον Ορφέα Καρούντζο, Δρ. Συγκοινωνιολόγο Μηχανικό
Επιστημονικό Συνεργάτη Εργαστηρίου Συγκοινωνιακής Τεχνικής ΕΜΠ, στο DEBATER.
Ο . Καρούντζος αναφέρει ότι:
«το 2024 οι οδηγοί πέρασαν πάνω από 100 ώρες στην κίνηση, με εκτιμήσεις περί τις 111 ώρες και μέσο χρόνο περίπου 30 λεπτών για 10 km. Ιδιαίτερα στην Αττική, παρατηρείται ανά τα χρόνια υψηλή εξάρτηση των κατοίκων και επισκεπτών από τα Ι.Χ., έλλειψη σεβασμού στον δημόσιο χώρο, ιδιαίτερα από συνεχή φαινόμενα παράνομης στάθμευσης, καθώς και μια συνολική εικόνα περιορισμένης προτεραιοποίησης στην αναβάθμιση και εύρυθμη λειτουργία των ΜΜΜ», τονίζει.
Όλα τα παραπάνω συντελούν το φαινόμενο που παρατηρούμε καθημερινά στην ευρύτερη Μητροπολιτική Περιοχή των Αθηνών, με το γνωστό σε όλους μας κυκλοφοριακό, δημιουργώντας σημαντικό ιδιωτικό και κοινωνικό κόστος.
Η επίλυση του προβλήματος δεν είναι σίγουρα εύκολη, όπως ούτε και η αντιμετώπισή του, είτε βραχυπρόθεσμα είτε μακροπρόθεσμα. Όπως διευκρινίζει ο συγκοινωνιολόγος στο DEBATER:
«Η αντιμετώπιση μπορεί να έρθει μόνο μέσω ενός ολιστικού στρατηγικού σχεδίου, στο οποίο θα ορίζονται σαφείς προτεραιότητες. Η πρώτη και σημαντικότερη αφορά την συνεχή αναβάθμιση των ΜΜΜ. Η Αθήνα χρειάζεται ΜΜΜ που έρχονται συχνά και στην ώρα τους, με ανασχεδιασμό του δικτύου σε στοχευμένους, ξεκάθαρους κορμούς υψηλής συχνότητας με τροφοδότες και εύκολες μετεπιβιβάσεις.
Καταλυτικό ρόλο σε αυτήν την λογική μπορεί να έχει η εφαρμογή “λεωφορείων ταχείας κυκλοφορίας” (Bus RapidTransit – BRT), βελτιώνοντας την εμπειρία των επιβατών με ταυτόχρονη βέλτιστη χωροθέτηση πλήρως προσβάσιμων για όλους στάσεων, αξιόπιστη ενημέρωση και συχνότητα δρομολογίων. Στην λογική αυτή, μέσω της συμμετοχής του Εργαστηρίου Συγκοινωνιακής Τεχνικής του ΕΜΠ και άλλων φορέων, στο Ευρωπαϊκό Ερευνητικό Έργο eBRT2030, σύντομα θα λειτουργήσει πιλοτικά μια νέα λωρίδα BRT στον οδικό άξονα της Λεωφόρου Συγγρού με τη χρήση ηλεκτρικών λεωφορείων, εξυπηρετώντας τις μετακινήσεις μεταξύ του Σταθμού Συγγρού-Φιξ με το Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, θέτοντας τα πρότυπα για αντίστοιχες εφαρμογές «πράσινων», ταχέων αξόνων σε κομβικά οδικά τμήματα της Αττικής», υπογραμμίζει.
Εκτός των παραπάνω, είναι απαραίτητη και η πρόταση ενός αυστηρότερου πλαισίου για τον περιορισμό της παράνομης στάθμευσης, με βιώσιμες εναλλακτικές. Όπως για παράδειγμα διευκρινίζει:
«Το (park & ride, πεζοδρομήσεις, δημιουργία υποδομών για τα μέσα μικροκινητικότητας), καθώς και για την διαχείριση της ζήτησης με πιλοτικές τιμολογήσεις για την συμφόρηση σε κεντρικές ζώνες, την εξομάλυνση ωραρίων και τη δημιουργία δυναμικών χρονικών “παραθύρων” (time-zones) για την διαχείριση των εμπορευματικών ροών στον αστικό ιστό. Τέλος, απαιτούνται στοχευμένες παρεμβάσεις σε κρίσιμους άξονες (όπως λ.χ. στον Κηφισό, Αττική Οδό) για την βέλτιστη διαχείριση των ροών, με προτεραιότητα στα ΜΜΜ για την βελτίωση της αξιοπιστίας και της εξυπηρέτησής τους σε συγκεκριμένες υποεξυπηρετούμενες περιοχές.
Σε κάθε περίπτωση όμως, όπως επιβεβαιώνεται και από τη διεθνή εμπειρία, η απόδοση περισσότερου “χώρου” στα Ι.Χ. μέσω της μονοδιάστατης βελτίωσης ως προς τις οδικές υποδομές μπορεί να οδηγήσει μόνο σε επιπλέον ζήτηση και εκ νέου συμφόρηση, επιβαρύνοντας συνολικά την παρούσα κατάσταση», καταλήγει.
Το μόνο σίγουρο είναι ότι καταναλώνουμε πολλές ώρες από τη ζωή μας καθημερινά στην μετακίνησή μας στα αστικά κέντρα.
Ακολούθησε το debater.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις