Συμφωνείτε με την καθιέρωση της τετραήμερης εργασίας στην Ελλάδα χωρίς μείωση μισθών;
Η γνώμη σας μετράει!
Δυναμικά έχει ανοίξει το τελευταίο διάστημα και στην Ελλάδα η συζήτηση για την καθιέρωση της τετραήμερης εργασίας, με αφορμή την πρόταση του ΠΑΣΟΚ για εφαρμογή του μέτρου χωρίς μείωση μισθών.
Η ιδέα αυτή εφαρμόζεται ήδη σε αρκετές χώρες του εξωτερικού, με τα αποτελέσματα ωστόσο να είναι αμφιλεγόμενα, ενώ ήρθε ξανά στο προσκήνιο μετά την πρόταση του ΠΑΣΟΚ.
Ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ Νίκος Ανδρουλάκης προτείνει κίνητρα για την εφαρμογή προγραμμάτων εργασίας 32 ή 35 ωρών την εβδομάδα, με πλήρεις αποδοχές.
Σύμφωνα με τον ίδιο, το 35ωρο δεν είναι μόνο κοινωνικό μέτρο, αλλά μπορεί να λειτουργήσει ως μοχλός αύξησης της παραγωγικότητας, εφόσον συνδυαστεί με καλύτερη οργάνωση της εργασίας, ενίσχυση δεξιοτήτων και αξιοποίηση της τεχνολογίας.
Η συγκεκριμένη πρόταση προκάλεσε νέο γύρο αντιπαράθεσης με την κυβέρνηση, την ώρα που εργαζόμενοι και μικρομεσαίοι εμφανίζονται διχασμένοι για τις επιπτώσεις ενός τέτοιου μέτρου.
Τι ισχύει σήμερα στην Ελλάδα και στην Ευρώπη
Σύμφωνα με τη Eurostat, οι εργαζόμενοι πλήρους απασχόλησης στην Ελλάδα εργάζονται περίπου 42 ώρες εβδομαδιαίως, έναντι λίγο πάνω από 40 ωρών στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Σε άλλες χώρες της Ευρώπης έχουν ήδη εφαρμοστεί μοντέλα μειωμένης απασχόλησης. Για παράδειγμα:
Στη Γαλλία ισχύει εδώ και χρόνια το 35ωρο (με συχνές υπερβάσεις στην πράξη).
Στο Βέλγιο, το Ηνωμένο Βασίλειο και την Ισλανδία εφαρμόστηκαν πιλοτικά σχήματα 4ήμερης εργασίας,
Στην Ισπανία έχει θεσπιστεί εβδομάδα 37,5 ωρών.
Σήμερα, στην Ελλάδα η τετραήμερη εργασία εφαρμόζεται ήδη, αλλά μόνο μέσω της λεγόμενης «διευθέτησης χρόνου εργασίας», που σημαίνει ότι ο εργαζόμενος μπορεί να δουλεύει έως και 10 ώρες ημερησίως για ορισμένο χρονικό διάστημα, ώστε να λάβει αντίστοιχα ρεπό σε άλλη περίοδο.
Τι λέει εργατολόγος για την τετραήμερη εργασία
Το DEBATER ζήτησε τη γνώμη της εργατολόγου Μαργαρίτας Κάρδαρη για την πρόταση περί τετραήμερης εργασίας.
Σύμφωνα με την κυρία Κάρδαρη, «αυτή τη στιγμή έχει ήδη ψηφιστεί νόμος από την εποχή του Κωστή Χατζηδάκη που ήταν υπουργός εργασίας, με βάση τον οποίο προαιρετικά, εφόσον συμφωνεί εργοδότης και εργαζόμενος, μπορεί να εφαρμοστεί η τετραήμερη απασχόληση. Μάλιστα, τη συγκεκριμένη διάταξη νόμου δεν την ψήφισε η αντιπολίτευση.
Σήμερα, λοιπόν, στην πράξη υπάρχει θεσμικό πλαίσιο, όχι υποχρεωτικό, υπάρχει προαιρετικό και για να πούμε την εμπειρία μας από την πράξη, δεν έχει γίνει χρήση αυτής της διάταξης, δηλαδή οι επιχειρήσεις δεν την έχουν εφαρμόσει. Πιστεύω ότι η ελληνική κοινωνία και η ελληνική οικονομία, της οποίας το σύνολο αποτελείται κυρίως το 95% από επιχειρήσεις που απασχολούν άτομα, κάπου γύρω στα 7, 8, 9, δεν είναι έτοιμη να εφαρμόσει την τετραήμερη εργασία. Γιατί όλο το κόστος τελικά θα το επιβαρυνθεί ο εργοδότης, ο οποίος θα ψάχνει υπάλληλο για να λειτουργήσει την πέμπτη ημέρα. Αυτό το κόστος θα οδηγήσει σε αύξηση των τιμών και θα περάσει στο καταναλωτικό κοινό.
Αν και έχει εφαρμοστεί πιλοτικά σε άλλες χώρες της Ευρώπης και σε άλλες με επιτυχία όπως στην Ισλανδία, έχουμε και το παράδειγμα της Γαλλίας, όπου εκεί είδαμε πραγματικά αύξηση της ανεργίας. Φοβάμαι λοιπόν ότι οι συνθήκες για την ελληνική κοινωνία δεν είναι ώριμες. Η πρόταση θέλει κάποια μελέτη, ακούγεται φυσικά ευχάριστη, αλλά νομίζω ότι στην παρούσα φάση που βρισκόμαστε είναι ανεφάρμοστη».
Σε ερώτηση αν συμφέρει τους εργαζόμενους, η εργατολόγος απαντά:
«Εγώ πιστεύω ότι αν ο εργαζόμενος αυτή τη στιγμή έχει μια μέρα κενή, θα πάει να ψάξει άλλη δουλειά. Δεν θα κάθεται στο σπίτι του, γιατί γενικά οι συνθήκες είναι τέτοιες που οι μισθοί δεν φτάνουν, ούτε από τη μία δουλειά, ψάχνει και δεύτερη. Δηλαδή δεν έχουμε την πολυτέλεια να το πω έτσι, να έχουμε τρεις ημέρες κενές, αν και θα το θέλανε οι εργαζόμενοι, αλλά πραγματικά εμείς είδαμε να ψάχνουν και δεύτερη και απογευματινή δουλειά και τα Σαββατοκύριακα. Αυτό ισχύει. Και στις ελληνικές οικονομίες δεν είναι τέτοιες που επιτρέπουν στον καθένα να έχει. Δηλαδή, ψάχνει περισσότερο να αυξήσει τα έσοδά του παρά να ξεκουραστεί.
Ο κατώτατος μισθός δεν μειώνεται, γιατί ουσιαστικά αντί για 40 ώρες με βάση τον κατώτατο μισθό, η πρόταση είναι να είναι 32 ή 35 ώρες με τον κατώτατο μισθό. Άρα μείωση δεν θα έχουμε στις αποδοχές. Είναι οι ίδιες με τις 40ώρες εβδομαδιαίως. Μπορεί να είναι και ανώτερες από τον κατώτατο μισθό. Απλά θα έχουμε μείωση της απασχόλησης».
Το βασικό ερώτημα, λοιπόν, είναι αν μπορεί η τετραήμερη εργασία να αποτελέσει ένα βιώσιμο μοντέλο που θα ωφελήσει τόσο τους εργαζόμενους όσο και την οικονομία ή αν πρόκειται για μια ελκυστική ιδέα που δύσκολα εφαρμόζεται στην πράξη.
Το DEBATER για μια ακόμα φορά ζητά τη γνώμη σας: Συμφωνείτε με την καθιέρωση της τετραήμερης εργασίας στην Ελλάδα χωρίς μείωση μισθών;
πηγή στην Google
Ακολούθησε το debater.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις