Αγία Σοφία: Τι λένε Τούρκοι ειδικοί για τα φορτηγά στο μνημείο – “Είναι η μόνη ασφαλής λύση”

Πρόκειται για την πιο εκτεταμένη επέμβαση εδώ και δύο αιώνες

Αγία Σοφία: Τι λένε Τούρκοι ειδικοί για τα φορτηγά στο μνημείο – “Είναι η μόνη ασφαλής λύση”
ΠΗΓΗ: Alp/x

Έντονες αντιδράσεις έχει προκαλέσει η παρουσία βαρέων γερμανοφόρων οχημάτων στο εσωτερικό της Αγίας Σοφίας στην Κωνσταντινούπολη.

Μέλη του επιστημονικού συμβουλίου που επιβλέπει τα έργα ενίσχυσης της στατικότητας και συντήρησης του ιστορικού μνημείου, απαντάνε στις επικρίσεις, υποστηρίζοντας ότι η χρήση γερανού και χαλύβδινων υποστηρίξεων είναι η μόνη και ασφαλής λύση, καθώς η τοποθέτηση σκαλωσιάς, θα εμπόδιζε την είσοδο στους επισκέπτες.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συγκεκριμένα, ειδικοί, μιλώντας στην εφημερίδα Hurriyet, αναφέρουν ότι παρόμοιες μέθοδοι έχουν χρησιμοποιηθεί σε σημαντικά μνημεία, όπως στην Παναγία των Παρισίων, υποστηρίζοντας πως η αρνητική κριτική έχει και πολιτικά κίνητρα.

«Ο τρούλος χρειάζεται μια χαλύβδινη κατασκευή τόσο από κάτω όσο και από πάνω. Και αυτό θα το κάνουμε χωρίς να κλείσουμε το μνημείο στη λατρεία και την επίσκεψη. Ως ‘Επιστημονική Επιτροπή κάναμε 58 συνεδριάσεις και συζητήσαμε όλες τις λεπτομέρειες. Τελικά, υπάρχουν τέσσερα πλαίσια, δοκοί, κολόνες… Έχει στηθεί μια πλατφόρμα για επέμβαση στον τρούλο από κάτω, σε ύψος 46 μέτρων. Δεν υπάρχει μηχάνημα στον κόσμο που να μπορεί να σηκώσει το βάρος του χάλυβα που χρησιμοποιείται για αυτές τις κολόνες, πέρα από τον γερανό που βλέπετε στις φωτογραφίες» δηλώνει στην τουρκική εφημερίδα το μέλος του συμβουλίου, αναπληρωτής καθηγητής Μεχμέτ Σελίμ Οκτέν.

Ο ίδιος επισημαίνει επίσης ότι ο γερανός είναι 45 τόνων, βάρος που είναι αμελητέο σε σύγκριση με τις κολόνες. «Όταν ολοκληρωθεί όλο το σύστημα, το συνολικό βάρος θα είναι περίπου 530 τόνοι». Σε έναν από τους πυλώνες θα υπάρξει ανελκυστήρας· από εκεί θα ανεβαίνουν τα εξαρτήματα προς τον τρούλο.

Τα μέλη του συμβουλίου απορρίπτουν τις κατηγορίες ότι ο γερανός επιλέχθηκε για λόγους κόστους και επισημαίνουν ότι η UNESCO δεν απαγορεύει συγκεκριμένα εργαλεία, αλλά απαιτεί μόνο επεμβάσεις που δεν προκαλούν βλάβη.

Επισημαίνουν ακόμη ότι πρόκειται για την πιο εκτεταμένη επέμβαση που έχει γίνει στην Αγία Σοφία από την εποχή των αδελφών Fossati, των Ελβετών αρχιτεκτόνων του 19ου αιώνα που εργάστηκαν στην Οθωμανική Αυτοκρατορία. Το σημαντικότερο έργο τους ήταν η μεγάλη αποκατάσταση της Αγίας Σοφίας την περίοδο 1847–1849.

Σχετικά με τα έργα στον τρούλο, ο καθηγητής Αχμέτ Γκιουλέτς σημειώνει: «Ο τρούλος έχει σοβαρά προβλήματα. Ίσως η τελευταία ουσιαστική επέμβαση να έγινε την εποχή των Fossati. Όταν αφαιρέσουμε την κάλυψη του τρούλου θα δούμε τι υπάρχει από κάτω. Οι συζητήσεις άλλωστε ξεκίνησαν ακριβώς όταν σχεδιάζαμε πώς θα αφαιρέσουμε αυτή την κάλυψη. Αφού εξετάσαμε όλες τις εναλλακτικές, καταλήξαμε σε αυτή τη λύση».

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ