Επανήλθαν λίγες ώρες μετά τα μεσάνυχτα (ώρα Ελλάδας) οι 3 μεγάλες εφαρμογές κοινωνικής δικτύωσης Facebook, Instagram και Whatsapp, μετά το πρωτοφανές παγκόσμιο κραχ, που έγινε αντιληπτό στην Ελλάδα λίγο μετά τις 18:30, όταν οι χρήστες έπαψαν να έχουν πρόσβαση στους λογαριασμούς τους.
Δεν άργησε να γίνει αντιληπτό ότι το πρόβλημα δεν ήταν ούτε τοπικό, ούτε προσωρινό. Πρόκειται για ένα συμβάν δίχως προηγούμενο για τον “κολοσσό” του Μαρκ Ζούκερμπεργκ, ο οποίος φαίνεται πως βρίσκεται σε δεινή θέση μετά από σειρά καταγγελιών για την λειτουργία της πλατφόρμας και τις πρακτικές που υιοθετεί.
Λίγο πριν το χθεσινό κραχ, είχε προηγηθεί η κατηγορία βόμβα για τον τρόπο που η Facebook διαχειρίζεται την πληροφοριοδότηση των χρηστών από πρώην στέλεχος της εταιρείας. Ενώ η εταιρεία θαύμα του Ζούκερμπεργκ έχει υποστεί τεράστιες οικονομικές απώλειες από τις εξελίξεις αυτές. Ενδεικτικό είναι το γεγονός της κατακόρυφης πτώσης των μετοχών της εταιρείας.
Was just on phone with someone who works for FB who described employees unable to enter buildings this morning to begin to evaluate extent of outage because their badges weren’t working to access doors.
— Sheera Frenkel (@sheeraf) October 4, 2021
Σύμφωνα με τον ιστότοπο Downdetector που εξειδικεύεται σε ζητήματα τεχνολογίας, πρόκειται για το μεγαλύτερο μπλακάουτ που έχει παρατηρηθεί ποτέ.
Ενώ εντυπώσεις προκάλεσε το βράδυ της Δευτέρας, η αποκάλυψη της ρεπόρτερ των NYTimes, Σίρα Φρένκελ, η οποία με ανάρτηση της υποστήριξε ότι κατόπιν επικοινωνίας της με εργαζόμενο της Facebook, μετά το μπλακ άουτ, η καθυστέρηση της επαναφοράς οφειλόταν στο γεγονός ότι οι κάρτες εισόδου των εργαζομένων είχαν μπλοκάρει με συνέπεια οι εργαζόμενοι να μην μπορούν να μπουν στο κτίριο και να διορθώσουν το πρόβλημα.
Πως προκλήθηκε η βλάβη
Σύμφωνα με διεθνή ΜΜΕ, το πρόβλημα φαίνεται πως προκλήθηκε από τις αλλαγές στο πρωτόκολλο Border Gateway Protocol του Facebook.
From trusted source: Person on FB recovery effort said the outage was from a routine BGP update gone wrong. But the update blocked remote users from reverting changes, and people with physical access didn’t have network/logical access. So blocked at both ends from reversing it.
— briankrebs (@briankrebs) October 4, 2021
Το εν λόγω πρωτόκολλο είναι αυτό που επιτρέπει την ανταλλαγή πληροφοριών δρομολόγησης στο διαδίκτυο και μεταφέρει τους χρήστες στους ιστότοπους που θέλουν να έχουν πρόσβαση.
Ο δημοσιογράφος Μπράιαν Κρεμπς έγραψε: “Πρόσωπο από την προσπάθεια επαναφοράς λειτουργίας, είπε ότι η διακοπή προήλθε από μια συνηθισμένη ενημέρωση BGP που πήγε στραβά.
“Ζητάμε συγγνώμη”
Οι μηχανικοί λογισμικού της εταιρείας Facebook απέδωσαν αργά το βράδυ της Δευτέρας σε ανακοίνωσή τους τη διακοπή της λειτουργίας των εφαρμογών κοινωνικής δικτύωσης Facebook, Instagram, WhatsApp και Messenger για περίπου έξι ως επτά ώρες σε «προβληματικές αλλαγές ρυθμίσεων» στους εξυπηρετητές τους, που έθεσαν εκτός λειτουργίας τα κέντρα δεδομένων τους.
«Άνθρωποι και επιχειρήσεις σε όλο τον κόσμο εξαρτώνται από εμάς για να παραμένουν συνδεδεμένοι», σημείωσε ο όμιλος σε ανάρτησή του (https://engineering.fb.com/2021/10/04/networking-traffic/outage), χωρίς να διευκρινίσει από ποιον έγιναν οι αλλαγές των ρυθμίσεων, ούτε εάν επρόκειτο για προγραμματισμένη αναβάθμιση.
«Ζητάμε συγγνώμη από όσους επλήγησαν», πρόσθεσαν οι τεχνικοί της εταιρείας, τις πλατφόρμες της οποίας χρησιμοποιούν 3,5 δισεκατομμύρια άνθρωποι σε όλο τον κόσμο.
Νωρίτερα, υπάλληλοι της εταιρείας του Μαρκ Ζούκερμπεργκ, που δεν θέλησαν να κατονομαστούν, εκμυστηρεύτηκαν στο πρακτορείο ειδήσεων Ρόιτερς πως το μπλακάουτ προκλήθηκε από εσωτερικό λάθος στη διαχείριση της διαδικτυακής κίνησης προς τα συστήματά της.
Το πρόβλημα περιέπλεξε το γεγονός πως η αλλαγή ρυθμίσεων στους εξυπηρετητές της εταιρείας σήμαινε πως δεν ήταν διαθέσιμα ούτε τα εργαλεία λογισμικού των ίδιων των τεχνικών για να διαγνώσουν και να διορθώσουν το πρόβλημα, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές.
Υπάρχει πιθανότητα κακόβουλης ενέργειας;
Το σενάριο της κακόβουλης ενέργειας στο οποίο είχαν αναφερθεί ειδικοί στην κυβερνοασφάλεια αποκλείστηκε από τους τεχνικούς της εταιρείας.
Η λειτουργία των ιστότοπων σταδιακά αποκαταστάθηκε, διαπίστωσαν νωρίτερα δημοσιογράφοι και χρήστες των υπηρεσιών που προσφέρει ο γιγαντιαίος όμιλος, ο οποίος ήδη αντιμετωπίζει κατακραυγή έπειτα από αποκαλύψεις για τις πρακτικές του.
Ο όμιλος καταγράφει τα δεύτερα μεγαλύτερα διαφημιστικά έσοδα σε όλο το διαδίκτυο παγκοσμίως και έχανε πάνω από μισό εκατομμύριο δολάρια κάθε ώρα διακοπής της λειτουργίας των πλατφορμών του, σύμφωνα με υπολογισμούς της εταιρείας μετρήσεων Standard Media Index.
ΓΡΑΨΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ"