Πρώτα είσαι άνθρωπος, μετά γυναίκα, μετά ηθοποιός“. Αυτά τα λόγια που είχε πει σε παλιότερη της συνέντευξη η Ειρήνη Παπά έδειχναν το πόσο αντισυμβατική ήταν, παρά τη μεγάλη επιτυχία που είχε σημειώσει στο εξωτερικό. Το πόσο διαφορετική ήταν και πως θα άφηνε το στίγμα της στον κινηματογράφο, το έδειξε πολύ νωρίς και συγκεκριμένα από την περίοδο των σπουδών της.

Η Ειρήνη Παπά είχε ξεκινήσει να σπουδάζει στη Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου, τότε Εθνική Σχολή Κλασικού Θεάτρου, σε ηλικία μόλις 15 ετών. Εκεί συνειδητοποίησε πως το τότε στυλ υποκριτικής ήταν απαρχαιωμένο, τυπικό και στυλιζαρισμένο. Οπότε επαναστάτησε εναντίον του με αποτέλεσμα να χρωστάει ένα έτος. Ωστόσο, κατέληξε να δημιουργήσει ένα στυλ υποκριτικής που μνημονεύεται μέχρι και σήμερα.

Όταν είχε ερωτηθεί για την υποκριτική της ικανότητα πάνω στη σκηνή η Ειρήνη Παπά είχε πει πως ο χαρακτήρας που έδειχνε η υποκριτική της μέθοδος και ο τρόπος που εκφράζει τον εαυτό της γενικά είναι τελείως παρόμοια. Οπότε η Ειρήνη Παπά που βλέπαμε στο σινεμά και ο χαρακτήρας της πίσω από την κάμερα ήταν ακριβώς το ίδιο πρόσωπο.

Η ταινία που καθόρισε για πάντα την πορεία της στον κινηματογράφο, όπως και το χαρακτηριστικό της στυλ, ήταν η “Νεκρή Πολιτεία” του 1952. Εκεί που οι περισσότεροι Έλληνες σκηνοθέτες, πλην του Φιλοποίμενα Φίνου, του Φρίξου Ηλιάδη και του Νίκου Τσιφόρου, τη θεωρούσαν μη εμπορική, η Ειρήνη Παπά γοήτευσε τον διεθνή τύπο και τους κριτικούς με την ερμηνεία της ως “Λένα” στο Φεστιβάλ των Καννών και έτσι πήγε στο εξωτερικό κάνοντας μεγαλειώδη καριέρα.

Αλλά ποτέ της η Ειρήνη Παπά δεν επηρεάστηκε από τη δημοσιότητα και δεν άφησε τον εαυτό της να πειστεί πως έγινε μια σταρ της τότε εποχής. Δεν ένιωθε ποτέ άνετα με αυτόν τον χαρακτηρισμό, λόγω του πως είχαν εξελιχθεί κατά την άποψη της οι σταρ. “Πώς θα βάλω το επάγγελμα να με φάει, να μπω σε ένα κουτάκι και να συμπεριφέρομαι ανάλογα. Και αυτή να ‘μαι αλλάζω“.

Κάποτε η σταρ ήταν διαφορετική. Σήμερα είναι αλλιώτικη. Κάποτε ο σταρ ήταν ο ένας, ο άλλος, σήμερα είναι ο Αλ Πατσίνο. Κάποτε οι σταρ φορούσαν τουαλέτες, σήμερα φοράνε μπλουτζίν σχισμένα, όλο τρύπες. Αύριο θα είναι τα μαλλιά πράσινα. Εγώ αποφάσισα να μην ακολουθήσω” είχε πει σε παλαιότερη συνέντευξη της η Ειρήνη Παπά, δείχνοντας το πόσο αντισυμβατική ήταν στον χώρο του κινηματογράφου.

Ποτέ δεν κέρδισα ένα Όσκαρ και τα Όσκαρ ποτέ δεν κέρδισαν την Ειρήνη Παπά” ήταν μια ακόμη παλαιότερη δήλωση που αποδείκνυε την αντισυμβατικότητά της, ενώ λόγω αυτής είχε αποκαλύψει ότι “Δεν ήθελα ποτέ να υποδυθώ αισθησιακούς ρόλους, σαν αυτούς της επιθυμητής γυναίκας. Ήθελα να παίζω εμένα. Την ανεξάρτητη αγωνίστρια“.

Αυτή η αντισυμβατικότητά που τη διακατείχε της επέτρεψε να αποχωρήσει από την υποκριτική με τους δικούς της όρους. “Θα ήθελα να ασχοληθώ με τη σκηνοθεσία, τόσο τηλεοπτική, όσο και κινηματογραφική. Αποφάσισα όμως, ότι δε θα παίξω πια, διότι η τραγωδία συνεπάγει μια τεράστια ευθύνη. Και ο φόβος ότι θα μπορούσα να μην ανταπεξέλθω, θα με έκανε να νιώσω πολύ άσχημα“.

Η Ειρήνη Παπά με τον χαρακτήρα της κατάφερε να υπερπηδήσει κάθε εμπόδιο και να αναδειχθεί στο παγκόσμιο κινηματογράφο, καθώς και να δημιουργήσει ένα νέο είδος υποκριτικής και αυτό το κατάφερε λόγω της αντισυμβατικότητάς της.

Ειδήσεις σήμερα

Με ποια ζώδια ταιριάζει η Παρθένος για γάμο;

Ανεβαίνει η θερμοκρασία την Τετάρτη – Ισχυροί άνεμοι και τοπική συννεφιά

Ακολουθήστε το debater.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις