Καλά στην υγεία του είναι ο 29χρονος πιλότος Παναγιώτης Αποστολάκης, μετά από τη συντριβή του F-16 Block-52, που κατέπεσε στο νησί Ψαθούρα, μεταξύ Χαλκιδικής και Αλοννήσου, ενώ αναμένεται για προληπτικούς λόγους να παραμείνει και σήμερα (21/3) στο 251 ΓΝΑ.

Ο 29χρονος χειριστής του μαχητικού αεροσκάφους κατάφερε να ενεργοποιήσει εγκαίρως το σύστημα υποβοήθησης εξόδου και να βρεθεί τελικά ασφαλής στη θάλασσα. Σχεδόν ταυτόχρονα ξεκίνησε η επιχείρηση έρευνας και διάσωσης. Μετά από περίπου μιάμιση ώρα εντοπίστηκε σώος και μεταφέρθηκε με Super Puma στο 251 Γενικό Νοσοκομείο Αεροπορίας.

Πώς λειτουργεί το σύστημα υποβοήθησης εξόδου

«Η εκτίναξη του καθίσματος είναι ένα από τα στάδια του συστήματος υποβοήθησης εξόδου, από τη στιγμή που ο πιλότος αποφασίζει εγκατάλειψη. Ο πιλότος είναι δεμένος και πρέπει αρχικά να ανοίξει η καλύπτρα, το διαφανές κομμάτι του αεροσκάφους που βρίσκεται από πάνω του. Η καλύπτρα απορρίπτεται από τις βάσεις του πιλοτηρίου», αναφέρει στο DEBATER ο Φαίδων Καραϊωσηφίδης, αεροναυπηγός και διερευνητής αεροπορικών συμβάντων.

Και συνεχίζει: «Στη συνέχεια, ενεργοποιείται το κάθισμα και εκτοξεύεται με ρουκέτες που υπάρχουν στη βάση του. Αξίζει να σημειωθεί πως σε διθέσια αεροσκάφη εγκαταλείπει πρώτα ο πιλότος που βρίσκεται στο πίσω μέρος και μετά αυτός που βρίσκεται στο μπροστά, για να αποφευχθεί το ενδεχόμενο τραυματισμού. Σε λίγα αεροσκάφη, όπως τα Rafale, υπάρχει ένα ειδικό κορδόνι το οποίο θρυμματίζει την καλύπτρα».

«Το κάθισμα εκτοξεύεται με την ταχύτητα του ήχου»

Ο Φαίδων Καραϊωσηφίδης τονίζει πως «η ταχύτητα με την οποία εκτοξεύεται το κάθισμα είναι υπερηχητική, στα όρια της ταχύτητας του ήχου. Ο πιλότος απομακρύνεται τουλάχιστον 150 μέτρα από το σημείο. Στη συνέχεια, το κάθισμα αποκολλάται από τη ράχη του χειριστή και ενεργοποιείται ένα κιβώτιο επιβίωσης, το οποίο περιλαμβάνει και το αλεξίπτωτο, το οποίο διασφαλίζει την ομαλή πτώση του πιλότου».

Αξίζει να σημειωθεί πως όλη αυτή η διαδικασία του συστήματος υποβοήθησης εξόδου είναι αυτόματη και διαρκεί μόλις τρία δευτερόλεπτα.

«Οι πιλότοι χάνουν τις αισθήσεις τους»

Για να στεφθεί με επιτυχία η διαδικασία, σύμφωνα με τον αεροναυπηγό, το αεροσκάφος πρέπει να κοιτάει προς τον ουρανό, καθώς σε αντίθετη περίπτωση ο χειριστής θα εκτιναχθεί προς το έδαφος. «Οι πιλότοι που ενεργοποιούν το συγκεκριμένο σύστημα σε περιπτώσεις εγκατάλειψης, χάνουν τις αισθήσεις τους, κυρίως λόγω της ταχύτητας αλλά και της ορμής του αέρα που συναντούν κατά την εκτίναξη. Πρόκειται για μια βίαια και τραυματική εμπειρία», σημειώνει στο DEBATER.

Ειδήσεις σήμερα:

Στις Βρυξέλλες ο Κυριάκος Μητσοτάκης -Θα ζητήσει κοινό βηματισμό στις αμυντικές προμήθειες

Πτώση F16 νότια της Χαλκιδικής: Τι λένε οι συγγενείς του 29χρονου πιλότου -«Τον έσωσε η ψυχραιμία του»

Ακολουθήστε το debater.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις