Αμφιλεγόμενος, αλλά με σημαντικό αποτύπωμα στην παγκόσμια ιστορία, ο Μιχαήλ Γκορμπατσόφ υπήρξε μια προσωπικότητα που επηρέασε όσο λίγοι την πορεία της Σοβιετικής Ένωσης.

Ο Μιχαήλ Γκορμπατσόφ έφυγε από τη ζώη το βράδυ της Τρίτης σε ηλικία 91 ετών, “ύστερα από μακρά, σοβαρή ασθένεια“.

Αυτό που ίσως δεν θυμούνται οι νεότεροι είναι πως ο τελευταίος ηγέτης της ΕΣΣΔ είχε “πρωταγωνιστεί” σε δύο εμβληματικές διαφημίσεις, της Pizza Hut και της Louis Vuitton.

Το διαφημιστικό σποτ για την Pizza Hut

Τη δεκαετία του ’90, ο άλλοτε γενικός γραμματέας της Σοβιετικής Ένωσης θα γυρίσει ένα διαφημοστικό σποτ διάρκειας 1 λεπτού και 10 δευτερολέπτων μαζί με τη 10χρονη τότε εγγονή του, η οποία έτρωγε ένα κομμάτι πίτσα στη πιτσαρία.

Δίπλα τους καθόταν μία οικογένεια, η οποία αναγνώρισε αμέσως τον Γκορμπατσόφ. “Εξαιτίας του βρισκόμαστε στο χείλος της οικονομικής καταστροφής” λέει ο πατέρας. “Εξαιτίας του έχουμε ελευθερία” λέει από την πλευρά του ο γιος. “Εξαιτίας του είμαστε ελεύθεροι να φάμε την πίτσα μας” ακούγεται να λέει και η μητέρα. Το μήνυμα της διαφήμισης ήταν ότι “η πίτσα ενώνει“.

Οι πολιτικοί του αντίπαλοι τον κατέκριναν για την επιλογή του, ωστόσο ο ίδιος είχε υπεραμυνθεί αυτής, υποστηρίζοντας πως η πίτσα “δεν είναι μόνο τροφή. Είναι κοινωνικοποίηση“.

Με τους αντιπάλους του να ειρωνεύονται και να λένε πως “σε λίγο θα διαφημίζει και σερβιέτες”, ο Γκορμπατσόφ απάντησε: “βρίσκομαι στη διαδικασία δημιουργίας μιας βιβλιοθήκης και ενός αρχείου της περεστρόικα και το έργο αυτό απαιτεί μεγάλα χρηματικά ποσά“.

Σύμφωνα με πηγές που συμμετείχαν στο διαφημιστικό της Pizza Hut, η εταιρεία βρήκε στο πρόσωπο του Γκορμπατσόφ το πρόσωπο που θα μετέφερε “μια ιδέα που θα ταξίδευε σε όλες τις ηπείρους“, αγνοώντας τη χαμηλή δημοτικότητά του.

Όπως έχει αναφέρει το Foreign Policy, η σύζυγός του ανησυχούσε ότι η συμμετοχή στην προώθηση αλυσίδας εστιατορίων από τη Δύση, θα έβλαπτε περαιτέρω την εικόνα του Γκορμπατσόφ.

Τελικά, ο πρώην πρόεδρος της Σοβιετικής Ένωσης συμφώνησε, αν και όχι χωρίς όρους, σύμφωνα με το περιοδικό. Είχε τον τελευταίο λόγο στο σενάριο της διαφήμισης και δεν θα έτρωγε ο ίδιος πίτσα.

Σύμφωνα με τον επικεφαλής της διαφημιστικής εταιρείας BBDO Τεντ Σάιν, ο Γκορμπατσόφ δεν απέρριψε την προσφορά να δοκιμάσει πίτσα πίσω από τις κάμερες.

Το ποσό που καταβλήθηκε δεν έχει αποκαλυφθεί, ωστόσο, το Foreign Policy εκτιμά ότι πρόκειται για τουλάχιστον επταψήφιο σε σημερινά δολάρια.

Η διαφήμιση της Louis Vuitton

Το 2007 ο Μιχαήλ Γκορμπατσόφ επανήλθε και εμφανίστηκε στη διαφημιστική καμπάνια του οίκου μόδας Louis Vuitton.

Ο ίδιος φωτογραφήθηκε στο εσωτερικό πολυτελούς λιμουζίνας, προβληματισμένος και σκεπτικός.

Το μήνυμα που ήθελε να περάσει ο οίκος μόδας ήταν πως ένας μεγάλος πολιτικός χρησιμοποιούσε βαλίτσες με την επωνυμία του για τα ταξίδια.

Μέσα στη βαλίτσα φαίνεται ένα περιοδικό, με τον τίτλο στο εξώφυλλο να γράφει στα ρώσικα: “Η δολοφονία του Λιτβινιένκο: Ήθελαν να παραδώσουν τον ύποπτο για 7 χιλιάδες δολάρια”.

Υπενθυμίζεται πως ο Αλεξάντερ Λιτβινιένκο είχε διαφύγει στο Λονδίνο, μετά τις αποκαλύψεις που ενέπλεκαν τον Βλάντιμιρ Πούτιν. Ο Λιτβινιένκο δηλητηριάστηκε με ραδιενεργή ουσία και κατηγόρησε τον Πούτιν ότι κρυβόταν πίσω από τη δολοφονία του, λίγες ημέρες προτού πεθάνει.

Αν και το περιοδικό στο σποτ δεν είχε επιλεχθεί τυχαία, οι εκπρόσωποι της Louis Vuitton τόνιζαν πως οι τίτλοι δεν είχαν σχέση με τη διαφήμιση. Υποστήριξαν ότι μοναδική απλά ήθελαν ήταν να φανεί ρεαλιστική η φωτογραφία και η υπόθεση Λιτβινιένκο τότε βρισκόταν στο εξώφυλλο κάθε εντύπου.

Ειδήσεις σήμερα

Δυστυχώς! Υπεβλήθη σε ευθανασία το γαιδουράκι στη Ζίτσα που βασανίστηκε άγρια

Η σωματική άσκηση μειώνει τις πιθανότητες καρδιακής ανεπάρκειας – Μελετήθηκαν 94.739 ενήλικες

Ακολουθήστε το debater.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις