Από σήμερα σε ισχύ το τέλος κρουαζιέρας – Πόσο επιβαρύνονται οι επιβάτες

Τα ετήσια έσοδα από το ειδικό τέλος εκτιμάται ότι θα ξεπεράσουν τα 50 εκατομμύρια ευρώ

Από σήμερα σε ισχύ το τέλος κρουαζιέρας – Πόσο επιβαρύνονται οι επιβάτες

Από σήμερα (21/7) τίθεται σε ισχύ το τέλος κρουαζιέρας σε όσους επιλέξουν να ταξιδέψουν στον ελλαδικό χώρο με κρουαζιερόπλοια και αφορά επιβάρυνση από 5 έως 20 ευρώ ανά επιβάτη.

Το τέλος αυτό θεσπίστηκε υπέρ του Δημοσίου και αποσκοπεί στην ενίσχυση των εσόδων από την τουριστική δραστηριότητα. Τα ετήσια έσοδα από το ειδικό τέλος εκτιμάται ότι θα ξεπεράσουν τα 50 εκατομμύρια ευρώ, με δεδομένο ότι το προηγούμενο έτος αποβιβάστηκαν γύρω στους 8 εκατομμύρια επισκέπτες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

   Το ύψος του τέλους διαφοροποιείται βάσει εποχικότητας και προορισμού:

   -Κατά την περίοδο υψηλής τουριστικής κίνησης (1 Ιουνίου – 30 Σεπτεμβρίου):

   -20 ευρώ για αποβίβαση σε Μύκονο και Σαντορίνη,

   -5 ευρώ για αποβίβαση σε άλλους ελληνικούς λιμένες.

   -Κατά τη μεταβατική περίοδο (1 Απριλίου – 31 Μαΐου & 1 – 31 Οκτωβρίου):

   -12 ευρώ για Μύκονο και Σαντορίνη,

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

   -3 ευρώ για λοιπούς λιμένες.

   -Κατά τη χαμηλή περίοδο (1 Νοεμβρίου – 31 Μαρτίου):

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

   -4 ευρώ για Μύκονο και Σαντορίνη,

   -1 ευρώ για τους υπόλοιπους λιμένες της χώρας.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

   Το τέλος βαρύνει τον επιβάτη, ωστόσο η ευθύνη είσπραξης και απόδοσής του ανήκει στους ναυτικούς πράκτορες και στις εταιρείες κρουαζιέρας, μέσω ηλεκτρονικής διαδικασίας που υλοποιείται από το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.

   Αξίζει να σημειωθεί ότι το τέλος δεν επιβαρύνεται με ΦΠΑ, ενώ τα έσοδα προορίζονται για την ενίσχυση των δήμων, τη βελτίωση του τουριστικού προϊόντος και την υλοποίηση έργων λιμενικών και τουριστικών υποδομών.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

   -Τρίμηνη απόδοση του νέου «Τέλους Κρουαζιέρας»- Υποχρεώσεις ναυτικών πρακτόρων και εταιρειών-

Με αυστηρό χρονοδιάγραμμα και σαφές πλαίσιο εφαρμογής τίθεται σε ισχύ η διαδικασία απόδοσης του «Τέλους Κρουαζιέρας», το οποίο πλέον επιβάλλεται ανά επιβάτη και ανά λιμένα σε κάθε αποβίβαση από επαγγελματικά πλοία αναψυχής.

Υπόχρεοι για την καταβολή του τέλους είναι η εταιρεία κρουαζιέρας, ο ναυτικός πράκτορας ή η ελληνική διαχειρίστρια εταιρεία, με τους νόμιμους εκπροσώπους τους να ευθύνονται αλληλέγγυα και εις ολόκληρον για την ορθή και έγκαιρη απόδοση των ποσών.

Η καταγραφή των αποβιβασθέντων επιβατών γίνεται την ημέρα απόπλου του πλοίου μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας του Υπουργείου Ναυτιλίας, με την υποβολή υπεύθυνης δήλωσης. Η διαδικασία δύναται να εκτελείται είτε από τον ναυτικό πράκτορα είτε από την εταιρεία διαχείρισης, εφόσον η εταιρεία διαθέτει ελληνικό ΑΦΜ.

Το τέλος αποδίδεται ανά τρίμηνο, με προθεσμίες έως την τελευταία εργάσιμη ημέρα των μηνών Απριλίου, Ιουλίου, Οκτωβρίου και Ιανουαρίου, που ακολουθούν κάθε τρίμηνο. Ειδικά για το έτος 2025, ορίζονται δύο προθεσμίες:

   -Έως 31 Οκτωβρίου 2025 για αποβιβάσεις έως 30/9/2025

   -Έως 30 Ιανουαρίου 2026 για αποβιβάσεις από 1/10 έως 31/12/2025

   Η καταβολή γίνεται ηλεκτρονικά μέσω eParavolo, υπό τον τίτλο «Tourism Sustainability Fee», και ενεργοποιείται αυτόματα με την πληρωμή.

   Τα έσοδα του τέλους καταχωρούνται στον ειδικό δημόσιο λογαριασμό (ΑΛΕ) με κωδικό 1110827001, με στόχο την ενίσχυση του τουρισμού, των τοπικών κοινωνιών και των λιμενικών υποδομών.

Πώς θα ελέγχονται

Σε πλήρη ετοιμότητα βρίσκονται οι Λιμενικές Αρχές και το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής (ΥΝΑΝΠ) για την εφαρμογή του «Τέλους Κρουαζιέρας», καθώς προβλέπεται ένα σύστημα ελέγχου και επιβολής κυρώσεων με στόχο τη διασφάλιση της ορθής απόδοσης του τέλους από τους υπόχρεους.

Το ΥΝΑΝΠ έχει τη δυνατότητα να διενεργεί δειγματοληπτικούς ελέγχους, διασταυρώνοντας τα δηλωθέντα στοιχεία των ναυτικών πρακτόρων ή των εταιρειών κρουαζιέρας στην ηλεκτρονική εφαρμογή με τα επίσημα δεδομένα που τηρούνται σε κάθε διαθέσιμη δημόσια βάση.

Παράλληλα, οι Λιμενικές Αρχές έχουν εξουσιοδοτηθεί να προχωρούν σε ελέγχους των δηλώσεων με πληροφορίες που συγκεντρώνονται είτε από το ίδιο το κρουαζιερόπλοιο είτε απευθείας από τις εμπλεκόμενες εταιρείες. Σε περίπτωση μη καταβολής ή λανθασμένης καταβολής του τέλους, οι υπεύθυνοι ενημερώνονται και λαμβάνουν προθεσμία 30 ημερών για συμμόρφωση.

Εάν η προθεσμία παρέλθει χωρίς συμμόρφωση, το ποσό θεωρείται οφειλή προς το Δημόσιο, βεβαιώνεται στην αρμόδια ΔΟΥ ή ΚΕ.Β.ΕΙΣ της ΑΑΔΕ, και εγγράφεται στον ειδικό δημόσιο λογαριασμό (ΑΛΕ 1110827001).

Σε περιπτώσεις συστηματικής μη συμμόρφωσης, ο Υπουργός Ναυτιλίας μπορεί, κατόπιν σχετικής εισήγησης, να επιβάλει κύρωση προσωρινής απαγόρευσης αποβίβασης επιβατών για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα στα επόμενα λιμάνια προσέγγισης του κρουαζιερόπλοιου.

Συνεργασία της Clia με την ελληνική κυβέρνηση

 Την ενεργή της συνεργασία με την ελληνική κυβέρνηση για την ομαλή εφαρμογή του νέου τέλους επιβατών κρουαζιέρας, που τίθεται σε ισχύ στις 21 Ιουλίου 2025, ανακοίνωσε η Διεθνής Ένωση Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA).

Το μέτρο, το οποίο προβλέπεται από Κοινή Υπουργική Απόφαση, αποσκοπεί στην ενίσχυση των λιμενικών και τουριστικών υποδομών της χώρας και στην αναβάθμιση δημοφιλών και αναδυόμενων προορισμών.

Παρά τις επιφυλάξεις της για τη χρονική συγκυρία ανακοίνωσης του μέτρου, η CLIA χαιρετίζει τη βούληση της ελληνικής κυβέρνησης να επανεπενδύσει τα έσοδα από το νέο τέλος υπέρ των τοπικών κοινωνιών.

Στο πλαίσιο αυτό, συγκροτείται Κοινή Ομάδα Εργασίας με τη συμμετοχή των υπουργείων Ναυτιλίας και Τουρισμού, με στόχο την τεχνική και λειτουργική υποστήριξη της εφαρμογής του μέτρου.

Η σχετική ανακοίνωση έρχεται σε συνέχεια επαφών υψηλού επιπέδου, με συμμετοχή του Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης Κωστή Χατζηδάκη, του Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Βασίλη Κικίλια και της Υπουργού Τουρισμού Όλγας Κεφαλογιάννη.

Σε δήλωσή του, ο Bud Darr, Εκτελεστικός Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της CLIA, υπογράμμισε ότι «ο κλάδος της κρουαζιέρας παραμένει δεσμευμένος στη μακροπρόθεσμη επιτυχία της Ελλάδας ως κορυφαίου παγκόσμιου τουριστικού προορισμού».

Αν και αναγνώρισε ότι η έναρξη του μέτρου μέσα στην τουριστική αιχμή δημιουργεί λειτουργικές προκλήσεις, επανέλαβε τη στήριξη της CLIA στην κοινή προσπάθεια και την έμφαση στη διαφανή επανεπένδυση των εσόδων σε υποδομές και τοπικές ανάγκες, προς όφελος της βιώσιμης ανάπτυξης της κρουαζιέρας στην Ελλάδα

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ