Αποδοκιμασίες Ισραηλινών τουριστών στα ελληνικά νησιά: Συμφωνείτε ή διαφωνείτε;
Πολιτική πράξη ή τουριστικός αποκλεισμός;

Το φετινό καλοκαίρι έχουν καταγραφεί περιστατικά αποδοκιμασίας Ισραηλινών τουριστών από συλλογικότητες και πολίτες ως ένδειξη αλληλεγγύης προς τους Παλαιστινίους. Πρόκειται για ένα ζήτημα που έχει διχάσει την κοινή γνώμη και συνιστά το debate των ημερών μας.
Η αφορμή: Κρουαζιέρες με Ισραηλινούς εν μέσω πολέμου
Το κρουαζιερόπλοιο Crown Iris, με περισσότερους από 1.600 Ισραηλινούς τουρίστες, έχει βρεθεί πρόσφατα στο επίκεντρο έντονων διαμαρτυριών σε ελληνικά νησιά. Ειδικότερα, στη Σύρο, στις 22 Ιουλίου, εκατοντάδες διαδηλωτές συγκεντρώθηκαν στο λιμάνι κρατώντας παλαιστινιακές σημαίες και πανό που κατήγγειλαν τον πόλεμο στη Γάζα. Η αποβίβαση των τουριστών δεν επετράπη για λόγους ασφαλείας, με το πλοίο να αλλάζει πορεία.
Λίγες ημέρες αργότερα, το ίδιο πλοίο κατέπλευσε στη Ρόδο. Παρά τις κινητοποιήσεις από ακτιβιστές και μικροεντάσεις με τις αστυνομικές δυνάμεις, η αποβίβαση πραγματοποιήθηκε κανονικά, με τις αρχές να προσαγάγουν 14 άτομα και να συλλαμβάνουν τα οκτώ. Η κατάσταση παραμένει τεταμένη, με τον δημόσιο διάλογο να διχάζεται.
Στις 29 Ιουλίου, σημειώθηκε κινητοποίηση κατά του ισραηλινού κρουαζιερόπλοιου «Crown Iris» που έφθασε στο λιμάνι του Αγίου Νικολάου στην Κρήτη. Έπειτα από κάλεσμα της Πρωτοβουλίας Αλληλεγγύης υπέρ του Παλαιστινιακού λαού κάτοικοι και φορείς του Αγίου Νικολάου συγκεντρώθηκαν με στόχο να ακουστεί ο παλμός της πόλης και η ηθική αντίσταση απέναντι στην κανονικοποίηση της γενοκτονίας.
Η μία πλευρά: Πολιτική αλληλεγγύη, όχι ρατσισμός
Αριστερές συλλογικότητες, συνδικάτα και ακτιβιστές που συμμετείχαν στις διαμαρτυρίες υποστηρίζουν ότι οι ενέργειές τους δεν στρέφονται κατά των Ισραηλινών ως λαού, αλλά συνιστούν πολιτική πράξη αλληλεγγύης προς τους Παλαιστινίους. Καταγγέλλουν τη συνεργασία της Ελλάδας με το Ισραήλ σε στρατιωτικό και οικονομικό επίπεδο και θεωρούν ότι η παρουσία Ισραηλινών τουριστών αποτελεί πολιτικό μήνυμα κανονικοποίησης ενός κράτους που –κατά την άποψή τους– διαπράττει εγκλήματα πολέμου.
Παράλληλα, εκφράζουν την ανησυχία τους για την προσπάθεια ταύτισης της κριτικής προς την πολιτική του Ισραήλ με τον αντισημιτισμό, σημειώνοντας ότι κάτι τέτοιο πλήττει την ελευθερία της έκφρασης και της πολιτικής διαμαρτυρίας.
Η άλλη πλευρά: Φιλοξενία χωρίς αποκλεισμούς και στιγματισμούς
Αντίθετα, κυβερνητικοί αξιωματούχοι, όπως ο υπουργός Υγείας Άδωνις Γεωργιάδης, καταδίκασαν τις διαδηλώσεις χαρακτηρίζοντάς τες «απάνθρωπες» και με συμβατές με την ελληνική φιλοξενία. Υποστήριξαν πως η Ελλάδα πρέπει να παραμένει ανοιχτή σε όλους τους επισκέπτες, ανεξαρτήτως της εθνικότητάς τους, και ότι οι μαζικές αποδοκιμασίες συνιστούν μορφή συλλογικής ευθύνης, η οποία είναι ηθικά και πολιτικά λανθασμένη.
Παράλληλα, εκπρόσωποι του τουριστικού κλάδου εξέφρασαν την ανησυχία τους ότι τέτοιες ενέργειες μπορεί να πλήξουν την εικόνα της χώρας ως ασφαλούς και φιλόξενου προορισμού, σε μια περίοδο που ο τουρισμός αποτελεί βασικό πυλώνα της ελληνικής οικονομίας.
Αντιμέτωποι με το δίλημμα: Πολιτική στάση ή τουριστική ζημιά;
Το φαινόμενο αυτό φέρνει στην επιφάνεια ένα βαθύτερο debate: Πόσο δικαιολογημένη είναι η πολιτική διαμαρτυρία όταν στρέφεται εναντίον μεμονωμένων τουριστών; Συνιστούν οι διαδηλώσεις αυτές πολιτική πράξη ή μορφή αποκλεισμού;
Από τη μία πλευρά, οι διαδηλωτές τονίζουν ότι το τουριστικό προφίλ ενός κράτους δεν μπορεί να αποσυνδεθεί από τις διεθνείς του ενέργειες. Από την άλλη, οι υπέρμαχοι της φιλοξενίας υπογραμμίζουν ότι ο τουρισμός δεν μπορεί να γίνει όμηρος γεωπολιτικών αντιπαραθέσεων και ότι η στοχοποίηση πολιτών με βάση την καταγωγή τους ενέχει κινδύνους για την κοινωνική συνοχή.
Προεκτάσεις και πολιτικές ισορροπίες
Η ελληνική κυβέρνηση επισήμως τηρεί στάση ουδετερότητας, υπογραμμίζοντας τη δέσμευσή της στη λύση των δύο κρατών και την προστασία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Ωστόσο, οι εικόνες διαδηλώσεων και οι συλλήψεις φέρνουν στο φως τις δυσκολίες στην ισορροπία μεταξύ πολιτικής ευαισθησίας και τουριστικής σταθερότητας.
Το ερώτημα που ανακύπτει είναι αν ο δημόσιος χώρος, και ειδικά τα τουριστικά λιμάνια της Ελλάδας, μπορούν να λειτουργήσουν ως πεδία πολιτικής διαμαρτυρίας χωρίς να πλήττεται η αίσθηση ασφάλειας και η εικόνα της χώρας διεθνώς.
Ποια είναι η γνώμη σας;
Το ζήτημα των αποδοκιμασιών Ισραηλινών τουριστών στα ελληνικά νησιά αναδεικνύει τις συγκρούσεις ανάμεσα στην πολιτική συνείδηση και την τουριστική πραγματικότητα. Είναι μια υπόθεση με βαθιές πολιτικές ρίζες και πολλαπλές προεκτάσεις: από τη γεωπολιτική μέχρι την τοπική οικονομία, και από τα ανθρώπινα δικαιώματα έως τη δημοκρατία της καθημερινότητας.
Το debate συνεχίζεται – και η κοινωνία καλείται να απαντήσει εάν μπορεί να υπάρξει χώρος για πολιτική στάση χωρίς αποκλεισμούς και για τουριστική ανάπτυξη χωρίς σιωπή.
Ακολούθησε το debater.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις