Ο Παύλος Μαρινάκης αναφέρθηκε στην ενεργοποίηση της ρήτρας διαφυγής και το θετικό αντίκτυπο που θα έχει στην ζωή των πολιτών με δεδομένο ότι θα γίνουν διαθέσιμοι επιπλέον πόροι που θα διοχετευθούν στην κοινωνία.

“Πρόκειται για μια σημαντική κίνηση, η οποία αποτέλεσε πρόταση του ίδιου του Πρωθυπουργού και, εφόσον γίνει δεκτή, θα επιτρέψει ο επιπλέον αυτός δημοσιονομικός χώρος να διατεθεί σε δαπάνες υπέρ των πολιτών,” τόνισε ο κ. Μαρινάκης.

Παράλληλα, έγινε αναφορά στον εκσυγχρονισμό της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και τις ανακοινώσεις του Κωνσταντίνου Κυρανάκη για αλλαγές στο τρόπο λειτουργία του ΟΣΕ. Τα μέτρα, τα οποία θα έχουν άμεση εφαρμογή, συμπεριλαμβάνονται σε σχέδιο νόμου που προωθεί το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών

Η εισαγωγική τοποθέτηση του Παύλου Μαρινάκη

Η Ελληνική Κυβέρνηση, μέσω του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κυριάκου Πιερρακάκη, υποβάλει σήμερα στα αρμόδια ευρωπαϊκά όργανα αίτημα για την ενεργοποίηση της ρήτρας διαφυγής για την εξαίρεση των αμυντικών δαπανών από τους δημοσιονομικούς στόχους.

Αυτή η εξαίρεση αναμένεται το 2026 να δημιουργήσει δημοσιονομικό χώρο της τάξεως των 500 εκατομμυρίων.

Πρόκειται για μια σημαντική κίνηση, η οποία αποτέλεσε πρόταση του ίδιου του Πρωθυπουργού και, εφόσον γίνει δεκτή, θα επιτρέψει ο επιπλέον αυτός δημοσιονομικός χώρος να διατεθεί σε δαπάνες υπέρ των πολιτών. Έχουμε δεσμευθεί και το κάνουμε πράξη πως, όσα χρήματα περισσότερα εξοικονομεί το κράτος, θα μεταφράζονται σε κινήσεις που θα έχουν ουσιαστικά θετικό και άμεσο αντίκτυπο για τους πολίτες.

—-

Δέσμη μέτρων για την ασφάλεια και τον εκσυγχρονισμό των σιδηροδρόμων παρουσίασε ο Αναπληρωτής Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κωνσταντίνος Κυρανάκης, χθες, στη συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου. Τα μέτρα, τα οποία θα έχουν άμεση εφαρμογή, συμπεριλαμβάνονται σε σχέδιο νόμου που προωθεί το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και αφορούν στα εξής:

  • Ίδρυση Ενιαίου Κέντρου Εποπτείας. Θα έχει πρόσβαση σε όλα τα τοπικά κέντρα τηλεδιοικήσεων και το σύνολο των Σταθμαρχείων, με σκοπό να εντοπίζει και να προλαβαίνει, εγκαίρως, δυνητικούς κινδύνους.
  • Σύστημα HEPOS. Πρόκειται για ένα σύστημα ακριβούς γεωεντοπισμού τρένων. Σε 3 μήνες από σήμερα θα το έχει στη διάθεσή του το Ενιαίο Κέντρο Εποπτείας. Μπαίνει υποχρεωτικά σε κάθε τρένο που κυκλοφορεί σε ολόκληρο τον Ελληνικό Σιδηρόδρομο. Θα βλέπουμε με ακρίβεια που βρίσκονται τα τρένα, με πόση ταχύτητα κινούνται και αν παραβιάζεται ο κανονισμός κίνησης σε πραγματικό χρόνο. Το σύστημα θα είναι προσβάσιμο σε όλους τους πολίτες μέσω του railway.gov.gr. Μαζί με τα συστήματα τηλεδιοίκησης και ETCS, θα λειτουργήσει ως μια επιπλέον δικλείδα ασφαλείας.
  • Αυστηροποίηση μέτρων για το προσωπικό. Θα υπάρχει αξιολόγηση παντού. Θα γίνονται ψυχομετρικά τεστ σε συνεργασία με τις Ένοπλες Δυνάμεις. Το κέντρο εκπαίδευσης θα διαθέτει σύγχρονους προσομοιωτές και θα πραγματοποιείται ψηφιακή καταγραφή εντολών και παραβάσεων.

Επί της ουσίας, οι συστάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και του ΕΟΔΑΣΑΑΜ υιοθετούνται και εφαρμόζονται, το προσωπικό κρίσιμων καθηκόντων αξιολογείται και ο νέος ΟΣΕ στελεχώνεται ορθά.

Μαζί με τα έργα υποδομής και τις συνθήκες ασφαλείας απαίτηση της ελληνικής Κυβέρνησης από την Hellenic Train είναι να επενδύσει δικά της κεφάλαια και να φέρει νέα, σύγχρονα τρένα που θα αναβαθμίσουν την ποιότητα της υπηρεσίας.

Αμέσως μετά το χθεσινό Υπουργικό Συμβούλιο υπεγράφησαν, στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, οι συμβάσεις που αφορούν στα έργα αποκατάστασης στο σιδηροδρομικό δίκτυο των Περιφερειών Θεσσαλίας και Στερεάς Ελλάδας, από τις εκτεταμένες ζημιές που προκλήθηκαν από τις θεομηνίες «Daniel» και «Elias» τον Σεπτέμβριο του 2023. Ο προϋπολογισμός των έργων ανέρχεται σε 450,12 εκατ. ευρώ και η υλοποίησή τους ξεκινάει αμέσως, έχοντας «σφιχτό» χρονοδιάγραμμα 15 μηνών για την ολοκλήρωσή τους.

Αξίζει να επισημανθεί πως ήδη πραγματοποιήθηκαν με επιτυχία τα πρώτα δοκιμαστικά δρομολόγια με το σύστημα αυτόματης πέδησης ETCS. Το σύστημα έχει εγκατασταθεί, ήδη, σε 79 συρμούς και οι δοκιμές θα πραγματοποιούνται σε εβδομαδιαία βάση. Στόχος είναι έως το τέλος του 2025 να είναι λειτουργικό σε κάθε τρένο που κυκλοφορεί στον κεντρικό σιδηροδρομικό άξονα.

Επιπλέον, σήμερα το μεσημέρι θα πραγματοποιηθεί η υπογραφή των συμβάσεων, για τα έργα αποκατάστασης των ζημιών στο οδικό δίκτυο που προκάλεσαν οι κακοκαιρίες «Daniel» και «Elias» σε Θεσσαλία και Στερεά Ελλάδα.

Όπως τόνισε ο Πρωθυπουργός: «Προφανώς δεν είναι μία διαδικασία η οποία ξεκινά τώρα, είναι όμως μία διαδικασία η οποία επιταχύνεται. Το χρονοδιάγραμμα του έργου είναι 15 μήνες και στο τέλος της υλοποίησής του όλος ο βασικός εθνικός σιδηροδρομικός άξονας δεν θα διαθέτει απλά πλήρη τηλεδιοίκηση και σηματοδότηση, αλλά και επιπλέον αυτόματη πέδηση».

—-

Τα βασικά χαρακτηριστικά του νέου πλαισίου δημοσιονομικής διαχείρισης παρουσίασε στο χθεσινό Υπουργικό Συμβούλιο η ηγεσία του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών.

Η προωθούμενη μεταρρύθμιση προβλέπει επικαιροποίηση και απλοποίηση ρυθμίσεων που αφορούν σε όργανα, κανόνες και διαδικασίες του δημοσιονομικού πλαισίου.

Σε αυτή την κατεύθυνση, τροποποιούνται οι γενικές αρχές δημοσιονομικής διαχείρισης και ενσωματώνεται ο κανόνας των καθαρών δαπανών. Πρακτικά, ο δείκτης δαπανών δεν θα πρέπει να αυξάνεται ταχύτερα από έναν συγκεκριμένο ρυθμό μεταβολής, ανεξαρτήτως του πρωτογενούς ισοζυγίου της γενικής κυβέρνησης.

Ταυτόχρονα, ισχύουν οι επιπρόσθετες προβλέψεις για το δημοσιονομικό έλλειμμα που πρέπει να παραμένει χαμηλότερο από την τιμή αναφοράς του 3% του ΑΕΠ και η δημοσιονομική θέση του πρωτογενούς ισοζυγίου της Γενικής Κυβέρνησης που πρέπει να είναι πλεονασματική.

Με βάση το νέο ευρωπαϊκό πλαίσιο οικονομικής διακυβέρνησης εισάγονται οι περιπτώσεις επιτρεπτών αποκλίσεων από τον κανόνα των καθαρών δαπανών. Η νέα δημοσιονομική διαχείριση βασίζεται σε ένα Μεσοπρόθεσμο – Δημοσιονομικό Διαρθρωτικό Σχέδιο, το οποίο θα συντάσσεται κάθε τέσσερα έτη. Σε αυτό θα αποτυπώνεται ο δεσμευτικός δημοσιονομικός στόχος των καθαρών πρωτογενών δαπανών της χώρας. Ακόμη, θεσπίζονται κανόνες για τη διασφάλιση της δημοσιονομικής σταθερότητας και κυρώσεις για την περίπτωση παραβίασής τους.

Επισημαίνεται πως οι στόχοι που τίθενται από το Μεσοπρόθεσμο – Δημοσιονομικό Διαρθρωτικό Σχέδιο αναφορικά με τον ρυθμό αύξησης των καθαρών δαπανών, αφού γίνουν αποδεκτοί από το Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, είναι δεσμευτικοί για τον ετήσιο, αλλά και τον πολυετή δημοσιονομικό προγραμματισμό.

Πριν από την κατάθεση του κρατικού προϋπολογισμού θα συντάσσεται, πλέον, ετησίως και ο Πολυετής Δημοσιονομικός Προγραμματισμός. Κατ’ αυτό τον τρόπο θα υπάρχει, δημοσίως, πληροφόρηση για τον μεσοπρόθεσμο προγραμματισμό.

—-

Το νομοσχέδιο για την αναμόρφωση του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας παρουσιάστηκε, χθες, στο Υπουργικό Συμβούλιο, από την ηγεσία του Υπουργείου Δικαιοσύνης.

Πρόκειται για ένα θεσμικό εργαλείο, το οποίο αναμένεται να συμβάλει στη μείωση του χρόνου έκδοσης οριστικής και τελεσίδικης απόφασης. Ειδικότερα, ο στόχος είναι από 1.492 ημέρες για την έκδοση τελεσίδικης απόφασης, η Ελλάδα να φτάσει τον μέσο όρο των χωρών του Συμβουλίου της Ευρώπης, δηλαδή το ένα έτος (περίπου 350 ημέρες) για την έκδοση οριστικής απόφασης και τα δύο έτη (περίπου 650 ημέρες) για την έκδοση τελεσίδικης απόφασης.

Για πρώτη φορά προβλέπονται:

  • Ο προσδιορισμός δικασίμου άμεσα με την κατάθεση της αγωγής και σε χρονικό διάστημα που δεν θα ξεπερνά τους 6 μήνες. Επιπλέον, μια σειρά από προθεσμίες ενέργειας, έχουν περιοριστεί σημαντικά, για παράδειγμα: επίδοση αγωγής εντός 20 ημερών από την κατάθεση του δικογράφου.
  • Η θέσπιση ενός προκαταρκτικού σταδίου ελέγχου της αγωγής από τον δικαστή. Εφόσον διαπιστώσει ελλείψεις ή ελαττώματα στον φάκελο της υπόθεσης, εκδίδει διάταξη με την οποία κρίνει την αγωγή απαράδεκτη, αόριστη ή προφανώς νόμω αβάσιμη και δίνει στον διάδικο προθεσμία, προκειμένου να τη διορθώσει ή να τη συμπληρώσει.
  • Ορίζεται ότι η έκδοση απόφασης για υπόθεση τακτικής διαδικασίας γίνεται εντός 6 μηνών από τη συζήτηση, για υπόθεση εκουσίας δικαιοδοσίας εντός 4 μηνών και για υπόθεση ασφαλιστικών μέτρων εντός 1 μήνα.
  • Η κατάθεση του ενδίκου μέσου στη γραμματεία του δικαστηρίου προς το οποίο απευθύνεται, καθώς και ο άμεσος προσδιορισμός δικασίμου απευθείας στο ίδιο δικαστήριο.

Επίσης, στο νομοσχέδιο προβλέπεται πως η δημοσίευση των διαθηκών θα γίνεται πλέον από τους συμβολαιογράφους. Κατ’ αυτό τον τρόπο θα αποφορτίζονται τα δικαστήρια από σημαντικό όγκο μη πραγματικής δικαστηριακής ύλης.

Παράλληλα, ο έλεγχος και η σύνταξη σχεδίου για τις διαταγές πληρωμής, θα γίνονται πλέον από τρίτο δικηγόρο αυξάνοντας έτσι τη δικηγορική ύλη σε συνέχεια των κινήσεων που είχαν γίνει με τον νόμο του 2024 και αφορούσαν στην έκδοση και παροχή κληρονομητηρίου, στην αποδοχή και αποποίηση κληρονομίας, στις προσημειώσεις υποθηκών και στην παροχή ενόρκων βεβαιώσεων.

Ακόμη, δημιουργείται ηλεκτρονική πλατφόρμα επαναπροσδιορισμού ανακοπών, κατά το παράδειγμα των υπερχρεωμένων νοικοκυριών. Στόχος της πρωτοβουλίας είναι η εκκαθάριση των πινακίων των πρωτοδικείων, μέσω της υποχρεωτικής για τους ενδιαφερομένους υποβολής αίτησης επαναπροσδιορισμού της συζήτησης των εκκρεμών ανακοπών και η επίσπευση της συζήτησης και έκδοσης αποφάσεων επί των υποθέσεων αυτών.

—-

Σε πλήρη ανασχεδιασμό και ψηφιακή αναβάθμιση της λειτουργίας των Κέντρων Διεπιστημονικής Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής και Υποστήριξης προχωρά το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού ώστε να βελτιωθούν περαιτέρω οι σημαντικές υπηρεσίες που παρέχονται στους μαθητές και στις οικογένειές τους.

Τα ΚΕΔΑΣΥ εντάσσονται στο πρόγραμμα διάθεσης υπολογιστών, laptop και λοιπών υποστηρικτικών μέσων, συνολικού προϋπολογισμού 2.800.000 ευρώ.

Όπως τόνισε η Υπουργός Σοφία Ζαχαράκη «Αλλάζουμε τη φιλοσοφία λειτουργίας των ΚΕΔΑΣΥ με σκοπό να ενισχύσουμε την παρουσία των διεπιστημονικών ομάδων στα σχολεία, καθώς η συστηματική και ολιστική αξιολόγηση των μαθητών με αναπηρία ή και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες αποτελεί θεμελιώδη προϋπόθεση για την παροχή εξατομικευμένης και αποτελεσματικής εκπαιδευτικής και ψυχοκοινωνικής υποστήριξης».

—-

Το πρώτο τρίμηνο του 2025, το πρωτογενές πλεόνασμα διαμορφώθηκε σε 4.498 εκατ. ευρώ, έναντι στόχου για πρωτογενές πλεόνασμα 616 εκατ. ευρώ και πρωτογενούς πλεονάσματος 2, 987 εκατ. ευρώ για την ίδια περίοδο το 2024, σύμφωνα με τα στοιχεία εκτέλεσης του κρατικού προϋπολογισμού.

Το ύψος των καθαρών εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού ανήλθε σε 17,7 εκατ. ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 11,5% έναντι του στόχου που έχει περιληφθεί για το αντίστοιχο διάστημα στην εισηγητική έκθεση του Προϋπολογισμού 2025. Στο ποσό αυτό εμπεριέχονται : α) η πρώτη δόση του ΕΝΦΙΑ ύψους 887 εκατ. ευρώ, που εισπράχθηκε τελικά τον Μάρτιο, αντί για τον Απρίλιο, β) η είσπραξη μέρους του φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων εκτιμώμενου ύψους 168 εκατ. ευρώ και γ) το ποσό των 784,8 εκατ. ευρώ από τις συναλλαγές που έγιναν τον Ιανουάριο για την ολοκλήρωση της νέας Σύμβασης Παραχώρησης της Αττικής Οδού.

—-

Ο Πρωθυπουργός και Πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας Κυριάκος Μητσοτάκης θα συμμετάσχει σήμερα και αύριο στο συνέδριο του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος, στη Βαλένθια.

Στο περιθώριο των εργασιών του συνεδρίου ο Πρωθυπουργός θα συναντηθεί, μεταξύ άλλων, με την Πρόεδρο της Μολδαβίας Μάγια Σάντου, τον Πρωθυπουργό της Σουηδίας Ουλφ Κρίστενσον, τον Πρωθυπουργό της Φινλανδίας Πέτερι Όρπο και τον εκλεγμένο Καγκελάριο της Γερμανίας Φρίντριχ Μερτς.

Ειδήσεις σήμερα:

Σε απόγνωση οι κάτοικοι στις Βούτες Ηρακλείου: Εμφανίστηκαν ρωγμές και σε άλλα σπίτια – “Είμαστε ακόμα στην αρχή”

Δημοσκόπηση Interview: Ανακάμπτει η ΝΔ, ξανά δεύτερο το ΠΑΣΟΚ – Πώς κρίνουν οι πολίτες τα νέα μέτρα

Ακολουθήστε το debater.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις