Σε λίγες ημέρες το 2023 μπαίνει στο χρονοντούλαπο της ιστορίας, μια χρονιά όπου σε οικονομικό επίπεδο τουλάχιστον η ακρίβεια αποτέλεσε και συνεχίζει να αποτελεί το υπ’ αριθμόν ένα πρόβλημα των Ελλήνων πολιτών.

Σύμφωνα με στελέχη της αγοράς και το 2024 αναμένεται να αποτελέσει μια χρονιά όπου θα συνεχισθούν οι ανατιμήσεις αλλά ηπιότερα, δηλαδή δεν θα δούμε τόσα πολλά προϊόντα να ανατιμούνται σε υψηλά ποσοστά. Φυσικά, όλα αυτά θα φανούν το πρώτο δίμηνο του νέου έτους, όπου οι βιομηχανίες τροφίμων, οι πολυεθνικές εταιρείες, οι χονδρέμποροι και οι εισαγωγείς συνηθίζουν να αναπροσαρμόζουν τις τιμές των προϊόντων τους.

Κάποιοι εκτιμούν ότι οι επερχόμενες ανατιμήσεις δεν θα ξεπεράσουν το 5%, τονίζοντας με αυτόν τον τρόπο ότι δεν θα είναι τόσο υψηλές όσο οι φετινές ανατιμήσεις. Αυτό όμως που δεν θα πρέπει να λανθάνει της προσοχής μας είναι ότι μια ανατίμηση της τάξης για παράδειγμα του 5%, θα έρθει να προστεθεί στις όποιες μεγαλύτερες ή μικρότερες ανατιμήσεις έχουν γίνει στο ίδιο προϊόν το προηγούμενο διάστημα. Δηλαδή, οι όποιες καινούργιες αυξήσεις στις τιμές των προϊόντων θα έρθουν να προστεθούν σωρευτικά, δημιουργώντας ένα ακόμη πλήγμα στους οικογενειακούς προϋπολογισμούς.

Το ζητούμενο είναι κατά πόσο θα μπορέσει να μειωθεί συνολικά ο οικογενειακός προϋπολογισμός για την κάλυψη βασικών αγαθών όπου είναι η αγορά τροφίμων. 

Προσφορές και εκπτώσεις 

Πλέον είναι ολοφάνερο ότι οι περισσότεροι καταναλωτές «κυνηγούν» τις προσφορές και τις εκπτώσεις προκειμένου να προμηθευτούν τα προϊόντα καθημερινής ανάγκης. Μάλιστα δεν είναι λίγοι εκείνοι που αναγκάζονται να επισκέπτονται περισσότερες από μια αλυσίδες σούπερ μάρκετ προκειμένου να περιορίσουν όσο το δυνατόν περισσότερο τις δαπάνες για τρόφιμα, είδη προσωπικής περιποίησης, απορρυπαντικά και πολλά ακόμη προϊόντα.

Η τιμή των προϊόντων αποτελούν το βασικότερο κριτήριο για να κάνουν τις αγορές οι καταναλωτές.

Το 2024, εφόσον δεν κλιμακωθούν οι εχθροπραξίες στην Ουκρανία και την Μέση Ανατολή, αναμένεται να είναι μια χρονιά όπου οι πληθωριστικές πιέσεις θα αποκλιμακωθούν ακόμη περισσότερο. Το θέμα είναι εάν αυτό θα γίνει και στα τρόφιμα όπου ο πληθωρισμός συνεχίζει να κινείται σε υψηλά επίπεδα. Σε κάθε περίπτωση στο μόνο που μπορούν να ελπίζουν οι καταναλωτές είναι στο γεγονός ότι η κατανάλωση παραμένει στάσιμη, με αποτέλεσμα αρκετές επιχειρήσεις να προσπαθούν να βρουν τρόπους για να αυξήσουν τις πωλήσεις τους, μέσα από προσφορές, εκπτώσεις και μειώσεις των τιμών.

Την ίδια στιγμή φαίνεται πώς οι έλεγχοι πιάνουν τόπο σε έναν βαθμό, καθώς έχουν περιοριστεί σημαντικά οι ανατιμήσεις από τις εταιρείες που γίνονται τις τελευταίες εβδομάδες. Στο δια ταύτα αυτό που θέλουν οι καταναλωτές δεν είναι περιστασιακά χαμηλές τιμές, αλλά μόνιμα χαμηλές τιμές σε όσο το δυνατόν περισσότερα προϊόντα. 

*Γράφει ο οικονομικός συντάκτης του debater.gr, Δημήτρης Χριστούλιας

Ειδήσεις σήμερα:

«Τι ευχές να πεις σε έναν πατέρα που δεν θα έχει στις γιορτές τα παιδιά του», συγκλονίζει πατέρας που έχασε τις δυο κόρες του στα Τέμπη

Το χρονικό της επίσκεψης Ερντογάν στην Αθήνα: Οι 15 συμφωνίες, ο Πίνατ, ο Αταμάν και η… γκάφα του μεταφραστή

Ακολουθήστε το debater.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις