Μαίνεται το μυστήριο με τη μοιραία πτήση της Air India: Ανθρώπινο λάθος ή σκόπιμη ενέργεια; Έπασχε από κατάθλιψη ο πιλότος
Τι συνέβη με τους διακόπτες καυσίμων

Οι ιατρικοί φάκελοι του πιλότου και του συγκυβερνήτη έχουν μπει στο μικροσκόπιο των ερευνών για τη συντριβή του αεροσκάφους της Air India στις 12 Ιουνίου στην Ινδία, που στοίχισε τη ζωή σε 260 ανθρώπους.
Σύμφωνα με πληροφορίες, ο ένας από τους δύο αντιμετώπιζε προβλήματα ψυχικής υγείας και έπασχε από κατάθλιψη.
Στο πηδάλιο του Boeing 787 Dreamliner της Air India, που συνετρίβη σε κατοικημένη περιοχή της Αχμενταμπάντ στη Ινδία σκοτώνοντας 241 επιβάτες και προκαλώντας τον θάνατο ακόμη 19 ανθρώπων στο έδαφος, βρισκόταν ο Σουμίτ Σαμπαρβάλ, έμπειρος πιλότος με περισσότερες από 8.200 ώρες πτήσης.
Λίγα δευτερόλεπτα μετά την απογείωση της πτήσης AI 171, το αεροπλάνο κατέπεσε, όταν δύο διακόπτες καυσίμων στο πιλοτήριο απενεργοποιήθηκαν, προκαλώντας απώλεια ισχύος και ραγδαία πτώση του αεροσκάφους.
Αξίζει να σημειωθεί πως οι συγκεκριμένοι διακόπτες διαθέτουν μηχανισμό ασφάλισης γεγονός που καθιστά απίθανη την τυχαία απενεργοποίησή τους.
Τα ερωτήματα πληθαίνουν και από το ηχητικό αρχείο του πιλοτηρίου ακούγεται ο ένας πιλότος να ρωτά τον άλλο: «Γιατί έκλεισες τον διακόπτη;» και ο δεύτερος να απαντά πως δεν το έκανε.
Όπως δήλωσε στην The Daily Telegraph, ο Μόχαν Ρανγκαναθάν, ειδικός στην ασφάλεια πτήσεων στην Ινδία, «αρκετοί» πιλότοι της Air India φέρονται να είχαν επισημάνει ότι ο Σαμπαρβάλ αντιμετώπιζε προβλήματα ψυχικής υγείας. «Είχε πάρει άδεια τα τελευταία τρία με τέσσερα χρόνια για ιατρικούς λόγους» είπε ο ίδιος.
Ο πιλότος είχε επίσης λάβει άδεια πένθους μετά τον θάνατο της μητέρας του, ωστόσο, σύμφωνα με τον Ρανγκαναθάν, η Air Ideal τον είχε θεωρήσει «ιατρικώς ικανό» να επιστρέψει στην εργασία του πριν το μοιραίο δυστύχημα.
Από την πλευρά του, πρώην συνάδελφός του τον περιέγραψε ως «εξαιρετικό κύριο», προσθέτοντας ότι γνώριζε πως «σκεφτόταν να πάρει πρόωρη συνταξιοδότηση μέσα στα επόμενα χρόνια» για να φροντίσει τον 90χρονο πατέρα του.
Η Telegraph αναφέρει ότι η Air India αρνήθηκε να σχολιάσει, ωστόσο πηγή της μητρικής εταιρείας Tata Group υποστήριξε ότι ο Σαμπαρβάλ δεν είχε λάβει επίσημα άδεια για λόγους υγείας, και ότι η προκαταρκτική έκθεση δεν εντόπισε σημαντικά ευρήματα.
Στο πιλοτήριο βρισκόταν και ο συγκυβερνήτης Κλάιβ Κούντερ, μόλις 28 ετών, με περισσότερες από 3.400 ώρες πτήσης στο ενεργητικό του.
Πάντως, σύμφωνα με την αεροπορική εταιρεία, και οι δύο πιλότοι είχαν περάσει επιτυχώς τις ιατρικές εξετάσεις τα τελευταία δύο χρόνια.
Ο ειδικός Μόχαν Ρανγκαναθάν είχε ήδη εκφράσει την άποψη ότι ενδέχεται η ενέργεια να ήταν εσκεμμένη.
Μιλώντας στο NDTV, ο Ρανγκαναθάν ανέφερε: «Οι επιλογείς καυσίμου δεν είναι τύπου συρόμενου διακόπτη. Είναι σταθερά τοποθετημένοι σε υποδοχές. Πρέπει να τους τραβήξεις ή να τους κινήσεις πάνω-κάτω – επομένως το ενδεχόμενο να μετακινηθούν κατά λάθος είναι εξαιρετικά απίθανο. Πρόκειται για σκόπιμη, χειροκίνητη ενέργεια».
Συμπλήρωσε μάλιστα πως «τίποτα άλλο» δεν θα μπορούσε να εξηγήσει πώς και οι δύο διακόπτες μετακινήθηκαν στη θέση «διακοπή» αμέσως μετά την απογείωση, επιμένοντας: «Έγινε σκόπιμα».
Όταν ρωτήθηκε ευθέως αν υπονοεί ότι κάποιος από τους πιλότους «σκόπιμα» έκλεισε τη ροή καυσίμου, γνωρίζοντας τις πιθανές συνέπειες, απάντησε χωρίς δισταγμό: «Απολύτως. Πρόκειται ξεκάθαρα για περίπτωση συντριβής που προκλήθηκε από τον πιλότο».
Ακολούθησε το debater.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις