Έντονες αντιδράσεις προκάλεσε μια πρόσφατη γελοιογραφία του Αρκά, η οποία αναφερόταν στο περιστατικό της παρέμβασης βουλευτή του κόμματος Νίκη στην Εθνική Πινακοθήκη.
Η εν λόγω παρέμβαση αφορούσε την απομάκρυνση έργου τέχνης που ο βουλευτής έκρινε προσβλητικό προς το θρησκευτικό αίσθημα.
Η γελοιογραφία και το μήνυμα του Αρκά
Στη γελοιογραφία του Αρκά, απεικονίζονται βιβλία να καίγονται, παραπέμποντας στις πρακτικές του Μεσαίωνα, ενώ από πάνω αναγράφεται το μήνυμα:
«Καλημέρα. Ο Μεσαίωνας δεν είναι εποχή, είναι νοοτροπία.»
Το σχόλιο αυτό προφανώς υπονοεί ότι τέτοιου είδους λογοκριτικές παρεμβάσεις συνδέονται με αντιλήψεις σκοταδισμού και ανελευθερίας, ανεξάρτητα από την ιστορική περίοδο.
Οι αντιδράσεις των πολιτών
Η γελοιογραφία προκάλεσε ποικίλες αντιδράσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Υπήρξαν χρήστες που τη βρήκαν εύστοχη, ενώ άλλοι τη θεώρησαν υπερβολική ή άδικη.
Κάποια από τα χαρακτηριστικά σχόλια ήταν τα εξής:
• «Σωστά, η εμετική τέχνη είναι εποχή!» – μια άποψη που υπονοεί ότι η σύγχρονη τέχνη μπορεί να είναι προκλητική ή προσβλητική.
• «Καμία σχέση το ένα με το άλλο..!! Μερικά πράγματα απλά δεν τα “ακουμπάς”..!!» – ένας σχολιαστής που διαφωνεί με την παρομοίωση της λογοκρισίας με τον Μεσαίωνα.
• «Αρκά, κάνε μια γελοιογραφία του Μωάμεθ. Κι αυτό τέχνη είναι.» – ένα σχόλιο που θέτει το ερώτημα αν η ελευθερία της τέχνης ισχύει εξίσου για όλα τα θρησκευτικά σύμβολα.
Τέχνη και λογοκρισία
Η γελοιογραφία του Αρκά άνοιξε ξανά τη συζήτηση γύρω από τα όρια της τέχνης και της ελευθερίας της έκφρασης.
Από τη μία, η τέχνη θεωρείται μέσο σχολιασμού και αμφισβήτησης κοινωνικών και θρησκευτικών θεμάτων. Από την άλλη, η προσβολή του θρησκευτικού αισθήματος αποτελεί συχνά αντικείμενο έντονων αντιπαραθέσεων.
ΓΡΑΨΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ"