Το 2015, το γλυπτό «Κρίση», αποκαλύπτεται στο κοινό προκαλώντας παγκόσμιο ενδιαφέρον με πληθώρα δημοσιεύσεων από διεθνή μέσα ενημέρωσης μεταξύ των οποίων το Associated Press, ο Guardian, οι New York Times, η Washington Post και το Xinhua. Το γλυπτό «Κρίση» είναι το πρώτο δημόσιο γλυπτό στον κόσμο με θέμα την Παγκόσμια Οικονομική Κρίση. Φιλοτεχνήθηκε από τον γλύπτη Αναστάσιο Νυφαδόπουλο και εκτίθεται μόνιμα επί της Λεωφόρου Βουλιαγμένης 602Α στον Δήμο Ελληνικού – Αργυρούπολης. Με αφορμή τη δεκαετή επέτειο, η σύμβουλος τέχνης Δήμητρα Φωτοπούλου σε συνεργασία με τον καλλιτέχνη προσκαλούν γλύπτες, ζωγράφους, ποιητές, φωτογράφους και χαράκτες από όλο τον κόσμο να συμμετάσχουν δωρεάν σε ομαδική έκθεση δημιουργώντας τέχνη εμπνευσμένη από το γλυπτό «Κρίση», για να εκφράσουν το βίωμα τους και να διευρύνουν τον διάλογο γύρω από τα καίρια κοινωνικά ζητήματα της εποχής, με τρόπο που ενισχύει τη συλλογική κατανόηση και θεραπεία.

Το γλυπτό αποδίδει φόρο τιμής στα θύματα των κοινωνικοοικονομικών κρίσεων και στις οικογένειές τους που συνεχίζουν να σηκώνουν το βάρος. Και τώρα, οδηγούμαστε σε μια νέα οικονομική ύφεση; Οι συμβολισμοί του γλυπτού «Κρίση», αυτοί των απρόσωπων δυνάμεων και της προσωπικής ανθεκτικότητας γίνονται ξανά επίκαιροι. Στο γλυπτό βλέπουμε έναν άνθρωπο έτοιμο να πηδήξει από έναν οικονομικό δείκτη που καταρρέει, συντρίβοντας τη βάση του. Πραγματοποιεί ο άνθρωπος του γλυπτού «Κρίση» ένα άλμα για να τερματίσει τη ζωή του ή ένα άλμα προς μία καινούργια αρχή; Στο έργο συνυπάρχουν οι δύο ερμηνείες. Το αριστερό χέρι στο γλυπτό εκφράζει την εσωτερική ανάγκη του ανθρώπου να σταματήσει να υποφέρει, ενώ το δεξί μας ρωτά «Γιατί;». 

Μιλώντας για το εδώ και τώρα και εκφράζοντας τον πόνο αλλά και την ελπίδα των κοινωνιών, το γλυπτό «Κρίση» έχει γίνει ορόσημο της σύγχρονης τέχνης. Το 2018, ο γλύπτης Αναστάσιος Νυφαδόπουλος τιμήθηκε για το έργο του με το πρώτο βραβείο σε διεθνή διαγωνισμό του αγγλικού οργανισμού Red Line Art Works, με συμμετοχές καλλιτεχνών από είκοσι οκτώ χώρες. Στα δέκα χρόνια του, το δημόσιο γλυπτό έχει εμπνεύσει δεκαεπτά διακεκριμένους καθηγητές από πέντε διαφορετικά πανεπιστήμια να γράψουν για τη σημασία του και τις συνέπειες της κρίσης διευρύνοντας, έτσι, τον διάλογο στην καλλιτεχνική, ακαδημαϊκή και δημόσια σφαίρα.

Με στόχο να εμπνεύσουν και αυτά με τη σειρά τούς τους καλλιτέχνες που θα λάβουν μέρος στον ανοιχτό κάλεσμα, παραθέτουμε αποσπάσματα από τα κείμενα που έγραψαν για το γλυπτό Κρίση ο Απόστολος Δεσουσόπουλος Καθηγητής του τμήματος Οικονομικής και Περιφερειακής Ανάπτυξης του Παντείου πανεπιστημίου και η Μπετίνα Ντάβου, Καθηγήτρια Ψυχολογίας του Εθνικού & Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, αντίστοιχα. 

«Το έγκλημα δεν ήταν στιγμιαίο. Σχεδιάστηκε και εκτελέστηκε από τους σχεδιαστές και εκτελεστές της οικονομικής πολιτικής, από τους σχεδιαστές και εκτελεστές των πολιτικών απασχόλησης δεκαετίες τώρα. Για λόγους αδιαφορίας, άγνοιας ή με σκοπό, αδιάφορο. Στο άγαλμα που βλέπουμε ο έντρομος άνθρωπος προσπαθεί να ισορροπήσει σ’ ένα δείκτη που καταρρέει. Ένα δείκτη που συμβολίζει την παραγωγή, την ευημερία, το οικογενειακό εισόδημα, τη ζωή εν τέλει. Και τα συστήματα προστασίας – λαβές συγκράτησης, εξοπλισμός προστασίας, μαξιλαράκια– απλώς δεν υπάρχουν.» 

 «Το γλυπτό Κρίση είναι σαν μια μορφή αφήγησης ριζωμένη στη συγκίνηση, που γεννώντας την οικεία ηδονή οδηγεί στην κάθαρση. Αυτή η τέχνη έχει τη δύναμη να επιστρέψει στους ανθρώπους τα συναισθήματά τους και συν-κινώντας να αποδώσει συνοχή και ερμηνεία στην ανθρώπινη εμπειρία, συμβάλλοντας έτσι στην επούλωση του τραύματος. Το γλυπτό Κρίση συν-κινεί και παρα-κινεί τους περαστικούς να δημιουργούν τη δική τους αφήγηση για ό,τι έζησαν τον καιρό της κρίσης και να αναζητούν μέσα στην ελληνική ψυχή τους τα ψήγματα της αντίστασης και της ψυχικής ανθεκτικότητας που έκαναν αυτό το λαό να επιβιώνει τα απανωτά εθνικά τραύματα ξεριζωμών, εμφυλίων και δικτατοριών και να ξαναστήνει τη ζωή του από την αρχή.»

Όροι συμμετοχής για το ανοιχτό κάλεσμα:

  • Μπορείτε να συμμετάσχετε δωρεάν με ένα έργο ζωγραφικής, γλυπτικής, ποίησης, φωτογραφίας ή χαρακτικής.
  • Η μέγιστη επιτρεπόμενη διάσταση των εικαστικών έργων τέχνης είναι 140cm. 
  • Η προθεσμία υποβολής συμμετοχών λήγει στις 30/7/2025, ώρα 23:59.
  • Παρακαλείσθε να μην συμπεριλάβετε το ονοματεπώνυμό σας.
  • Θα ενημερωθείτε για τα αποτελέσματα καθώς και την ημερομηνία και το χώρο διεξαγωγής της ομαδικής έκθεσης έως τις 30/08/2025.  
  • Για να συμμετάσχετε συμπληρώστε παρακαλώ τη φόρμα εδώ

_______________________________________________________________________

Στοιχεία Επικοινωνίας για πληροφορίες ή αιτήματα συνεντεύξεων και εξατομικευμένων δηλώσεων:

Δήμητρα Φωτοπούλου 

[email protected]

6980607040

Σημείωση:

Ακολουθούν τα ονόματα των 17 καθηγητών που έγραψαν για το γλυπτό «Κρίση»:

Απόστολος Δεδουσόπουλος, Άννα Λάζου, Δέσποινα Παπαδοπούλου, Δημήτρης Πρόντζας, Έλση Μπακονικόλα-Γιαμά, Ευριπίδης Γαραντούδης, Γεώργιος Αυλωνίτης, Γιώργος Πλειός, Γρηγόρης Λάζος, Ζήσης Παπαδημητρίου, Κωστής Ήντουνας, Λίσσυ Κανελλοπούλου, Μπετίνα Ντάβου, Νίκη-Χαρά Μπανάκου Καραγκούνη, Σέργιος Δημητριάδης, Στέλιος Στυλιανίδης, G. Mike Makrigiorgos

Ειδήσεις σήμερα:

Μαρτυρία για τον 30χρονο που πνίγηκε στη Λευκάδα: “Πετάξαμε σωσίβια και σχοινιά, αλλά δεν μπόρεσε να τα πιάσει”

“Υπάρχει συναισθηματική φόρτιση” – Το σχόλιο του Κρεμλίνου για τη δήλωση Τραμπ ότι “ο Πούτιν έχει τρελαθεί”

Ακολουθήστε το debater.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις