Κικίλιας: «Τα σχέδια και οι σκακιέρες χωρίς τον λαό είναι άδεια πουκάμισα»

Συνέντευξη που παραχώρησε στην εφημερίδα «Θ» και στην δημοσιογράφο Χριστίνα Χαλεπλίδου

Κικίλιας: «Τα σχέδια και οι σκακιέρες χωρίς τον λαό είναι άδεια πουκάμισα»
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ/EUROKINISSI

«Στην πολιτική δεν υπάρχουν φιλοδοξίες ερήμην των πολιτών. Ο κόσμος είναι αυτός που αποφασίζει αν πράγματι είσαι ικανός, αν πονάς, νοιάζεσαι και τιμάς την πατρίδα σου, αν πράγματι είσαι στην πολιτική γι’ αυτόν ή για τον εαυτό σου. Τα σχέδια και οι σκακιέρες χωρίς τον λαό είναι άδεια πουκάμισα. Αδιαμφισβήτητα, το θετικό έργο αυτών των χρόνων διακυβέρνησης, είναι και μεγάλο και σημαντικό σε πολλούς τομείς» επισήμανε ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Βασίλης Κικίλιας σε συνέντευξη που παραχώρησε στην εφημερίδα «Θ» και στην δημοσιογράφο Χριστίνα Χαλεπλίδου.

   «Παρόλα αυτά, στη δεύτερη τετραετία μιας κυβέρνησης και μάλιστα στο μέσον της χρονικά, είναι λογικό να εμφανίζονται χαμηλότερα ποσοστά. Ο κόσμος έχει προβλήματα, κυρίως στο κόστος διαβίωσης συνολικά. Υπάρχουν εν εξελίξει υποθέσεις με αρνητικό πρόσημο που όμως διερευνώνται» πρόσθεσε ο κ. Κικίλιας, ενώ κάνοντας αναφορά στην αντιπολίτευση, τόνισε ότι «Δεν υπάρχει ηγετική προσωπικότητα στην κεντροαριστερά ώστε να συνενώσει τις κοινωνικές δυνάμεις – όχι τα κόμματα – κάτω από μια σημαία. Και δεν υπάρχει σαφές, ρεαλιστικό, αξιόπιστο και με θετικό πρόσημο αφήγημα. Όλη η αντιπολιτευτική στρατηγική βασίζεται στην αντικυβερνητική ρητορική».

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

   Αναφερόμενος στην ανάγκη ενίσχυσης και αναβάθμισης της ναυτικής εκπαίδευσης, ο Υπουργός ανακοίνωσε πως «Το φθινόπωρο φέρνουμε προς ψήφιση ένα κρίσιμο νομοσχέδιο για τη ναυτική εκπαίδευση. Στόχος μας είναι να απλοποιήσουμε διαδικασίες, να περιορίσουμε τη γραφειοκρατία και να δημιουργήσουμε ένα πιο ευέλικτο και αποτελεσματικό πλαίσιο, που θα δίνει περισσότερα κίνητρα σε πανεπιστήμια -δημόσια και ιδιωτικά – ώστε να επενδύσουν στη ναυτική εκπαίδευση».

   Παράλληλα, σε ό,τι αφορά το ρόλο και τη συνεισφορά της ναυτιλίας στην οικονομία της χώρας, τόνισε ότι οι Έλληνες πλοιοκτήτες κατέχουν έναν από τους μεγαλύτερους στόλους πλοίων στον κόσμο, με 5.300 πλοία. «Πάνω από 1.700 ναυτιλιακές εταιρίες έχουν έδρα στην Ελλάδα, με 50.000 καλά αμειβόμενους εργαζόμενους. Πάνω από 150.000 εργαζόμενοι δουλεύουν στα ναυπηγεία, την τροφοδοσία, τις ναυτασφάλειες, τις πρακτορεύσεις κ.ά. Το ναυτιλιακό συνάλλαγμα που εισέρχεται στη χώρα μας είναι της τάξης των 18-19 δισ. ευρώ κάθε έτος, μεγάλο ποσοστό των οποίων επενδύεται όχι μόνο σε πλοία αλλά και σε ξενοδοχεία, real estate, επιχειρήσεις τεχνολογίας, ενέργειας, σε αθλητικές ομάδες, στον πολιτισμό κ.ά» όπως υπογράμμισε.

   Ο κ. Κικίλιας έκανε ιδιαίτερη μνεία στην ανάπτυξη της Βόρειας Ελλάδας και ιδίως του λιμένα Θεσσαλονίκης, επισημαίνοντας πως είναι το μεγαλύτερο και πιο ισχυρό πλεονέκτημα που έχει η πόλη και κατ’ επέκταση, η Κεντρική Μακεδονία. «Το υπουργείο Ναυτιλίας και η κυβέρνηση έχουν δρομολογήσει μια σειρά μεγάλων έργων, εντός και εκτός λιμένα Θεσσαλονίκης, που θα αναβαθμίσουν τις λιμενικές υπηρεσίες και τον κλάδο των logistics στην ευρύτερη περιοχή. Είναι πρώτη φορά που υλοποιείται ένα τόσο συνεκτικό, μεγάλης κλίμακας, μεταφορικό δίκτυο με βάση τον λιμένα, με το οποίο η Μακεδονία μας θα αποκτήσει τον ρόλο που της αξίζει στο επίκεντρο των μεταφορικών ροών, όχι μόνο στα Βαλκάνια αλλά και σε όλη την Ανατολική Ευρώπη». Και συνέχισε: «Η πολυπόθητη υποχρεωτική επένδυση, ύψους 130 εκατ. ευρώ, για την επέκταση του 6ου Προβλήτα πήρε τελικά εμπρός. Το νέο master plan εκδόθηκε σε ΠΔ, το έργο εγκρίθηκε από το υπουργείο Ναυτιλίας και οι πρόδρομες εργασίες των κατασκευαστικών συνεργείων ήδη έχουν αρχίσει. Αναμένουμε άμεσα τα πολλαπλά οφέλη στην τοπική οικονομία, που θα προκύψουν τόσο στο στάδιο κατασκευής όσο και στο στάδιο λειτουργίας του νέου προβλήτα».

   Ερωτηθείς για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, ο Υπουργός σημείωσε πως ο λιμένας πλέον είναι χαρακτηρισμένος στον παγκόσμιο χάρτη των μεταφορών, ως σημαντικό κέντρο αναφοράς στον κλάδο της ενέργειας και των army logistics. Όπως είπε «Με αυτές τις επιδόσεις, ο λιμένας της Αλεξανδρούπολης κατάφερε να συμπεριληφθεί πρόσφατα στο Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών, γεγονός που σημαίνει, μεταξύ άλλων, ότι μπορεί να λαμβάνει απευθείας χρηματοδότηση έργων από το πρόγραμμα CEF της Ε.Ε. Εμείς από την πλευρά μας, ως υπουργείο Ναυτιλίας, με €23,6 εκατ. από το Ταμείο Ανάκαμψης, βελτιώνουμε τη λιμενολεκάνη και τον δίαυλο του λιμένα και δημιουργούμε μια άμεση εμπορευματική οδική σύνδεση με τη νέα Περιφερειακή Οδό της πόλης της Αλεξανδρούπολης. Θα διεκδικήσουμε από την Ευρώπη, οι υποδομές των νέων ευρωπαϊκών διαδρόμων που σχεδιάζονται σήμερα, να “περάσουν” από την κρίσιμη περιοχή της Μακεδονίας – Θράκης. Κυρίως ο νέος ευρωπαϊκός διάδρομος “Βαλτική- Μαύρη Θάλασσα- Αιγαίο” πρέπει να υλοποιηθεί όσο πιο σύντομα γίνεται, προς όφελος του λιμένα Αλεξανδρούπολης και όχι μόνο. Το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης μπορεί και πρέπει να εξελιχθεί ως διεθνές ενεργειακό hub και ως βασική εμπορευματική πύλη της Ανατολικής Ευρώπης».

   Ακολουθεί ολόκληρη η συνέντευξη του Υπουργού:

   1.⁠ ⁠Δύο χρόνια πριν από τις εκλογές, εφόσον γίνουν στην ώρα τους, η ΝΔ παραμένει πρώτη, βλέποντας, ωστόσο, τα δημοσκοπικά ποσοστά της σημαντικά μειωμένα. Η εικόνα αυτή οφείλεται περισσότερο στις επιτυχίες και τις αποτυχίες της κυβέρνησης ή στην έλλειψη αντιπολίτευσης;

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

   Αδιαμφισβήτητα, το θετικό έργο αυτών των χρόνων, είναι και μεγάλο και σημαντικό σε πολλούς τομείς. Παρόλα αυτά, στη δεύτερη τετραετία μιας κυβέρνησης και μάλιστα στο μέσον της χρονικά, είναι λογικό να εμφανίζονται χαμηλότερα ποσοστά. Ο κόσμος έχει προβλήματα, κυρίως στο κόστος διαβίωσης συνολικά. Υπάρχουν εν εξελίξει υποθέσεις με αρνητικό πρόσημο που διερευνώνται όμως. Η αδυναμία της αντιπολίτευσης οφείλεται σε δύο λόγους: Δεν υπάρχει ηγετική προσωπικότητα στην κεντροαριστερά ώστε να συνενώσει τις κοινωνικές δυνάμεις- όχι τα κόμματα- κάτω από μια σημαία. Και δεν υπάρχει σαφές, ρεαλιστικό, αξιόπιστο και με θετικό πρόσημο αφήγημα. Όλη η αντιπολιτευτική στρατηγική βασίζεται στην αντικυβερνητική ρητορική.

   2.⁠ ⁠Η κυβέρνηση αναγνωρίζει τον ρόλο που μπορεί να διαδραματίσει το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, όμως υπάρχουν συγκεκριμένα έργα που πρέπει να γίνουν με κυβερνητική μέριμνα – βάσει και της υπάρχουσας σύμβασης – για να λειτουργήσει ο 6ος προβλήτας. Θα ανταποκριθεί η κυβέρνηση στις υποχρεώσεις της;

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

   Κατά τη γνώμη μου το λιμάνι της Θεσσαλονίκης είναι το μεγαλύτερο και πιο ισχυρό πλεονέκτημα που έχει η πόλη και κατ’ επέκταση η Κεντρική Μακεδονία. Το υπουργείο Ναυτιλίας και η κυβέρνηση έχουν δρομολογήσει μια σειρά μεγάλων έργων, εντός και εκτός λιμένα Θεσσαλονίκης, που θα αναβαθμίσουν τις λιμενικές υπηρεσίες και τον κλάδο των logistics στην ευρύτερη περιοχή. Είναι πρώτη φορά που υλοποιείται ένα τόσο συνεκτικό, μεγάλης κλίμακας, μεταφορικό δίκτυο με βάση τον λιμένα, με το οποίο η Μακεδονία μας θα αποκτήσει τον ρόλο που της αξίζει στο επίκεντρο των μεταφορικών ροών, όχι μόνο στα Βαλκάνια αλλά και σε όλη την Ανατολική Ευρώπη. Ήδη ο λιμένας, τα τελευταία 4-5 χρόνια, έχει πολλαπλασιάσει την εμπορευματική του δραστηριότητα. Η πολυπόθητη υποχρεωτική επένδυση, ύψους 130 εκατ. ευρώ, για την επέκταση του 6ου Προβλήτα πήρε τελικά εμπρός. Το νέο master plan εκδόθηκε σε ΠΔ, το έργο εγκρίθηκε από το υπουργείο Ναυτιλίας και οι πρόδρομες εργασίες των κατασκευαστικών συνεργείων ήδη έχουν αρχίσει. Αναμένουμε άμεσα τα πολλαπλά οφέλη στην τοπική οικονομία, που θα προκύψουν τόσο στο στάδιο κατασκευής όσο και στο στάδιο λειτουργίας του νέου προβλήτα.

   3.⁠ ⁠Μετά το πρόσφατο περιστατικό στη Θάσο με τη μεταφορά ατόμου με αναπηρία στο χώρο των οχημάτων του ferry boat, δώσατε εντολή για επιβολή κυρώσεων και εντατικοποίηση των ελέγχων. Γιατί πάντα πρέπει να συμβαίνει κάτι που δεν μας τιμά ως κοινωνία για να λαμβάνουμε τα μέτρα μας;

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

   Έχετε δίκιο. Δεν θα έπρεπε να περιμένουμε ένα περιστατικό που μας πληγώνει, όπως αυτό στη Θάσο, για να αντιδράσουμε. Και το λέω ως άνθρωπος, όχι μόνο ως υπουργός. Ζήτησα την επιβολή των προβλεπόμενων κυρώσεων και την

   εντατικοποίηση των ελέγχων, αλλά πήγαμε και ένα βήμα παραπέρα. Την περασμένη εβδομάδα, συνάντησα τον πρόεδρο της ΕΣΑμεΑ, Ιωάννη Βαρδακαστάνη, και τον πρόεδρο του ΣΕΕΝ, Διονύση Θεοδωράτο και θέσαμε στο τραπέζι όλα τα ζητήματα που αφορούν στην προσβασιμότητα στην ακτοπλοΐα. Προχωρούμε, λοιπόν, με συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα στην κατάθεση νέου Π.Δ. που, για πρώτη φορά, προβλέπει υποχρεωτικούς κανόνες για τα επιβατηγά πλοία – με ράμπες, ανελκυστήρες, καμπίνες, WC, θέσεις για ΑμεΑ και λειτουργική προσβασιμότητα σε όλα τα επίπεδα.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

   4.⁠ ⁠Φαντάζομαι ότι όπου κι αν βρεθήκατε αυτό το καλοκαίρι, σας έχουν παραπονεθεί για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια. Μία τετραμελής οικογένεια ξεκινάει με 1.000 ευρώ μείον τις διακοπές της, αν θέλει να πάει σε νησί. Είναι κι αυτό ένα πρόβλημα μέσα στη γενική ακρίβεια;**

   Η ακτοπλοΐα, όπως γνωρίζετε, είναι ένας χώρος που λειτουργεί υπό συνθήκες ελεύθερης αγοράς. Δεν υπάρχει δυνατότητα κρατικής παρέμβασης στις τιμές. Όμως όταν υπάρχει πολιτική βούληση, υπάρχουν και εργαλεία. Μειώσαμε τα λιμενικά τέλη κατά 50% και οι ακτοπλοϊκές εταιρείες όχι μόνο δεν προχώρησαν στις αυξήσεις 12%-15% που ήδη είχαν προαναγγείλει, αλλά υπήρξαν και ουσιαστικές μειώσεις. Από το 2017 έως το 2024, οι τιμές των εισιτηρίων είχαν αυξηθεί κατά 38%.

   Φέτος, μετά από επτά καλοκαίρια συνεχόμενων αυξήσεων, πετύχαμε η εικόνα να αλλάξει.

   5.⁠ ⁠Αν και το μεταναστευτικό αποτελεί αντικείμενο άλλου υπουργείου, ο ρόλος του Λιμενικού είναι σημαντικός. Με βάση το εθνικό και ευρωπαϊκό πλαίσιο, εκτός από τη διάσωση, το Σώμα μπορεί να επιχειρεί και αποτρέποντας την είσοδο μεταναστών; Υπάρχουν αλλαγές σε επίπεδο επιχειρησιακού σχεδιασμού προς αυτή την κατεύθυνση;

   Αναφορικά με την επιχειρησιακή δυνατότητα αποτροπής ροών, στο βορειοανατολικό Αιγαίο υπάρχει, πλέον, πολύ μεγάλη οργάνωση και συνεργασία με την άλλη πλευρά και στο ανθρωπιστικό κομμάτι με τις διασώσεις, αλλά και στη φύλαξη των θαλασσίων συνόρων. Η νέα πρόκληση είναι στο Λιβυκό Πέλαγος. Εκεί, στα 100 ή 200 ναυτικά μίλια δεν μπορεί να γίνουν επιχειρήσεις ανάλογες με αυτές που γίνονται στο ΒΑ Αιγαίο. Αντιθέτως, η Frontex και το ελληνικό λιμενικό έχουν μόνο μία δυνατότητα: να διασώσουν. Δυστυχώς, οι σύγχρονοι λαθρέμποροι έχουν στρέψει προς τα εκεί την δραστηριότητά τους. Πήραμε όμως τολμηρές και σκληρές αποφάσεις. Πλέον, οποιοσδήποτε μπαίνει παρανόμως από τη Βόρεια Αφρική προς τη Γαύδο, την Κρήτη, την Κάρπαθο κ.ο.κ, πρέπει να

   ξέρει ότι θα είναι έγκλειστος σε κλειστό κέντρο ΠΡΟ.ΚΕ.ΚΑ. ή φυλακές, μέχρις ότου αποφασίσει να ξαναγυρίσει πίσω στη χώρα του. Οι γυναίκες και οι άνδρες του Λιμενικού Σώματος επιχειρούν κάτω από δύσκολες συνθήκες, 24 ώρες το 24ωρο, 365 μέρες τον χρόνο. Από κοινού με τον υπουργό Μετανάστευσης και Ασύλου ανακοινώσαμε τη διάθεση 450 εκατ. ευρώ για την ενίσχυση του Λιμενικού Σώματος. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει: δύο πλοία Ανοιχτής θαλάσσης 80 μέτρων με ελικοδρόμια, έξι παράκτια περιπολικά, δέκα ταχύπλοα 60 κόμβων, κινητές μονάδες, drones και σύγχρονα συστήματα επιτήρησης κ.α.

   6.⁠ ⁠Αποτελείτε, ως υπουργός Ναυτιλίας, τον συνδετικό κρίκο της ελληνικής κυβέρνησης με τους Έλληνες πλοιοκτήτες, οι οποίοι ελέγχουν σήμερα περίπου το 21% του παγκόσμιου στόλου. Πιστεύετε ότι οι Έλληνες εφοπλιστές συμμετέχουν στον βαθμό που μπορούν στην προσπάθεια της χώρας για ένα καλύτερο αύριο;

   Οι Έλληνες πλοιοκτήτες κατέχουν έναν από τους μεγαλύτερους στόλους πλοίων στον κόσμο, με 5.300 πλοία. Πάνω από 1.700 ναυτιλιακές εταιρίες έχουν έδρα στην Ελλάδα, με 50.000 καλά αμειβόμενους εργαζόμενους. Πάνω από 150.000 εργαζόμενοι δουλεύουν στα ναυπηγεία, την τροφοδοσία, τις ναυτασφάλειες, τις πρακτορεύσεις κ.ά. Το ναυτιλιακό συνάλλαγμα που έρχεται στη χώρα μας είναι της τάξης των 18-19 δισ. ευρώ κάθε έτος, μεγάλο ποσοστό των οποίων επενδύεται όχι μόνο σε πλοία αλλά και σε ξενοδοχεία, real estate, επιχειρήσεις τεχνολογίας, ενέργειας, σε αθλητικές ομάδες, στον πολιτισμό κ.ά. Γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο, το φθινόπωρο φέρνουμε προς ψήφιση ένα κρίσιμο νομοσχέδιο για τη ναυτική εκπαίδευση. Στόχος μας είναι να απλοποιήσουμε διαδικασίες, να περιορίσουμε τη γραφειοκρατία και να δημιουργήσουμε ένα πιο ευέλικτο και αποτελεσματικό πλαίσιο, που θα δίνει περισσότερα κίνητρα σε πανεπιστήμια -δημόσια και ιδιωτικά- ώστε να επενδύσουν στη ναυτική εκπαίδευση.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ