Η κυριότερη πρόκληση σε κάθε εγχείρημα του μεγέθους του ΕΦΚΑ που επηρεάζει τις ζωές 6,5 εκατομμυρίων πολιτών είναι να μπορέσεις να κάνεις την ανατροπή, να μη φοβηθείς να συγκρουστείς με κατεστημένες νοοτροπίες και να μετατρέψεις γρήγορα τα «αρνητικά» σε «θετικά». Ειδικά όταν μιλάμε για τον μεγαλύτερο δημόσιο οργανισμό της χώρας που συσσώρευε για πολλά χρόνια τις μισές από τις καταγγελίες των πολιτών στον Συνήγορο του Πολίτη.

Αυτό πράξαμε στον –φαινομενικά- «ενιαίο» φορέα κοινωνικής ασφάλισης που από τη στιγμή της γέννησής του έφερε μαζί του δεκάδες παθογένειες, χωρίς καμία ενοποίηση κανόνων, παροχών και καμία διαλειτουργικότητα στα πληροφοριακά συστήματα των τέως Ταμείων του.

Το στοίχημα που βάλαμε εδώ και 2 χρόνια το κέρδισαν οι πολίτες που είδαν να πραγματοποιούνται καίριες παρεμβάσεις αναβαθμίζοντας την εξυπηρέτησή τους από τις υπηρεσίες του Φορέα. Σε σχεδόν 25 μήνες έγιναν μεταρρυθμίσεις που δεν είχαν συμβεί σε 25 ολόκληρα χρόνια!

Οι πολύωρες αναμονές και οι ουρές αντικαταστάθηκαν από 4 εκατ. ηλεκτρονικά ραντεβού και οι αναπάντητες κλήσεις των πολιτών μετατράπηκαν σε σχεδόν 3 εκατομμύρια απαντημένες και λυμένες υποθέσεις από τον Ενιαίο Αριθμό Εξυπηρέτησης Πολιτών 1555.

Η δυσκολία μετάβασης για διεκπεραίωση ασφαλιστικών ή συνταξιοδοτικών υποθέσεων για κατοίκους απομακρυσμένων περιοχών και ευάλωτων συμπολιτών μας αντιμετωπίστηκε τόσο με την χρήση νέων ηλεκτρονικών υπηρεσιών όσο και με την πλατφόρμα myEFKAlive που επιτρέπει την εξ αποστάσεως εξυπηρέτηση μέσω βιντεοκλήσης.

Η ταλαιπωρία ατόμων με αναπηρία έδωσε την θέση της στα ψηφιακά ΚΕΠΑ καθώς η διαδικασία πιστοποίησης της αναπηρίας τους γίνεται πλέον ηλεκτρονικά, καταργώντας τις αλλεπάλληλες επισκέψεις σε υπηρεσίες του Φορέα.

Η άσκοπη περιήγηση του πολίτη μέσα στην Τοπική Διεύθυνση προκειμένου να πληροφορηθεί πού θα απευθυνθεί για το ζήτημα που τον απασχολεί, έλαβε τέλος με την πρόσφατη τοποθέτηση υπαλλήλων υποδοχής και ροής σε πάνω από 50 τοπικές διευθύνσεις του ΕΦΚΑ.

Στο καίριο κομμάτι των συντάξεων ο ΕΦΚΑ άλλαξε κυριολεκτικά σελίδα. Έγινε η «επανάσταση του αυτονόητου» με το οριστικό κλείσιμο των ληξιπρόθεσμων κύριων συντάξεων. Εάν αναλογισθεί δε κάποιος ότι 1.058.000 εκκρεμείς συντάξεις, υποθέσεις και λοιπές εκκρεμότητες των ασφαλιστικών ταμείων έμειναν το 2019 στον ΕΦΚΑ προς διεκπεραίωση από λάθη και παραλείψεις της προηγούμενης κυβέρνησης, αντιλαμβάνεται τον βαθμό της δυσκολίας του έργου. Αρκεί να σας πω ότι για κάποιες είχαμε το παιχνίδι του «κρυμμένου θησαυρού» αφού 35.000 από αυτές τις υποθέσεις βρέθηκαν παρατημένες σε υπόγεια και αποθήκες…

Πλέον παράγονται συντάξεις κι όχι καθυστερήσεις με την έκδοση πάνω από 1.200 αποφάσεων την ημέρα. Στην Ελλάδα σήμερα ο συνταξιούχος παίρνει σύνταξη κατά μέσο όρο σε δυο (2) μήνες όταν στην Γερμανία απαιτούνται 74 ημέρες. Πρόκειται για μια εντυπωσιακή βελτίωση του ρυθμού απονομής που μας κατατάσσει επιτέλους ανάμεσα στις σύγχρονες χώρες του δυτικού κόσμου στον τομέα αυτό.
Παράλληλα, αντιμετωπίστηκε και το ζήτημα των ληξιπρόθεσμων επικουρικών συντάξεων καθώς μέσα σε 60 μόλις ημέρες (Ιανουάριος-Φεβρουάριος 2023) εκδόθηκαν πάνω από 43.000 οριστικές πράξεις συνταξιοδότησης από ένα στοκ περίπου 80.000 ληξιπρόθεσμων επικουρικών. Επιπλέον, σε περισσότερους από 37.000 ασφαλισμένους, καταβλήθηκε μια εφάπαξ προκαταβολή επικουρικής σύνταξης που ισούται με 100 ευρώ για κάθε μήνα καθυστέρησης. Πρακτικά και το διαχρονικό αυτό πρόβλημα του ΕΦΚΑ αντιμετωπίστηκε όπως αντιμετωπίστηκε και το στοκ των εκκρεμών εφάπαξ καθώς μηδενίσαμε σχεδόν τα ληξιπρόθεσμα εφάπαξ στον ιδιωτικό τομέα και είναι θέμα λίγων μηνών να κάνουμε το ίδιο και για τον δημόσιο τομέα.

Στην τελική ευθεία βρίσκεται και η ψηφιοποίηση όλων των αρχείων του ΕΦΚΑ αλλά και η δημιουργία του Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος. Με την ολοκλήρωση του έργου, οι 88 διαφορετικές βάσεις δεδομένων του Φορέα θα διαλειτουργούν μεταξύ τους, όπως επίσης και τα συστήματα του ΚΕΑΟ με τα υπόλοιπα συστήματα του ΕΦΚΑ. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι ο Φορέας θα μπορεί να κάνει καλύτερα τη δουλειά του, οι ασφαλισμένοι θα έχουν πρόσβαση στο σύνολο της πληροφορίας και το Κράτος θα γίνει περισσότερο υπόλογο προς τους πολίτες.

Παρόλα αυτά τα θετικά αποτελέσματα δεν εφησυχάζουμε. Προχωράμε πιο δυναμικά στην επίτευξη των νέων στόχων για το 2023. Προχωράμε στην πλήρη εκκαθάριση των ληξιπρόθεσμων επικουρικών έως το τέλος του πρώτου 6μηνου του έτους καθώς πλέον διαθέτουμε όλους τους απαραίτητους μηχανισμούς για πλήρη εκκαθάριση (διαδικασία fast track, ηλεκτρονική υποβολή των αιτήσεων, μετατόπιση του βάρους των εισηγητών σε αυτόν τον τομέα κα).

Τον επόμενο στόχο μας αποτελεί ο πλήρης ψηφιακός μετασχηματισμός του Φορέα, με τους πολίτες να έχουν πρόσβαση σε όλες τις υπηρεσίες με ηλεκτρονικό τρόπο. Οι 80 ηλεκτρονικές υπηρεσίες που παρέχονται μέσω του ιστότοπου μας θα αυξηθούν με ένταξη 10 επιπλέον μέσα στο έτος, προκειμένου να καλύψουν τις αυξημένες ανάγκες των 5 εκατομμυρίων χρηστών, επισκεπτών μας ανά μήνα που συναλλάσσονται εξ αποστάσεως.

Είναι βέβαιο πως οι παρεμβάσεις μας θα κριθούν στις επικείμενες εκλογές από τους ίδιους τους πολίτες. Γιατί ο ΕΦΚΑ είναι στην καρδιά της κοινωνικής πολιτικής της κυβέρνησης. Ήδη το αποτύπωμα όλων αυτών των ριζικών αλλαγών διευκολύνει σημαντικά την καθημερινότητα των συνταξιούχων, των μισθωτών, των ελευθέρων επαγγελματιών και των οικογενειών τους.

* Γράφει ο Όμηρος Τσάπαλος– Εκπρόσωπος Τύπου ΕΦΚΑ και Υποψήφιος Βουλευτής Α΄ Αθηνών – Νέα Δημοκρατία

Ειδήσεις σήμερα:

Η στιγμή που ακροβάτισσα πέφτει στο κενό στη σκηνή του Coachella – Ανατριχιάζει το βίντεο

Παρέμβαση από… κουνούπια σε ποδοσφαιρικό αγώνα στην Ισπανία – Δεν μπορούσαν να δουν οι παίκτες (vid)

Ακολουθήστε το debater.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις