Ο Πασχάλης Τσαρούχας είναι ο ηθοποιός που μιλάει πάντα μέσα από το καλλιτεχνικό του έργο αλλά και μέσα από την προσφορά του στους συναδέλφους του ως πρόεδρος του Πειθαρχικού του ΣΕΗ. Τον συνάντησα με αφορμή την παράσταση «Η γειτονιά των θαυμάτων» 1923 – 2023: 100 χρόνια Νέα Ιωνία. Μια μεγάλη γιορτή για την ίδρυση της πόλης με τους Κώστα Μακεδόνα, Μπάμπη Βελισσάριο, Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους, Χριστιάνα Γαλιάτσου και τον ίδιο που θα γίνει στις 3 Ιουλίου στο Δημοτικό Στάδιο της Νέας Ιωνίας. Μιλήσαμε για την παράσταση, για την πορεία του, για την συμμετοχή τους την σειρά «Η Γη της Ελιάς» και το μέλλον του Στάθη Καπερνάρου σε αυτήν, αλλά και για τις τηλεδίκες που έγιναν την περίοδου του metoo από τις εκπομπές. 

Η γειτονιά των θαυμάτων. Τι θα δούμε σε αυτή την γιορτή στις 3 Ιουλίου στο Δημοτικό Στάδιο της Νέας Ιωνίας;

«Η γειτονιά των θαυμάτων» είναι μια παράσταση-γιορτή, που σκηνοθετεί η Σοφία Σπυράτου και αφορά στην ιστορία «της γειτονιάς» της Νέας Ιωνίας.  Ο Κώστας Μακεδόνας, ο Μπάμπης Βελισσάριος, η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους η Χριστιάνα Γαλιάτσου κι εγώ αφηγούμαστε κάποια από τα σημαντικότερα χρονικά στάδια των εκατό χρόνων “ζωής” της Νέας Ιωνίας, που συμπληρώνονται φέτος. Από την μέρα δηλαδή που ήρθαν οι πρόσφυγες από τα μικρασιατικά παράλια μέχρι και σήμερα. Καθοριστικό ρόλο στην παράσταση έχουν και οι 300 περίπου εθελοντές- δημότες που συμμετέχουν σ’ αυτήν.

Η ενασχόληση με την υποκριτική πως προέκυψε; 

Ήταν μάλλον συμπτωματικό. Τυχαίο. Ένας φίλος προέτρεψε να ασχοληθούμε με την υποκριτική όταν τελειώσαμε το σχολείο. Εγώ δεν ήμουν πολύ σίγουρος. Γι’ αυτό δώσαμε εξετάσεις στο Ωδείο Αθηνών.Περάσαμε κι οι δύο. Πέρασα υπότροφος. Μετά από έξιμήνες φοίτησης σταμάτησα, κι ένα χρόνο μετά, μου ζήτησε ο Γιώργος Αρμένης να πάω στο Θέατρο Τέχνης. Έτσι γράφτηκα στη σχολή του Θεάτρου Τέχνης -ξανά υπότροφος- και αποφοίτησα μετά από τρία χρόνια.Έτσι ξεκίνησε η διαδρομή μου σε αυτή την πολύ, πολύ μεγάλη διαδικασία.

Θυμάστε τον πρώτο ρόλο που αναλάβατε; Τι θυμάστε από την πρώτη φορά πάνω στο θεατρικό σανίδι; 

Ο πρώτος μου ρόλος ήταν ο Μενέλαος στην Ελένη του Ευριπίδη, σε σκηνοθεσία της Έλλης Βοζικιάδου, σε πολύ νεαρή ηλικία. Δεν ήταν όμως η πρώτη μου φορά στο σανίδι. Είχα την ευκαιρία-ευτυχία, στα χρόνια των σπουδών μου στο Θέατρο Τέχνης, να συμμετάσχω σε πάρα πολλές αρχαίες τραγωδίες και αττικές κωμωδίες,στα μεγάλα ανοιχτά θέατρα, όπως αυτό της Επιδαύρου, στο Ηρώδειο και σε άλλα. Έτσι είχα αρκετή εμπειρία,για το νεαρό της ηλικίας μου, ώστε να αντιμετωπίσω τον Μενέλαο. Η Ελένη του Ευριπίδη έκανε περιοδείασε όλη την Ελλάδα και νομίζω ότι τα πήγα καλά.

Περιγράψτε μου ένα αστείο περιστατικό που μπορεί να σας έχει συμβεί είτε σε θεατρική παράσταση είτε σε γύρισμα για τηλεοπτική σειρά.

Τα αστεία και τα κωμικά περιστατικά είναι πάρα πολλά. Είναι ατελείωτα. Συμβαίνουν καθημερινά και ασταμάτητα, αλλά, ξέρετε, είναι αστεία για εμάς, επειδή συμβαίνουν τη στιγμή που συμβαίνουν. Δεν νομίζω ότι θα γελάσει κάποιος αν τα πούμε μετά από ένα μήνα ή ένα χρόνο. Πραγματικά δεν μπορώ να σκεφτώ κάτι αξιόλογο να αναφέρω.

Σε όλη την διάρκεια της πορείας σας υπήρξε στιγμή που αρνηθήκατε κάποιο ρόλο;  Ποιος ήταν ο λόγος;

Σαφώς υπήρχαν φορές που αρνήθηκα ρόλο. Οι λόγοι ήταν πολλοί και διαφορετικοί. Είτε είχε να κάνει με ζητήματα αισθητικής κάποιες φορές, είτε με ζητήματαχρόνου -αν δεν προλάβαινα λόγω ανειλημμένων υποχρεώσεων- και κάποιες φορές είχε να κάνει και με την οικονομική προσφορά που ήταν ανεπαρκής.

Ποια σκηνή που έχετε γυρίσει σε όλα αυτά τα χρόνια της πορείας σας ήταν αυτή που σας δυσκόλεψε περισσότερο;

Δεν νομίζω ότι υπάρχουν εύκολες και δύσκολες σκηνές. Τεχνικά δύσκολη ήταν μια σκηνή στην ταινία του Θανάση Αντωνίου, «Χαμένος Παράδεισος [Stream]», όπου έπρεπε να γυρίσουμε μία σκηνή με δύο κοπέλες συναδέλφους. Τις κυνηγούσα κατεβαίνονταςαπό την πλαγιά ενός βουνού, περνάγαμε μέσα από σχίνα και βάτα και καταλήγαμε σε μία λίμνη. Αυτό διαρκούσε δυόμισι λεπτά και έπρεπε να γίνει σε ένα σασί  – δηλαδή ένα ρολό film. Αφού γυρίσαμε τη σκηνή, μας ζητήθηκε να την επαναλάβουμε. Όταν ρώτησα το γιατί -να κι ένα αστείο για να απαντήσω στην προηγούμενη ερώτησή σας- τότε μου απάντησαν, ότι είχαν ξεχάσει να βάλουν film στη μηχανή.

Ο ρόλος του σκληρού άντρα και του καρδιοκατακτητή είναι αυτός που σας κυνηγάει πάντα; 

Δεν με κυνηγάει τίποτα στη σταδιοδρομία μου. Απλώς νομίζω ότι, οι άνθρωποι που μας επιλέγουν για τους ρόλους, εξυπηρετούνται σε ένα βαθμό να μας τακτοποιούν σε κουτάκια.  Άλλος είναι ευαίσθητος, άλλος είναι σκληρός, άλλος είναι gay, άλλος είναι ο straight, άλλος είναι ο χαρούμενος, άλλος ο  δυσάρεστος. Οι ηθοποιοί μπορούμε να τα κάνουμε όλα. Μπορούμε να υποδυθούμε σχεδόν τα πάντα. Άρα δεν μπορώ να πω ότι με κυνηγάει κάτι. Είναι μία εμμονή των casting directors, για να το πω πιο απλά.

Ασχοληθήκατε αμέσως με το θέατρο ή με την τηλεόραση; Κάνατε άλλες δουλειές μέχρι να μπείτε στον χώρο; 

Αρχικά ασχολήθηκα με το θέατρο, όταν τελείωσα τη σχολή. Αφού είχα ήδη ανέβει αρκετές φορές στο θεατρικό σανίδι, έκανα κάποιες μικρές τηλεοπτικές εμφανίσεις. Έχω βέβαια την τιμή και τη χαρά να είμαι από τους ηθοποιούς που απέσπασαν βραβείο για ερμηνεία τους σε κινηματογραφική ταινία. Δουλειές έκανα αρκετές, μέχρι να καταφέρω να πατήσω στα πόδια μου και να πω ότι βγάζω αρκετά χρήματα, ώστε να μπορώ να ζω από τη δουλειά μου.

Αν έπρεπε να διαλέξετε ανάμεσα στην τηλεόραση, το θέατρο και τον κινηματογράφο. Τι θα επιλέγατε πρώτα; 

Δεν είμαι άνθρωπος που πιστεύω στα “πρέπει”. Άρα δεν μπορώ να δεχτώ ότι θα έπρεπε να διαλέξω. Το θέατρο, ο κινηματογράφος και η τηλεόραση είναι τρεις διαφορετικές μορφές τέχνης, που παρότι μπορεί να φαίνονται συγγενείς, δεν είναι. Επομένως δεν θα επέλεγα. Μου αρέσουν και τα τρία εξίσου.

Στη Γη της Ελιάς υποδύεστε τον Στάθη Καπερνάρο, έναν σχετικά ανοιχτόμυαλο Μανιάτη οικογενειάρχη, ο οποίος είναι κοντά στα παιδιά του. Βρίσκετε κοινά στοιχεία µε αυτόν τον χαρακτήρα;

Έχω αρκετά κοινά στοιχεία με το χαρακτήρα. Άλλωστε στην 3η σεζόν που ξεκινάμε τώρα, δηλαδή μετά από 500 επεισόδια, ένας ηθοποιούς δεν μπορεί και να μη βάλει στοιχεία του δικού του χαρακτήρα, στο ρόλο που υποδύεται.

Πως έγινε η προσέγγιση από τον Αντρέα Γεωργίου για τον ρόλο; Μιλήσατε από την αρχή για τον συγκεκριμένο ρόλο; 

Ναι φυσικά, μιλήσαμε κατευθείαν για τον συγκεκριμένο ρόλο. Η Βάνα Δημητρίου, η οποία γράφει το σενάριο, προσπάθησε να μου παρουσιάσει όσο πιο γλαφυρά γινόταν το Στάθη και να μου εξηγήσει την εξέλιξή του – όσο γνώριζε κι εκείνη βέβαια στην αρχή. Ήταν ένας ρόλος που μου άρεσε. Είναι ένα γραφείο παραγωγής το οποίο έχει επιτυχίες, δουλεύουν καλά και ήταν και οι δύο ισάξιοι λόγοι για να μπω στην περιπέτεια του Στάθη Καπερνάρου και της «Γης της Ελιάς».

Ποιο θα είναι το μέλλον του Στάθη στην σειρά; Θα συνεχίσει και στον τρίτο κύκλο; 

Ναι, θα συνεχίσει στον 3ο κύκλο. Το μέλλον των ηρώων δεν το ξέρει κανείς. Έτσι κι εγώ δεν το γνωρίζω. Αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε στην αρχή του τρίτου κύκλου. Έχουμε γυρίσει τα πρώτα 20 επεισόδια. Το τι θα γίνει η Βάνα Δημητρίου και ο Θεός το ξέρει, κανείς άλλος.

Ως πρόεδρος του Πειθαρχικού Συμβουλίου του ΣΕΗ, έχετε ξεκάθαρα ταχθεί απέναντι από κάθε μορφή κακοποίησης. Με όλα αυτά που βγήκαν στο φως της δημοσιότητας για τον καλλιτεχνικό χώρο πως νιώσατε;

Φαντάζομαι όπως νιώσατε κι εσείς. Υπήρχαν κάποιες συμπεριφορές που γνωρίζαμε ότι ήταν αγενής και προσβλητικές, αλλά κάποια από τα πράγματα που αντιμετωπίσαμε δεν είχαν περάσει καν από το μυαλό μου. Αν έπρεπε να σταθώ σε κάτι λίγο παραπάνω από έναν απλό άνθρωπο, θα ήταν η ευθύνη απέναντι στους συναδέλφους μου. Τίποτα άλλο.

Θα παίζατε ποτέ σε κάποιο σίριαλ ή σε κάποια παράσταση με τα άτομα που βρέθηκαν απέναντι από την δικαιοσύνη;

Να σας ξεκαθαρίσω ότι στο πειθαρχικό του σωματείου δεν έχουμε δικαίωμα να αφαιρέσουμε την άδεια ασκήσεως επαγγέλματος συναδέλφων. Αυτό που εξετάσαμε ήταν αν κάποιοι συνάδελφοι έχουν υποπέσει σε αντι-συναδελφικές και αντι-σωματειακές συμπεριφορές. Τώρα, όσον αφορά στο κομμάτι της δικαιοσύνης, αναλόγως. Αν κάποιος έχει καταδικαστεί για πολύ βαριά αδικήματα, νομίζω ότι δεν θα συνεργαζόμουν.

Αν είχατε απέναντί σας νέα παιδιά που θέλουν να µπουν στον χώρο τι θα τα συμβουλεύατε σχετικά; Πώς πρέπει να δράσουν αν βρεθούν αντιμέτωπα µε αντίστοιχα περιστατικά;

Θα τα συμβούλευα να φροντίσουν να μάθουν, τι είναι αυτό που χρειάζεται να κάνει κανείς, για να γίνει ηθοποιός. Δεν ξεκινάει από το να πάει κανείς σε μία οντισιόν. Ξεκινάει από το να πάει σε μία σχολή, να σπουδάσει. Τώρα αν βρεθούν αντιμέτωπα με κακές συμπεριφορές, το καλύτερο που έχουν να κάνουν είναι να αντιδράσουν, ώστε να δώσουν στον υποψήφιο κακοποιητή τους να καταλάβει ότι δεν θα του δοθεί η ευκαιρία να κάνει κάτι τέτοιο. Εάν είναι ηθοποιοί, μπορούν να προσφύγουν βέβαια και στο σωματείο.

Ενοχληθήκατε που ασχολήθηκαν με όλα αυτά τα γεγονότα οι εκπομπές και κάποιες κάνανε και τηλεδικαστήρια; 

Νομίζω ότι δεν με ενοχλεί τίποτα πια. Οι εκπομπές κάνουν τη δουλειά τους. Και αν έχετε προσέξει δεν έκαναν μόνο τηλεδικαστήρια. Κάποιες φορές δίκαζαν κι εμάς τους ανθρώπους του σωματείου. Μας κατηγορούσαν, μετά μας αποθέωναν, μετά κατηγορούσαν κάποια από τα φερόμενα ως θύματα, κατηγορούσαν κάποιους από τους φερόμενους ως θύτες, μετά αναιρούσαν. Αυτός είναι ένας μύλος για κρέας. Αυτή είναι η δουλειά τους. Αλίμονο αν ενοχλούμαστε με όλους αυτούς.

Πως βλέπετε εσείς το γεγονός πως ηθοποιοί αναλαμβάνουν την παρουσίαση εκπομπών ή τηλεπαιχνιδιών. Εσάς σας έχουν προσεγγίσει ποτέ για κάτι τέτοιο; 

Ο κάθε άνθρωπος κάνει αυτό που του αρέσει και δεν έχω πρόβλημα με αυτό. Μου έχει προταθεί, αλλά έχω αρνηθεί.

Τα media υπήρξε στιγμή που δεν σας  φέρθηκαν καλά; Σηκώσατε ποτέ το τηλέφωνο για να ζητήσετε από δημοσιογράφο να κατεβάσει το άρθρο ή να αναθεωρήσει;

Έχουν υπάρξει φορές που τα μέσα μπορεί να ήταν άδικα ή να έγραψαν επίτηδες κάποια πράγματα λάθος. Όμως, δεν έχω τηλεφωνήσει ποτέ. Τέτοιες χάρες δεν κάνω.

Λόγω του επαγγέλματός σας νιώσατε ότι χάσατε στιγμές σημαντικές από το μεγάλωμα των παιδιών σας που τώρα το έχετε μετανιώσει;  

Σίγουρα λόγω της δουλειάς όλοι οι άνθρωποι χάνουμε στιγμές από το μεγάλωμα των παιδιών μας. Αυτό δεν μπορεί να το αποφύγει κανείς. Το ζήτημα όμως είναι, με ποιον τρόπο και με ποια ποιότητα μπορείς να απολαύσεις και να εκμεταλλευτείς τις στιγμές που είσαι μαζί τους. Ότι χάνεται, χάνεται. Αυτό όμως που μένει, τι το κάνουμε; Εκεί βρίσκεται το ζήτημα.

Μιλάτε ανοιχτά με τα παιδιά σας; Ποιο σχόλιό τους σας έχει βάλει έντονα σε σκέψεις; 

Ναι, φυσικά μιλάω ανοιχτά με τα παιδιά μου. Δεν μπορώ να σκεφτώ κάτι, το οποίο με έχει βάλει σε ιδιαίτερη σκέψη.

Με την Θεοφανία Παπαθωμά έχετε κρατήσει πάρα πολύ καλές σχέσεις. Ποιο είναι το μυστικό ώστε ένα ζευγάρι που χωρίζει να γίνονται φίλοι; 

Η προτεραιότητά σου είναι το παιδί. Αυτό είναι το μυστικό. Δεν υπάρχει κάποιο άλλο μαγικό.

Ποια είναι τα μελλοντικά σας σχέδια;

Τα μελλοντικά μου σχέδια, προς το παρόν, περιορίζονται στον τρίτο κύκλο της «Γης της ελιάς», ο οποίος καταλαμβάνει χρονικά όλη την εβδομάδα. Αυτός είναι και ο λόγος που δεν μπορώ να κάνω θέατρο. Όμως, κάποιο τρόπο θα βρω, ώστε να μπορέσω να φτιάξω κι άλλα πράγματα.

Ειδήσεις σήμερα:

Μυρτώ Πισπινή: Η άγνωστη τραγωδία για τη Μαριάννα από το “Καλημέρα Ζωή” – “Έχασε” τον 27χρονο μοναχογιό της

Ακρίτα για παραίτηση Τσίπρα: Προσωρινή η αποχώρηση – Δεν συνταξιοδοτείται

Ακολουθήστε το debater.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις