Τα ερωτήματα των Ελλήνων πολιτών για τα πτητικά μέσα είναι πλέον πολλά και οι απαντήσεις πρέπει να έρθουν άμεσα ιδίως για τους πυρόπληκτους. Είναι η έβδομη ημέρα που η Εύβοια καίγεται, με σπίτια, επιχειρήσεις και χιλιάδες στρέμματα δάσους να έχουν γίνει στάχτη. Είναι γεγονός πως φέτος η χώρα μας διαθέτει τον μεγαλύτερο στόλο πτητικών μέσων πυρόσβεσης από ποτέ άλλοτε. Γιατί ωστόσο πολλά εξ αυτών έμειναν καθηλωμένα; Γιατί δεν επιχείρησαν τα υπόλοιπα στο σύνολό τους; Και όσα τελικά επιχείρησαν, γιατί δεν κατάφεραν να οριοθετήσουν τις φλόγες;

Μάλιστα, τα ερωτήματα πληθαίνουν μετά την γνωστοποίηση της παραίτησης του Διευθυντή της Αεροπορίας Στρατού, στρατηγού Κουμεντάκη, με πληροφορίες να κάνουν λόγο πως του χρεώθηκαν οι βλάβες στους κάδους ορισμένων ελικοπτέρων Σινούκ.

Το DEBATER επικοινώνησε με δύο αντιπτέραρχους ε.α. για να λάβει απαντήσεις.

Αναφορικά με την παραίτηση του κ. Κουμεντάκη, ο Αντιπτέραρχος ε.α., Aθανάσιος Παπανικολάου εξηγεί στο DEBATER:

Πάντοτε θα υπάρχουν εξιλαστήρια θύματα, πάντοτε κάποιοι θα την πληρώνουν λόγω της αβελτηρίας και της αδράνειας κάποιων. Από όσα γνωρίζω, ο στρατηγός Κουμεντάκης ήταν ένας άριστος αξιωματικός και την τελευταία στιγμή για λόγους μη διαθέσεως των ελικοπτέρων Σινούκ λόγω προβλημάτων συντήρησης στους κάδους, φτάσαμε να μετατεθεί σε υποδεέστερη θέση. Και για λόγους αξιοπρέπειας ο στρατηγός παραιτήθηκε. Νομίζω έκανε το καλύτερο.

Ωστόσο, θεωρώ ότι ήταν λάθος κίνηση εν μέσω κατάσβεσης της φωτιάς που ακόμη δεν έχει σβήσει.

Ελικόπτερα υπάρχουν, ωστόσο δεν έχει γίνει η απαραίτητη συντήρηση στους κάδους ορισμένων ελικοπτέρων Σινούκ, με αποτέλεσμα πολλά εξ αυτών να μείνουν καθηλωμένα. Αυτό είναι ένα μεγάλο πρόβλημα. Από όσα ξέρω ήταν περίπου τα μισά ελικόπτερα καθηλωμένα.

Κατά πάσα πιθανότητα όλο αυτό χρεώθηκε στον κ. Κουμεντάκη, ο οποίος θεωρώ ότι ενημέρωσε την ηγεσία. Το πρόβλημα αυτό δεν προέκυψε όμως τώρα, υπήρχε και πριν την έναρξη της αντιπυρικής περιόδου. Εάν δεν ενημέρωσε, τότε σαφώς είναι αποκλειστικά δική του η ευθύνη. Εάν όμως ενημέρωσε και δεν έγιναν κάποιες ενέργειες, τότε η ευθύνη είναι πιο πάνω“.

Σχετικά με την επιχειρησιακή ετοιμότητα των πτητικών μέσων, ο κ. Παπανικολάου διευκρινίζει:

Τα εναέρια μέσα όταν επιχειρούν υφίστανται και κάποιους περιορισμούς. Όταν π.χ. υπάρχουν ισχυροί άνεμοι, υπάρχουν και ισχυρές αναταράξεις. Επομένως, δεν μπορούν να κατέβουν χαμηλά και δεν μπορούν να κάνουν πυρόσβεση. Επίσης όταν υπάρχουν πυκνοί καπνοί δεν υπάρχει και ορατότητα, επομένως δεν μπορούν να κατέβουν χαμηλά με αποτέλεσμα να αναγκάζονται να ρίξουν το νερό από ψηλά, το οποίο εξατμίζεται.

Το θέμα είναι ποιο είναι το σχέδιο και ο επιχειρησιακός προγραμματισμός. Διότι όταν έχεις ένα μέτωπο 10-20 χιλιομέτρων, το να έχεις ένα ελικόπτερο Σινούκ ή ένα Έρικσον ένα CL δεν μπορείς να κατασβέσεις την φωτιά. Πρέπει να έχεις τουλάχιστον 3-4 και έναν προγραμματισμό για να έχεις αποτέλεσμα.

Δεν μαθαίνουμε από τα λάθη μας

Φάνηκε για άλλη μια φορά ότι δεν έχουμε μάθει από τα λάθη μας. Δεν έχουμε μάθει ούτε από τις πυρκαγιές της Ηλείας του 2008 ούτε από την φονική πυρκαγιά στο Μάτι. Ευελπιστώ να μάθουμε τουλάχιστον από τις τωρινές φωτιές.

Όταν με 1 ή 2 μποφόρ δεν μπορείς να κατασβέσεις μια φωτιά, τότε υπάρχει επιχειρησιακό πρόβλημα. Υπάρχει έλλειψη συντονισμού, έλλειψη σχεδίου και προγράμματος.

Δυστυχώς εδώ έγιναν λάθη και παραλείψεις“.

Αδιανόητο με 1 και 2 μποφόρ επί 7 μέρες η Εύβοια να καίγεται

Ο Αθ. Παπανικολάου τονίζει πως η ευθύνη για την πύρινη κόλαση στην Εύβοια είναι πρωτίστως πολιτική και διευκρινίζει πως δεν υπήρχε ο απαραίτητος αντιπυρικός σχεδιασμός. Μάλιστα καταλήγοντας ο κ. Παπανικολάου υπογραμμίζει πως χρειάζεται η αναθεώρηση του κρατικού μηχανισμού για να μην βιώσουμε ανάλογες καταστάσεις στο μέλλον.

Είναι πραγματικά τραγικό που ενώ έχουμε την εμπειρία των προηγουμένων ετών και φέτος είχαμε περισσότερα πτητικά μέσα (40), τελικά δεν τα χρησιμοποιήσαμε όλα.

Είναι αδιανόητο με 1 και 2 μποφόρ επί 7 μέρες η Εύβοια να καίγεται και να έχουν καταστραφεί τόσα σπίτια. Βεβαίως προτεραιότητα πρέπει να είναι η ανθρώπινη ζωή, αλλά δεν αφορά μόνο την εκκένωση. Πρέπει να προστατεύονται και οι περιουσίες των ανθρώπων από τα πτητικά μέσα και τα επίγεια σώματα.

Ο στρατός και οι ένοπλες δυνάμεις ήταν σε επιφυλακή πολλές μέρες πριν αρχίσουν οι φωτιές στην Βαρυμπόμπη. Γιατί δεν χρησιμοποιήθηκαν τα επίγεια μέσα του Στρατού -μπουλντόζες και μηχανήματα- για να ανοίξουν αντιπυρικές ζώνες; Κι αυτό δεν έπρεπε να γίνει τώρα, αλλά εδώ και χρόνια. Είναι αδιανόητο ότι δεν είχαμε αντιπυρικές ζώνες. Είδαμε στην τηλεόραση ότι πήγαιναν οι μπουλντόζες στην Ιστιαία με εντολή του δημάρχου να ανοίξουν αντιπυρικές ζώνες την τελευταία στιγμή. Αυτά έπρεπε να είχαν γίνει χρόνια πριν. Εκεί υπάρχουν ευθύνες. Εγώ θεωρώ ότι χρειάζεται μια επανίδρυση του κράτους. Μια αναθεώρηση όλου του κρατικού μηχανισμού, αλλά και των ανθρώπων που διακατέχουν θέσεις ευθύνης.

Το DEBATER επικοινώνησε και με τον Αντιπτέραρχο ε.α., κ. Κωνσταντίνο Ιατρίδη, ο οποίος επίσης βλέπει καθαρά πολιτικές ευθύνες πίσω από το “ολοκαύτωμα” της Εύβοιας.

Η ευθύνη για την κατάσταση αυτή είναι πολύ υψηλότερη, από το επίπεδο της ευθύνης που έχει ο κ. Κουμεντάκης. Τα εναέρια μέσα δεν είναι εκείνα που μπορούν να προσφέρουν το 100% στην κατάσβεση των πυρκαγιών. Η ευθύνη είναι στην Πυροσβεστική και κυρίως στο Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, το οποίο χαράσσει τη συνολική στρατηγική.

Τεχνικά προβλήματα στα πτητικά μέσα πάντα υπήρχαν και θα υπάρχουν. Στην έναρξη της αντιπυρικής περιόδου μπορεί να είναι όλα τα πτητικά μέσα διαθέσιμα, αλλά στην πορεία πάντα προκύπτουν τεχνικά προβλήματα. Αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει να παραιτηθεί όλη η ηγεσία του στρατεύματος ή των υπουργείων.

Η Ελλάδα αντιμετωπίζει ένα σοβαρό πρόβλημα στα πτητικά μέσα και συγκεκριμένα στα CL-15, τα οποία είναι 11 στον αριθμό. Τα συγκεκριμένα αεροσκάφη δεν είναι δυνατόν να επιχειρήσουν με θερμοκρασίες άνω των 38 βαθμών. Αυτός είναι κι ο λόγος που τα βλέπουμε πολλές φορές να φεύγουν από ένα αεροδρόμιο και να τελικά να προσγειώνονται μετά την επιχείρηση σε άλλο αεροδρόμιο στο οποίο οι θερμοκρασίες είναι χαμηλότερες. Αυτό όμως είναι γνωστό στη πολιτική ηγεσία και πρέπει να αλλαχθούν άμεσα τα συγκεκριμένα αεροσκάφη ή να τοποθετηθούν άλλοι κινητήρες.

Στο πλαίσιο αυτό δεν αποκλείεται ορισμένα από αυτά τα αεροσκάφη να μην χρησιμοποιήθηκαν“.

Η ευθύνη είναι πολιτική

Η ευθύνη είναι καθαρά πολιτική και θα έπρεπε να είχαν φροντίσει χρόνια τώρα να είχαν αντικατασταθεί αυτά τα μέσα για να έχουμε μεγαλύτερη ετοιμότητα στην κατάσβεση των πυρκαγιών.

Μόνο σε μικρά μέτωπα μπορούν να επιχειρήσουν τα πτητικά μέσα και να σβήσουν την φωτιά. Σε καμία άλλη περίπτωση και ειδικά στο μέγεθος της πυρκαγιάς της Εύβοιας δεν μπορούν σβήσουν τις φλόγες. Από εδάφους γίνεται ο συντονισμός και από εκεί μπορεί να σβηστεί η φωτιά. Είναι λάθος αντίληψη ότι μόνο τα αεροσκάφη μπορούν να σβήσουν φωτιές“.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Live – Εκκενώνουν και τις Καματριάδες – Κατεβαίνει στο χωριό το μεγάλο μέτωπο – Φούντωσε η φωτιά και στο Αγριοβότανο Πού μπορείτε να προσφέρετε βοήθεια στους πυρόπληκτους εάν ζείτε στην Αττική Το DEBATER στο μέτωπο στη Γαλατσώνα Ευβοίας – Η “μάχη” των πυροσβεστών με το “πύρινο τέρας” (pics) “Βούτηξαν” στη “μάχη” στην Εύβοια οι Σέρβοι δασοκομάντος(pics&vid) Καταγγελίες από τον δήμαρχο Θέρμης για εμπρησμούς – Οκτώ φωτιές σε ένα διήμερο Η φωτογραφία με το λυκόσκυλο αγκαλιά που έγινε viral στο διαδίκτυο (pic) Βοήθεια ζήτησε ο Μητσοτάκης σε εναέρια μέσα από τη Ρωσία – Η πρόσκληση Πούτιν Παραιτήθηκε ο Διευθυντής της Αεροπορίας του Στρατού – Το παρασκήνιο με τις πυρκαγιές “Δύσκολη εποχή να είσαι φύση και γυναίκα” – Η εθελόντρια που έγινε viral παγκοσμίως μιλά στο DEBATER (vid) Παρέμβαση Αρείου Πάγου για τις φωτιές – “Ψάξτε οργανωμένη εγκληματική δράση” Η στιγμή που φουντώνει το μέτωπο στην Εύβοια μπροστά στην κάμερα του DEBATER (pics&vid) Η Ελλάδα ζητά από τη Ρωσία ακόμα ένα Beriev-200 για να συνδράμει στη μάχη με τις φωτιές Στις φλόγες για έβδομη ημέρα η Εύβοια – Φούντωσαν ξανά τα μέτωπα και απειλούνται χωριά

Ακολουθήστε το debater.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις