Ο Αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ απείλησε να επιβάλει επιπλέον δασμούς στην ΕΕ και τον Καναδά, αν συνεργαστούν για «να βλάψουν οικονομικά τις ΗΠΑ», μετά τον παγκόσμιο σάλο που προκάλεσαν οι χθεσινές του ανακοινώσεις περί επιβολής δασμών 25% σε όλα τα εισαγόμενα αυτοκίνητα.
«Αν η ΕΕ συνεργαστεί με τον Καναδά προκειμένου να βλάψουν οικονομικά τις ΗΠΑ, μεγάλης κλίμακας Δασμοί, πολύ μεγαλύτεροι από αυτούς που προβλέπονται τώρα, θα επιβληθούν και στις δύο με στόχο να προστατευθεί ο καλύτερος φίλος που είχε ποτέ κάθε μία από αυτές τις δύο χώρες», τόνισε ο Ρεπουμπλικάνος σε ανάρτησή του στο Truth Social.
Η χθεσινή ανακοίνωση για τους δασμούς σε αυτοκίνητα που εισάγονται στις ΗΠΑ, ξεσήκωσε χωρεία αντιδράσεων και προκάλεσε σοκ.
Οι δασμοί θα εφαρμοστούν «σε όλα τα οχήματα που δεν είναι κατασκευασμένα στις ΗΠΑ» και θα τεθούν σε ισχύ «τη 2η Απριλίου (σ.σ.Ημέρα της Απελευθεύρωσης)» δήλωσε ο Τραμπ.
Η απόφαση αυτή εντάσσεται στην ευρύτερη στρατηγική του για ενίσχυση της αμερικανικής βιομηχανίας και την αύξηση των εσόδων μέσω των δασμών και ήδη έχει ξεσηκώσει πολλές αντιδράσεις. Παράλληλα, αυτή η κίνηση αποσκοπεί στη χρηματοδότηση των φορολογικών περικοπών, με εκτιμήσεις για πάνω από 100 δισ. δολάρια σε ετήσια έσοδα από τους δασμούς.
Οι δασμοί στα αυτοκίνητα σηματοδοτούν μια σημαντική κλιμάκωση στον εμπορικό πόλεμο του Τραμπ και θα έχουν σημαντικές επιπτώσεις στις μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες.
Δασμοί Τραμπ: Διεθνείς αντιδράσεις
Η Ευρωπαϊκή Ένωση λυπάται «βαθιά» για την απόφαση του προέδρου των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ να προχωρήσει στην επιβολή δασμών 25% στα ευρωπαϊκά οχήματα που εισάγει η χώρα του, τόνισε μέσω X η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν.
«Λυπάμαι βαθιά για την αμερικανική απόφαση», σημείωσε η κυρία φον ντερ Λάιεν προσθέτοντας πως οι Βρυξέλλες «θα συνεχίσουν να αναζητούν λύσεις μέσω διαπραγματεύσεων» με την Ουάσιγκτον.Παγκόσμιο “μούδιασμα” προκάλεσε η ανακοίνωση του Αμερικανού προέδρου Ντόναλντ Τραμπ να επιβάλει δασμούς 25% σε όλα τα αυτοκίνητα που δεν κατασκευάζονται στις ΗΠΑ.
Από την πλευρά του ο καναδός πρωθυπουργός Μαρκ Κάρν δήλωσε:. «Οι τελωνειακοί δασμοί σε βάρος της αυτοκινητοβιομηχανίας μας είναι απευθείας επίθεση εναντίον των εργαζομένων» στον Καναδά, είπε ο νέος ηγέτης των Φιλελεύθερων και πρωθυπουργός απευθυνόμενος σε δημοσιογράφους, κατηγορώντας τον Ρεπουμπλικάνο πρόεδρο Τραμπ ότι «προδίδει» τη συμφωνία ελεύθερου εμπορίου που έχουν συνάψει οι δυο χώρες και το Μεξικό.
Ο βραζιλιάνος πρόεδρος Λουίς Ινάσιου Λούλα ντα Σίλβα δήλωσε πως η χώρα του «δεν μπορεί να μην κάνει τίποτα» μπροστά στην επίθεση που έχει εξαπολύσει επιβάλλοντας δασμούς ο αμερικανός ομόλογός του Ντόναλντ Τραμπ.
«Δεν μπορούμε να μην κάνουμε τίποτα» σαν «αυτοί να είναι οι μόνοι που έχουν δίκιο και διαθέτουν τη δυνατότητα να δασμολογούν τα προϊόντα των άλλων», δήλωσε ο Λούλα κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου στο περιθώριο επίσημης επίσκεψής του στο Τόκιο. Στην Μπραζίλια «θα υιοθετήσουμε την προσέγγιση που κατά την άποψή μας θα είναι επωφελής για τη Βραζιλία», πρόσθεσε.
Από την πλευρά της, η ιαπωνική κυβέρνηση προειδοποίησε σήμερα εναντίον του «μεγάλου αντίκτυπου» που θα έχει η επίθεση του αμερικανού προέδρου Ντόναλντ Τραμπ, με την επιβολή επιπρόσθετων τελωνειακών δασμών, στις εμπορικές και οικονομικές σχέσεις των ΗΠΑ και της Ιαπωνίας, όπως και στην παγκόσμια οικονομία στο σύνολό της.
«Θεωρούμε ότι αυτά τα μέτρα (…) και άλλοι γενικότεροι περιορισμοί στο εμπόριο που επιβάλλονται από την αμερικανική κυβέρνηση μπορεί να έχουν μεγάλο αντίκτυπο στις οικονομικές σχέσεις ανάμεσα στην Ιαπωνία και στις ΗΠΑ, καθώς και στην παγκόσμια οικονομία και στο πολυμερές εμπορικό σύστημα», τόνισε στους εκπροσώπους του Τύπου ο ιάπωνας κυβερνητικός εκπρόσωπος, ο Γιοσιμάσα Χαγιάσι.
Οι επιπρόσθετοι τελωνειακοί δασμοί 25% στα ιαπωνικά εισαγόμενα αυτοκίνητα που αναγγέλθηκαν από την Ουάσιγκτον είναι εξέλιξη «εξαιρετικά λυπηρή», σημείωσε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος λίγο νωρίτερα κατά την ενημέρωση των διαπιστευμένων συντακτών. «Είναι εξαιρετικά λυπηρό το ότι η αμερικανική κυβέρνηση ανακοίνωσε αυτά τα δασμολογικά μέτρα (…) που συμπεριλαμβάνουν την Ιαπωνία», επέμεινε.
Ο πρωθυπουργός της Ιαπωνίας Σιγκέρου Ισίμπα ξεκαθάρισε πως το Τόκιο σκοπεύει να ανταποδώσει με «προσήκοντα» μέτρα, προσθέτοντας πως θα εξεταστούν «όλες» οι επιλογές, απευθυνόμενος στο κοινοβούλιο.
Δασμοί Τραμπ στα αυτοκίνητα: Πτώση μετοχών
Οι ιαπωνικοί και οι νοτιοκορεατικοί κολοσσοί της αυτοκινητοβιομηχανίας, από την Toyota μέχρι τη Hyundai, βλέπουν τις τιμές των τίτλων τους στις κεφαλαιαγορές να πέφτουν αφότου άνοιξαν τα ασιατικά χρηματιστήρια, μετά την ανακοίνωση για την επιβολή επιπρόσθετων τελωνειακών δασμών στα εισαγόμενα οχήματα στις ΗΠΑ — αγορά κρίσιμης σημασίας για τις κατασκευάστριες αυτές.
Περί τις 02:10 (ώρα Ελλάδας) στο χρηματιστήριο του Τόκιο, οι τίτλοι μεγάλων ονομάτων του τομέα έπεφταν όλοι ανεξαιρέτως: της Toyota (–3,72%), της Mitsubishi (–3,7%), της Nissan (–3,2%), της Honda (–2,77%). Ο γενικός δείκτης παρουσίαζε επίσης πτωτική τάση, αν και όχι τόσο θεαματική (–0,79%). Στη Σεούλ, οι μετοχές της Hyundai Motor (–3,15%) και της Kia Corporation (–2%) βρίσκονταν σε παρόμοια τροχιά.
Η Ιαπωνία είναι ιδιαίτερα ευάλωτη. Την περασμένη χρονιά, η αυτοκινητοβιομηχανία εισέφερε το 28% των αγαθών ιαπωνικής προέλευσης που εξήχθησαν στις ΗΠΑ, ή αλλιώς κάπου 40 δισεκ. δολάρια.
Και η αυτοκινητοβιομηχανία είναι πυλώνας της ιαπωνικής οικονομίας, το 10% του εργατικού δυναμικού της απασχολείται σε αυτή.
Για τον ιαπωνικό γίγαντα Toyota, υπ’ αριθμόν 1 σε παγκόσμια κλίμακα, μπροστά από τη μεγάλη αντίπαλό του, τη γερμανική Volkswagen, οι ΗΠΑ είναι απόλυτα κρίσιμη αγορά. Οι ιαπωνικοί κατασκευαστές εξάλλου έχουν μεγάλη παρουσία στο Μεξικό, στο πλαίσιο των αλληλένδετων αλυσίδων παραγωγής του κλάδου.
Κάθε χρόνο, οι ιαπωνικές κατασκευάστριες εξάγουν κάπου 1,37 εκατ. οχήματα στις ΗΠΑ, αν και απέχουν πολύ από την κορύφωση τους σε 3,43 εκατ. μονάδες το 1986, θύμισε την περασμένη εβδομάδα ο Μασανόρι Καταγιάμα, πρόεδρος του JAMA, του συνδέσμου αυτοκινητοβιομηχανιών της Ιαπωνίας.
Θα ακολουθούσαν υποχρεωτικά «προσαρμογές» της παραγωγής σε περίπτωση επιβολής δασμών, προειδοποίησε ο κ. Καταγιάμα.
Η Toyota ανακοίνωσε πρόσφατα πως από τον Απρίλιο θα αρχίσει η παραγωγή στο 11ο κατά σειρά εργοστάσιό της στις ΗΠΑ. Μολαταύτα, από τα 2,33 εκατ. οχήματά της που ταξινομήθηκαν στις ΗΠΑ πέρυσι, μόνο τα 1,27 εκατ. παρήχθησαν εκεί.
Η Toyota έχει εξάλλου ένα εργοστάσιο στον Καναδά (υβριδικά) και ακόμα δύο στο Μεξικό, με την παραγωγή τους να προορίζεται κυρίως για την αμερικανική αγορά, που σημαίνει πως οι δασμολογικοί φραγμοί θα τα πλήξουν σκληρά.
Καθώς αν οι επιπρόσθετοι δασμοί στα προϊόντα που εισάγονται από τον Καναδά και το Μεξικό —έχουν ανασταλεί προς το παρόν— εφαρμοστούν ξανά, τα οχήματά της που εισάγονται από αυτές τις δύο χώρες στις ΗΠΑ θα επιβαρύνονται με δασμούς 50%.
Τα αυτοκίνητα αντιπροσωπεύουν το 27% των νοτιοκορεατικών εξαγωγών στις ΗΠΑ. Από τα 2,78 εκατ. οχήματα που εξήχθησαν πέρυσι από τη Νότια Κορέα, περίπου τα 1,43 εκατ. είχαν προορισμό την αμερικανική αγορά και αξία κάπου 35 δισεκ. δολαρίων.
Για να κατευνάσει την κυβέρνηση Τραμπ και να αμβλύνει όσο είναι δυνατό τον αντίκτυπο των δασμών, η Hyundai ανήγγειλε τη Δευτέρα πως έχει σκοπό να επενδύσει 21 δισεκ. δολάρια στις ΗΠΑ τα επόμενα τέσσερα χρόνια.
Αύξηση κατώτατου μισθού: Οι μεγάλοι κερδισμένοι και οι λιγότερο “τυχεροί” – Παραδείγματα
Τριτοκοσμικές εικόνες στο τμήμα μητρώου του υπ. Ναυτιλίας: “Περιμένουμε από τα ξημερώματα και μας λένε ελάτε αύριο”
ΓΡΑΨΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ"