Ο Κυριάκος Μητσοτάκης και ο Εμανουέλ Μακρόν με την υπογραφή για την αγορά τριών φρεγατών Belh@rra ολοκλήρωσαν ένα “φλερτ” που ξεκίνησε πριν από περίπου δύο χρόνια και έγινε εντονότατο τους τελευταίους 18 μήνες.

Ήταν Πέμπτη 24 Οκτωβρίου στη Λοριάν της Γαλλίας, όταν πραγματοποιήθηκε η εκδήλωση για την έναρξη ναυπήγησης της νέας Γαλλικής φρεγάτας FDI (Defence and Intervension Frigate) που στη χώρα μας τη γνωρίζουμε ως Belh@rra. Παρόν ο Άμυνας της Γαλλίας Φλοράνς Παρλί, αλλά και ο τότε αρχηγός του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού αντιναύαρχος Νικόλαος Τσούνης, ο οποίος αντιμετωπίστηκε από τους Γάλλους ως τιμώμενο πρόσωπο.

Ευελπιστούσαν- βλέπετε- ότι η Ελλάδα θα αγόραζε δύο από τις φρεγάτες που κατασκευάζονται στη Βρετάνη, σε ένα ναυπηγείο με ιστορία 400 χρόνων.

Οι Belh@rra φυσικά δεν έχουν δοκιμαστεί, αλλά οι προδιαγραφές τους δεν αφήνουν αμφιβολία ότι από τη στιγμή που θα βρεθούν στο Αιγαίο, θα αλλάξουν άρδην την ισορροπία των δυνάμεων Ελλάδας- Τουρκίας- το λένε κατηγορηματικά πρώην ναύαρχοι που παρακολουθούν συστηματικά την εξέλιξη των πολεμικών πλοίων.

Οι δυνατότητές τους είναι εξωπραγματικές- μιλάμε για αυτές που είναι γνωστές γιατί υπάρχουν και άλλες που δεν ανακοινώνονται. Και αυτό είναι ένα πρόσθετο προσόν των συγκεκριμένων όπλων. Η Τουρκία δεν μπορεί να γνωρίζει τις πραγματικές τους δυνατότητες, μιας και δεν προβλέπεται να τις αποκτήσει ποτέ.

Στην περίπτωση μάλιστα που προχωρήσει και η αγορά 3+1 κορβετών GoWind- ενδεχόμενο που βρίσκεται στο τραπέζι των συζητήσεων, το όλο θέμα προσλαμβάνει μεγαλύτερη διάσταση- επισημαίνουν έμπειροι συνομιλητές μας. Η Ελλάδα χτίζει νέο στόλο και σε συνδυασμό με τα 24 Rafale αποκτά τεράστια υπεροπλία για περισσότερο από 20 χρόνια, δεδομένης και της οικονομικής κατάστασης της Τουρκίας.

Πέρα όμως από το καθαρά στρατιωτικό σκέλος, η συμφωνία στο Παρίσι έχει και μεγάλη γεωπολιτική σημασία, αφού Κυριάκος Μητσοτάκης και Εμανουέλ Μακρόν υπέγραψαν και συμφωνία αμυντικής συνεργασίας.

Δεν περιμένει φυσικά κανείς να επαναληφθεί το… Ναυαρίνο, ούτε (ο μη γένοιτο) σε περίπτωση εμπλοκής με την Τουρκία, να δούμε πλάι μας στρατιώτες της Λεγεώνας των Ξένων με γυμνές ξιφολόγχες.

Ωστόσο, η επιρροή που ασκεί η Γαλλία στην Αίγυπτο και στον Λίβανο, σε συνδυασμό με τον ρόλο της στη Λιβύη, ενισχύει μια πολιτική συμμαχία και ουσιαστικά ασφαλίζει την περιοχή, ειδικά αν βρίσκονται σε αυτή και ένα- δύο γαλλικά πλοία.

Με μια πρώτη ανάγνωση, η συμφωνία εμπεριέχει και αρνητικά σημεία. Είναι καλή για τη Βρετάνη αλλά όχι και για τον…  Σκαραμαγκά. Η Ελλάδα θα δαπανήσει πολλά δισ. ευρώ αλλά δεν θα καρπωθεί κάτι ανταποδοτικά, κερδίζοντας χρήματα και θέσεις εργασίας. Για τις φρεγάτες, δεν θα κατασκευάζουμε ούτε τους κάβους με τους οποίους θα τις δένουμε στον ναύσταθμο. Και κάποιοι λένε ότι θα πρέπει να αξιολογηθεί αν η τιμή είναι ιδιαιτέρως… αλμυρή.

Ακολουθήστε το debater.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις