Αυτή την ώρα, διεξάγεται στη Βουλή, η συνεδρίαση της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας, καθώς στο βήμα θα βρεθούν οι τέσσερις υπουργοί Υποδομών και Μεταφορών των τελευταίων δέκα χρόνων, προκειμένου να τοποθετηθούν για τις διαχρονικές παθογένειες του σιδηροδρομικού δικτύου στην Ελλάδα, ενώ θα μιλήσει για πρώτη φορά, μετά την τραγωδία στα Τέμπη, ο παραιτηθείς υπουργός Μεταφορών Κώστας Καραμανλής.

Στην επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας θα τοποθετηθούν και βουλευτές από όλα τα κόμματα, ενώ παρών θα είναι και ο νυν αρμόδιος υπουργός για τις Μεταφορές, Γιώργος Γεραπετρίτης.

Πρώτος το λόγο, πήρε ο πρώην υπουργός Μεταφορών, Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, ενώ ήδη υπάρχουν και οι πρώτες εντάσεις μεταξύ των βουλευτών.

Τα όσα είπε ο Μιχάλης Χρυσοχοΐδης

Τέλη Σεπτεμβρίου 2014 υπογράφθηκε η σύμβαση για τη σηματοδοτότηση και την τηλεδιοίκηση. Ο χρόνος υλοποίησης του έργου ήταν 2 χρόνια. Το έργο αυτό ήταν απολύτως αναγκαίο. Σημαντικός παράγοντας ήταν η ασφάλεια του δικτύου. Κατά τη διάρκεια του ‘90 και του ’00 μπήκαν τμηματικά συστήματα τηλεδιοίκησης, αλλά λόγω δολιοφθορών δεν λειτούργησε σωστά. Αποφασίστηκε να γίνει ταχύτατη αντικατάσταση των ζημιών. Ανάταξη σημαίνει ότι έχουμε πολλά συστήματα σηματοδότησης, με διαφορετικές τεχνολογίες, από διαφορετικούς παρόχους. Θέλαμε να τα κάνουμε ξανά λειτουργικά ως ενιαίο σύνολο. Αναβάθμιση σημαίνει ότι ο ανάδοχος πρέπει να τα αναβαθμίσει σύμφωνα με τους κανονισμούς. Τηλεδιοίκηση είναι η εκ αποστάσεως εντολές για τη ρύθμιση της κυκλοφορίας. Ο διαγωνισμός ήταν αναγκαίος. Τον Γενάρη του 2015 ανέλαβε η νέα κυβέρνηση για να υλοποιήσει εντός του συμβατικού χρόνου τη σύμβαση αυτή“.

Αμέσως μετά, πήρε το λόγο ο Χρήστος Σπίρτζης. Χαρακτηριστικά ο πρώην υπουργός του ΣΥΡΙΖΑ, μιλώντας στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής, ανέφερε: “Επειδή ο λαός περιμένει απαντήσεις απ’ όλους μας για το τι έγινε και τι δεν έγινε, πρέπει να εισφέρουμε με αλήθεια. Από την επόμενη μέρα του δυστυχήματος ξεκίνησε η διάχυση ευθυνών. Υπήρχε μια προσπάθεια με άθλια δημοσιεύματα, με μπαράζ ερωτημάτων “πού είναι ο Σπίρτζης;”. Η σημερινή συνεδρίαση με μοναδικό θέμα συζήτησης τη σύμβαση 717 αδικεί το κοινοβούλιο. Δεν είμαστε όλοι ίδιοι. Μια δική μου αμέλεια, είναι δικό μου λάθος, δεν θα το πάρει ο κ. Χρυσοχοΐδης. Το όλοι είναι ίδιοι σημαίνει ότι κανείς δεν παίρνει τις ευθύνες στο μέλλον. Υπάρχουν πολιτικές ευθύνες. Υπάρχουν διαχρονικές παθογένειες, όμως υπάρχουν και οι προσωποποιημένες ευθύνες για το δυστύχημα. Πρέπει να καταθέσουν όσοι μπορούν να συνεισφέρουν και να συζητήσουμε και για τη σύμβαση 717.

Πολλά από όσα ακούστηκαν τις τελευταίες μέρες, δεν βοηθούν. Ακούστηκαν ψέματα είτε από αμάθεια είτε από σκοπιμότητα. Ό,τι πω θα τεκμηριώνεται με έγγραφα.

Για τη σηματοδότηση, σύμφωνα με τις συμβάσεις το συνολικό σύστημα έχει δύο μέρη. Το gsmr τον Ιούλιο του 2019 παραδόθηκε εγκαταστημένο. Είχαν εκπαιδευτεί όλοι οι εργαζόμενοι και έμενε η πιστοποίηση και οι απολήξεις του δικτύου. Δυστυχώς μέχρι σήμερα δεν έχει μπει σε λειτουργία. Θα ήθελα να πω ότι η υποχρέωση της χώρας αφορά μόνο τις κύριες γραμμές, όχι όλο το δίκτυο. Ακούμε και διαβάζουμε ότι μόνο 3 χώρες έχουν το etcs. Το etcs, λοιπόν, φαίνεται δεν είναι σε λειτουργία μόνο σε 10 χώρες.

Το 2018 εκσυγχρονίσαμε τον κανονισμό κίνησης. Συμμετείχαν όλοι οι φορείς. Είτε είχε etcs, είτε όχι, προβλέπει πώς πρέπει να λειτουργεί το σύστημα. Η ασφάλεια πρέπει να είναι διασφαλισμένη. Ο λόγος που πραγματικά μπαίνουν αυτά τα συστήματα δεν είναι μόνο η ασφάλεια, γιατί αν ήταν θα μας υποχρέωνε να βάλουμε στο 100% των γραμμών. Το σύστημα έχουμε τη δυνατότητα περισσότερων τρένων, περισσότερων δρομολογίων με ασφάλεια. Η σύμβαση 717 είναι απαραίτητη προϋπόθεση για να μπει το etcs. Το σύστημα που μπορεί να διαχειρίζεται το δίκτυο δεν είναι τηλεδιοίκηση. Ο διαγωνισμός για το etcs υπογράφθηκε το 2007, επί Κωστή Χατζηδάκη.

Η τηλεδιοίκηση είναι αυτό που ορίζεται στη σύμβαση 717. Τηλεδιοίκηση σύμφωνα με τη σύμβαση είναι η εκ αποστάσεως χειρισμός της διαχείρισης της κυκλοφορίας, όπως η εκτροπή των τρένων. Όχι ο πίνακας που είδαμε στις τηλεοράσεις στον σταθμό Λάρισας, αλλά ένα άλλο μεγαλύτερο κέντρο που αφορά σε όλους τους σταθμούς.

Αυτό το κέντρο τηλεδιοίκησης στη Λάρισα λειτουργούσε μέχρι το καλοκαίρι του 2019. Κέντρο ελέγχου δεν υπήρχε από 29/7/2019 μέχρι σήμερα. Δεν υπήρχε ασφαλιστική δικλείδα ώστε αν γίνει λάθος στον σταθμό της Λάρισας“.

Κατά την έναρξη της συνεδρίασης, οι τέσσερις τέως, πρώην και νυν υπουργοί κάθισαν στις θέσεις των υπουργικών εδράνων της Γερουσίας.

Κώστας Καραμανλής: Τι είπε για την παραίτηση και την τραγωδία στα Τέμπη

Στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής για την τραγωδία στα Τέμπη έδωσε το «παρών» ο παραιτηθείς υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής.

Χαρακτηριστικά ο Κώστας Καραμανλής ανέφερε στη συνεδρίαση τα εξής: “Απέναντι στις οικογένειες των θυμάτων και μια κοινωνία που πενθεί, να αναλάβουμε ο καθένας τις ευθύνες του, να πούμε όλη την αλήθεια και να αφήσουμε μικροκομματικές σκοπιμότητες, να δούμε με ειλικρίνεια όλα τα λάθη για να μην επαναληφθούν ποτέ, για ότι πω θα υπάρξει τεκμηρίωση και όχι επιλεκτικά επιλογές εγγράφων“, ανέφερε ο Κώστας Καραμανλής.

Μάλιστα, ο ίδιος πρόσθεσε ότι “η πρώτη μου τοποθέτηση μετά παραίτηση – λογοδοτεί ώρα πένθους, σεβασμό και σιωπή και γι’ αυτό σιώπησα. Είναι η πρώτη τοποθέτηση εδώ, στο κοινοβούλιο. Μίλησαν πολλοί, λίγοι με νηφαλιότητα, περισσότεροι ενέδωσαν πολιτική σκοπιμότητα και δημαγωγία“.

Ο Κώστας Καραμανλής αναφέρθηκε και στην παραίτησή του από τη θέση του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών για την τραγωδία στα Τέμπη, λέγοντας: “Λίγες ώρες μετά την τραγωδία στα Τέμπη παραιτήθηκα, γιατί συνέβη στον τομέα εποπτείας μου μια ανείπωτη τραγωδία. Έχω μάθει να αναλαμβάνω την ευθύνη που μου αναλογεί, ούτε είχα, ούτε έχω εξάρτηση από κάποια πολιτική θέση“.

Μάλιστα, είπε ότι η ανάληψη πολιτικής ευθύνης είναι γράμμα κενό αν δεν συνοδευτεί με αναζήτηση ευθυνών σε όλο το εύρος. “Θέλω να φωτιστεί η αλήθεια και να συμβάλλω σε αυτήν“.

Επί της οργάνωσης της συνεδρίασης, ο πρόεδρος της Επιτροπής Αθανάσιος Μπούρας πρότεινε η ακρόαση των τεσσάρων να αρχίσει με τη σειρά που διαχειρίστηκαν τη σύμβαση με αριθμό 717 κατά την άσκηση των καθηκόντων τους. Σχετικά με τις κλητεύσεις και άλλων προσώπων για ακρόαση φορέων που έχουν ζητηθεί και από τα κόμματα της Αντιπολίτευσης, ο κ. Μπούρας πρότεινε αυτό να απασχολήσει την Επιτροπή στο τέλος της σημερινής συνεδρίασης.

Ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ Γιώργος Κατρούγκαλος, ανέφερε ότι τα κόμματα της αντιπολίτευσης είχαν ζητήσει η σημερινή συνεδρίαση να αφιερωθεί των αιτιών που οδήγησαν στο τραγικό δυστύχημα με την ακρόαση των τεσσάρων παριστάμενων υπουργών, αλλά και άλλων προσώπων. Είναι αυτονόητο ότι θα πρέπει να αξιοποιήσουμε την παρουσία στην Επιτροπή των κυρίων Καραμανλή και Γεραπετρίτη για τη σύμβαση 717, αλλά και για τα όλα τα υπόλοιπα θέματα και εμείς θα το πράξουμε. Ζήτησε -επειδή η σημερινή δεν έχει συγκληθεί με την δυνατότητα που δίνει ο ΚτΒ στην Αντιπολίτευση αλλά ήταν ομόφωνη απόφαση- η επόμενη συνεδρίαση της Επιτροπής για την ακρόαση και άλλων προσώπων να γίνει εντός του μήνα και να μη χρειαστεί η πάροδος ενός μήνα για να συγκληθεί η Επιτροπή εκ νέου με τη διαδικασία της χρήσης του αιτήματος των 2/5 από τα κόμματα της Αντιπολίτευσης.

Ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚΚΙΝΑΛ, Χάρης Καστανίδης, υπενθύμισε ότι το κόμμα του είχε ζητήσει να κληθούν στην Επιτροπή και άλλα πρόσωπα και θεσμοί για να διερευνηθεί το σιδηροδρομικό δυστύχημα, όπως η ΡΑΣ, οι εκπρόσωποι εργαζομένων, διευθύνοντες και πρώην διοικητές του ΟΣΕ και της ΕΡΓΟΣΕ και της Hellenic Train. Σωστά εκκλήθηκαν, εν αρχή αυτών των συνεδριάσεων είναι η ακρόαση των τεσσάρων πρώην Υπουργών αλλά δεν μπορεί να μην υπάρξουν και άλλες ακροάσεις. Πρόκειται για τεράστιο ζήτημα. Η σημερινή μας συνεδρίαση να θεωρηθεί η αρχή μιας συνεχιζόμενης διαδικασίας, προκειμένου μετά από λίγες ημέρες να έχουμε προσκλήσεις για νέες ακροάσεις για το θέμα σύμφωνα με τα αιτήματα που έχουν καταθέσει τα κόμματα.

Ο βουλευτής του ΚΚΕ Χρήστος Κατσώτης, ανέφερε ότι εμείς έχουμε ζητήσει να κληθούν όλοι οι υπουργοί Μεταφορών από το 2007 που άρχισε η απελευθέρωση των σιδηροδρομικών μεταφορών, όπως επίσης και οι διοικήσεις του ΟΣΕ από τότε της Hellenic Train και οι εκπρόσωποι των εργαζομένων.

Ο βουλευτής της Ελληνικής Λύσης Γιώργος Μυλωνάκης, συμφώνησε με την συνέχιση της διαδικασίας λέγοντας ότι θα πρέπει στην Επιτροπή να κληθούν και οι υφυπουργού Υποδομώ , υπεύθυνοι για τους σιδηροδρόμους και οι γενικοί γραμματείς και όχι μόνο η συζήτηση να περιοριστεί στη σύμβαση 717 αλλά και στις υπόλοιπες συμβάσεις. Η εθνική αυτή τραγωδία είπε «θα μας στοιχειώνει όλους»

Η βουλευτής του ΜέΡΑ 25 Σοφία Σακοράφα ανέφερε ότι το κόμμα της πιστεύει ότι θα πρέπει να κληθούν οι αρμόδιοι υφυπουργοί του Υπουργείου Μεταφορών, την ΕΡΓΟΣΕ, την ΓΕΟΣΕ, η ΡΑΣ, οι εκπρόσωποι των σωματείων εργαζομένων

Ο πρώην πρόεδρος της Βουλής Νίκος Βούτσης ζήτησε να διεξαχθούν όσες συνεδριάσεις χρειάζονται και να μην ακολουθεί η διαδικασία των αιτημάτων της Αντιπολίτευσης (των 2/5) ώστε εντός του μήνα η Βουλή σε επίπεδο Επιτροπής να έχει ολοκληρώσει το έργο της πριν από την έκδοση του πορίσματος των Εμπειρογνωμόνων. Θα πρέπει είπε να μην μείνουμε στο στενός γράμμα του ΚτΒ ώστε το Κοινοβούλιο να ολοκληρώσει τις ακροάσεις του

Ο πρόεδρος της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας Αθανάσιος Μπούρας, έκλεισε τον κύκλο των παρεμβάσεων επί της διαδικασίας λέγοντας ότι “μετά το πέρας της σημερινής συνεδρίασης θα επεξεργαστώ όλα όσα αναφέρθηκαν αλλά και τυχόν άλλα που μπορεί να προκύψουν. Καθώς σήμερα ξεκινάμε αυτή την διαδικασία με την σύμβαση 717.Και θα σας ενημερώσω σύμφωνα με τον ΚτΒ“.

Ειδήσεις σήμερα:

Πυρομαχικά των 2 δισ. ευρώ στην Ουκρανία από την ΕΕ – Οριστικοποιείται το σχέδιο

Πότε θα πληρωθούν οι συνταξιούχοι για τον Απρίλιο του 2023

Ακολουθήστε το debater.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις