Ένα θέμα πέραν των προγνωστικών μεν, κοντά στις προσωπικές εμπειρίες των υποψήφιων δε, ήταν εκείνο που κλήθηκαν να επεξεργαστούν για το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας οι υποψήφιοι των ΓΕΛ σήμερα, Παρασκευή 30/5, στην πρεμιέρα των Πανελλαδικών Εξετάσεων 2025.

Το θέμα που πραγματεύτηκαν οι σημερινές εξετάσεις ήταν η δημιουργικότητα και η σημασία της. Οι υποψήφιοι κλήθηκαν να επεξεργαστούν ένα απόσπασμα από ένα κείμενο του Αντώνη Λενακάκη, καθηγητή Θεατρικής Τέχνης και Αγωγής στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, που αναφέρεται στον ορισμό της δημιουργικότητας, ένα άρθρο της Κέλλυς Φαναριώτη από το διαδίκτυο (tovima.gr, 13-08-2024), συντομευμένο και ελαφρώς διασκευασμένο για τις ανάγκες της εξέτασης, καθώς επίσης και ένα απόσπασμα από το βιβλίο πεζογραφημάτων “Για ένα φιλότιμο” (εκδόσεις Κέδρος 1980), του Γιώργου Ιωάννου, επίσης διασκευασμένο για τις ανάγκες της εξέτασης.

Δείτε παρακάτω αναλυτικά τα θέματα:

Δείτε ΕΔΩ τις απαντήσεις στα θέματα της Έκθεσης:

Οι υποψήφιοι, πέραν των ερωτήσεων συντακτικού, λεξιλογίου και ερμηνείας, κλήθηκαν να γράψουν ένα άρθρο για το προσωπικό τους ιστολόγιο, 350-400 λέξεων, όπου θα αναφέρονται οι λόγοι για τους οποίους το σύγχρονο σχολείο οφείλει να καλλιεργεί τη δημιουργικότητα των μαθητών/ μαθητριών και οι τρόποι με τους οποίους οι ίδιοι επιλέγουν στην προσωπική τους ζωή να εκφράσουν τη δημιουργικότητά τους.

“Αναμενόμενης δυσκολίας”

Τα θέματα που κλήθηκαν να απαντήσουν οι μαθητές σχολίασε ο Γιώργος Χρυσουδάκης, Ακαδημαΐκός Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας, του ομίλου Φροντιστηρίων “Πουκαμισάς”.

Όπως είπε, κεντρικό θέμα φέτος ήταν η δημιουργικότητα στο σύγχρονο ελληνικό σχολείο και η δημιουργικότητα των μαθητών.

Ο κ. Χρυσουδάκης σχολίασε αρχικά ως “κλασικά” τα κείμενα που έπεσαν, ως προς τον αριθμό τους, με δύο κείμενα νεοελληνικής γλώσσας και ένα απόσπασμα από πεζογράφημα του Γιώργου Ιωάννου.

Εκτίμησε πως τα θέματα ήταν αναμενόμενης δυσκολίας, απαιτώντας φυσικά προσοχή, ενώ πέρα από τα κλασικά ζητούμενα της περίληψης, του ερμηνευτικού σχολίου και της παραγωγής λόγου στο Δ’ θέμα, παρατέθηκαν και τρεις ασκήσεις:

για την απόδειξη του επιστημονικού λόγου
για την επικοινωνιακή αποτελεσματικότητα του τίτλου
για μετατροπή της ενεργητικής σύνταξης σε παθητική

Ο ίδιος θεώρησε πως αυτή η τελευταία άσκηση, επειδή έχει μία αναφορική πρόταση, χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή στη μετατροπή της στην άλλη φωνή.

Δείτε εδώ τον αναλυτικό σχολιασμό των θεμάτων:

Καθ’ όλη τη διάρκεια των Πανελλαδικών Εξετάσεων 2025, το DEBATER σε συνεργασία με τον Όμιλο Φροντιστηρίων Πουκαμισάς θα παρουσιάζει έγκυρα και έγκαιρα τα θέματα και τις απαντήσεις τους.

Πανελλαδικές 2025: “Ανατρεπτικό και δημιουργικό” το θέμα

Αν και το θέμα της δημιουργικότητας δεν ήταν στα αναμενόμενα, ωστόσο οι υποψήφιοι μπορούσαν να αντλήσουν πληροφορίες από την προσωπική τους εμπειρία, σύμφωνα με την Ελευθερία Πολίτη, φιλόλογο, καθηγήτρια στο Κοινωνικό Φροντιστήριο του Δήμου Νέας Σμύρνης.

Το ίδιο το θέμα θα μπορούσε να χαρακτηριστεί δημιουργικό και ανατρεπτικό“, είπε και πρόσθεσε πως “την ίδια στιγμή, όμως ήταν ανοικτό και τα παιδιά μπορούσαν να το προσεγγίσουν εύκολα, με βάση τις δικές τους εμπειρίες, μιας και είναι κάτι που αγγίζει την καθημερινότητά τους”.

Όπως σημείωσε η κ. Πολίτη, τα κείμενα ήταν πρόσφατα, χωρίς γλωσσικές ιδιαιτερότητες, ενώ τα θέματα Α, Β και Γ ακολούθησαν το ίδιο μοτίβο και ύφος περασμένων ετών. “Είναι θέματα τυπικά, στα οποία οι υποψήφιοι έχουν μία εξοικείωση”, εξήγησε.

Για την έκθεση, η κ. Πολίτη ανέφερε ότι “τα ζητούμενα ήταν προσιτά για να τα προσεγγίσουν οι υποψήφιοι, καθώς μπορούσαν να πάρουν ιδέες και από τα δοθέντα κείμενα και από την εμπειρία τους”.

“Ελαφρώς πιο απαιτητικά από τα περσινά τα θέματα”

Από την πλευρά της, η Ομοσπονδία Εκπαιδευτικών Φροντιστών Ελλάδος (ΟΕΦΕ) σχολιάζοντας τα θέματα αναφέρει μεταξύ άλλων ότι “συνολικά, τα θέματα είναι ελαφρώς πιο απαιτητικά από τα περσινά χωρίς να δημιουργείται πρόβλημα σε μαθητές που έχουν εξασκηθεί στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας στη διάρκεια των τριών τάξεων του Λυκείου”.

Πανελλαδικές 2025: Το πρόγραμμα των εξετάσεων

Όσον αφορά στους υποψηφίους των ΓΕΛ, το πρόγραμμα έχει ως εξής:

Τη Δευτέρα 2 Ιουνίου θα διεξαχθούν οι εξετάσεις για:

τα Αρχαία Ελληνικά (Ομάδα Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών)

τα Μαθηματικά (Ο.Π. Θετικών Σπουδών και Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής)

τη Βιολογία (Ο.Π. Σπουδών Υγείας)

Την Τετάρτη 4 Ιουνίου οι υποψήφιοι των ΓΕΛ θα εξεταστούν:

στα Λατινικά (Ο.Π. Ανθρωπιστικών Σπουδών)

τη Χημεία (Ο.Π. Θετικών Σπουδών και Σπουδών Υγείας)

την Πληροφορική (Ο.Π. Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής)

Οι εξετάσεις των πανελλαδικά εξεταζόμενων μαθημάτων θα ολοκληρωθούν την Παρασκευή 6 Ιουνίου, με τα μαθήματα:

Ιστορία (Ο.Π. Ανθρωπιστικών Σπουδών)

Φυσική (Ο.Π. Θετικών Σπουδών και Σπουδών Υγείας)

Οικονομία (Ο.Π. Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής)

Το πρόγραμμα των Πανελληνίων για τους υποψηφίους των ΕΠΑΛ έχει ως εξής:

Έναρξη το Σάββατο 31 Μαΐου με το μάθημα των Νέων Ελληνικών.

Συνέχεια, την 3η Ιουνίου, εξέταση στα Μαθηματικά (Άλγεβρα). Θα ακολουθήσουν, από τις 5 έως και τις 16 Ιουνίου οι εξετάσεις σε μαθήματα ειδικότητας.

Αξίζει να σημειωθεί ότι οι εξετάσεις των ειδικών μαθημάτων θα διεξαχθούν από τις 14 έως και τις 25 Ιουνίου.

Παρομοίως, η διεξαγωγή των Υγειονομικών Εξετάσεων και Πρακτικής Δοκιμασίας των υποψηφίων (ΓΕΛ και ΕΠΑΛ) για εισαγωγή στα Τμήματα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού (ΤΕΦΑΑ) από τις 16 έως και τις 27 Ιουνίου.

Ειδήσεις σήμερα:

Δημόσιοι υπάλληλοι: Ποιοι θα δουν από τον Ιούνιο αναδρομικές αυξήσεις – Δείτε παραδείγματα

Έβερεστ: Ορειβάτες έπεσαν σε “μποτιλιάρισμα” στο κυνήγι της κατάκτησης της κορυφής του κόσμου (βίντεο)

Ακολουθήστε το debater.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις