Στον πένθος βυθίστηκε η Ελλάδα και οι Ένοπλες Δυνάμεις μετά την πτώση του F-4 Phantom την Δευτέρα (30/1).

Η μοιραιά πτώση έφερε τον θάνατο του συγκυβερνήτη Μάριου Μιχαήλ Τουρούτσικα, ο οποίος ανασύρθηκε νεκρος από τη συντριβή του μαχητικού αεροσκάφους στην Ανδραβίδα.

Πλέον η αγωνία κορυφώνεται για τον σμηναγό Ευστάθιο Τσιτλακίδη, ο οποίος ήταν ο κυβερνήτης του μοιραίου αεροσκάφους και αναζητείται από τις Αρχές. Μάλιστα ο πατέρας του μίλησε στην κάμερα του Live News του Mega και στάθηκε στις στιγμές που ζει η οικογένεια του κυβερνήτη.

Από τη Μονάδα του με ενημέρωσαν πάρα πολύ νωρίς για το τι συνέβη, αλλά τώρα ήρθαν αυτοπροσώπως έξω από την πόρτα μου και μου είπαν ότι κατέπεσε το αεροπλάνο και ότι είναι σε εξέλιξη η έρευνα” είπε ο πατέρας του.

“Ήταν έμπειρο παιδί. Κι ήθελε από ψυχή να γίνει πιλότος. Το ‘θελε, ο Θεός όμως έχει άλλα προγράμματα. Ο Θεός να μη δίνει πίκρα σε κανέναν. Τέτοια πίκρα”, λέει η θεία του 31χρονου.

“Ένα εξαιρετικό παιδί. Με ήθος. Πολύ μυαλό. Ένας άριστος μαθητής. Τα είχε όλα. Πάνω από όλα είχε ήθος. Ήταν πολύ άδικο αυτό που συνέβη”, λέει πρώην καθηγήτρια του πιλότου.

Η καθηγήτριά του, θυμάται συγκλονισμένη τα λόγια του αγνοούμενου κυβερνήτη, στην τελευταία τους συνάντηση.

“Τελευταία φορά που βρεθήκαμε για Πάσχα μου είπε ότι πετάει με μεγάλα αεροπλάνα. Μου είπε μάλιστα ‘κοιμήσου ήσυχη. Πετάω εγώ στα σύννεφα’ και γελούσε χαριτολογώντας. Ήταν πάντα το όνειρό του. Κι ήταν και η πρώτη του επιλογή. Αυτό ήθελε να κάνει. Και αυτός είναι ήταν ο στόχος και ήταν πάρα πολύ χαρούμενος που το είχε καταφέρει”.

Πτώση F-4 Phantom: Τα πρώτα σενάρια

Την ημέρα της συντριβής πετούσαν με 800 χιλιόμετρα την ώρα. Ο 29χρονος συγκυβερνήτης φέρεται να ήταν εκείνος που προσπάθησε να χρησιμοποιήσει το εκτινασσόμενο κάθισμα ώστε να σωθεί.

Το χαμηλό ύψος όμως που πετούσε το αεροσκάφος δεν του επέτρεψε να απομακρυνθεί από το μαχητικό που έπεφτε με ιλιγγιώδη ταχύτητα στη θάλασσα.

Τα σενάρια που φαίνεται να εξετάζονται για τη συντριβή είναι τα εξής:
– Σύγκρουση με πτηνό
– Καθοδικό ρεύμα
– Μηχανική βλάβη
– Ακραίος ελιγμός

Να θυμίσουμε ότι νωρίτερα στο DEBATER μίλησε ο Γιώργος Γερούλης, αντιπτέραρχος εν αποστρατεία, 14 χρόνια στην Ανδραβίδα με 3.000 ώρες πτήσης Phantom ως χειριστής και ως εκπαιδευτής.

Όπως λέει, “είναι αεροσκάφος δύσκολο σε χειρισμό σε σχέση με τα νέου τύπου τρίτης γενιάς. Έχει ιδιαιτερότητες που πρέπει να τις ξέρεις πολύ καλά και ειδικά σε συνθήκες τέτοιες, που χρειάζεται μεγάλη εγρήγορση. Η εκπαιδευτική πτήση ήταν 100 m πάνω από τη θάλασσα. Τα 300 πόδια είναι το επόμενο στάδιο της βασικής εκπαίδευσης. Αρκεί να πετάς στα 500 πόδια και να μαθαίνεις να ελίσσεσαι. Όταν έχεις εξοικειωθεί μετά από κάποιες ώρες πτήσης πετάς και χαμηλότερα, για να είσαι και εξοικειωμένος σε συνθήκες μάχης“.

Τα 400 πόδια είναι 100 m απόσταση από τη στεριά η τη θάλασσα, από το έδαφος γενικά. Αυτό σημαίνει ότι πετάς με 210-220 μέτρα το δευτερόλεπτο και η απόσταση από τη θάλασσα, είναι μισό δευτερόλεπτο σε χρόνο. Αυτό σημαίνει ότι έχει πολύ λίγο χρόνο αντίδρασης. Όταν έχεις μηχανική βλάβη, το φέρνεις σε ευθεία και τραβάς προς τα πάνω για να κάνεις ενέργεια η να εγκαταλείψεις” τονίζει ο κ. Γερούλης.

Σύμφωνα με τον ίδιο, “το αεροπλάνο αυτό είναι φοβερά ευέλικτο και όταν δεν έχει πάνω του φορτία έχει φοβερή ευελιξία, δημιουργεί μία αστάθεια και κάποιες φορές δημιουργείται ένα φαινόμενο που λέγεται ‘δελφινισμός‘. Με λίγα λόγια, δεν ελέγχεται από το χειριστήριο. Αν δηλαδή ο χειριστής είναι λίγο νευρικός ή πέσουν σε κάποια καυσαέρια κάποιου άλλου, δεν μπορεί να το ελέγξει μετά. Η αντίδραση σε μία τέτοια κατάσταση είναι να αφήνεις χέρια πόδια έξω, αν είσαι ψηλά ή χαμηλά και κρατάς σταθερά το χειριστήριο”.

“Το άλλο αεροσκάφος που ήταν σύνοδος, ήταν ο αρχηγός. Ήταν τακτικού σχηματισμού, το νούμερο δύο βλέπει τον αρχηγό και όχι ο αρχηγός το νούμερο δύο. Ο αρχηγός κοιτάει την αποστολή και ο νούμερο δύο πετάει τακτικός σχηματισμού στο νούμερο 1. Είδαν την πρόσκρουση, είδαν τη λάμψη. Όταν πέφτει στη θάλασσα είναι σαν να πέφτει στο έδαφος. Αυτό το αλεξίπτωτο που βρήκανε, 90% δεν είναι το αλεξίπτωτο του χειριστή, είναι του αεροσκάφους που χρησιμοποιεί στην προσγείωση” υπογραμμίζει ο αντιπτέραρχος εν αποστρατεία και προσθέτει:

“Με βάση την εμπειρία μου, μετά από τέτοια πρόσκρουση δεν υπάρχει καμία περίπτωση να ζήσουν οι χειριστές. Το αεροπλάνο αυτό είναι φτιαγμένο από λαμαρίνες, η οποία στηρίζει η μία την άλλη. Η πρόσκρουση ήταν τόσο δυνατή που έκοψε σε κομμάτια το αεροσκάφος. Πολύ φοβάμαι ότι καθυστερούν να τον βρουν γιατί θα έχει διαμελιστεί”.

Δεν θεωρώ ότι πρέπει να αλλάξει κάτι μετά το δυστύχημα στον τρόπο της εκπαίδευσης. Ήταν η κακιά στιγμή… Η συγκυρία. Το τι ακριβώς έγινε θα το πάρουν μαζί του ” καταλήγει.

Ειδήσεις σήμερα:

Σκληρή επίθεση Οικονόμου σε Τσίπρα – “Γνήσιος εκφραστής του τραμπισμού, θέλει να κάνει την Ελλάδα τριτοκοσμική χώρα”

Φρίκη στις καταθέσεις για το Μάτι – Πήγε να θάψει τον πατέρα της και της έδωσαν λάθος σορό

Ακολουθήστε το debater.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις