Οι συζητήσεις για να επιστρέψουν τα γλυπτά του Παρθενώνα στην Ελλάδα πληθαίνουν και ολοένα και περισσότερα μέσα ενημέρωσης, πολιτικοί και άλλοι τοποθετούνται επί του θέματος και συμφωνούν ότι πρέπει να γυρίσουν πίσω εκεί όπου ανήκουν.

Σε δημοσίευμα του Guardian, παρουσιάζονται οι τρεις βασικοί λόγοι οι οποίοι δίνουν ελπίδες προς την υλοποίηση μια “κίνησης”, για την οποία γίνονται εντονότατες προσπάθειες εδώ και χρόνια.

Σύμφωνα με τον Guardian, η συζήτηση γύρω από την επιστροφή των γλυπτών στην Ελλάδα δημιουργεί προβληματισμό γύρω από ο ζήτημα της ιδιοκτησίας, της νομιμότητας και της διατήρησης. Παρότι η Βρετανία δέχεται έντονη πίεση για να επαναπατρίσει τα γλυπτά του Παρθενώνα, ωστόσο συνεχίζει να “αντιστέκεται” και να καθυστερεί.

“Για πολλά χρόνια η συζήτηση αυτή βρισκόταν σε αδιέξοδο – η Ελλάδα αρνούνταν να αναγνωρίσει την κυριότητα της Βρετανίας, ενώ η Βρετανία δε φαινόταν να ενδιαφέρεται για το ζήτημα και κρατούσε σταθερή θέση.

Όμως ένας αναπάντεχος πρωταγωνιστής αναζωπύρωσε τη συζήτηση: ο Τζορτζ Όσμπορν. Ο πρώην υπουργός Οικονομικών της Βρετανίας, ο οποίος από το 2021 έχει ρόλο ως πρόεδρος του Βρετανικού Μουσείου, άρχισε συνομιλίες με τον Έλληνα πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη για την πιθανή επιστροφή των γλυπτών.

(Η υπουργός Πολιτισμού Μισέλ Ντόνελαν δε συμφωνεί, ωστόσο, λέγοντας ότι η επιστροφή των μαρμάρων θα ήταν ένας “επικίνδυνος” και “ολισθηρός” δρόμος – επειδή άλλοι μπορεί να αποφασίσουν ότι θέλουν και αυτοί τα πράγματά τους πίσω)“, αναφέρεται στο δημοσίευμα του Guardian.

Σύμφωνα με την Charlotte Higgins, υπεύθυνη για το πολιτιστικό ρεπορτάζ της βρετανικής εφημερίδας, υπάρχουν τρεις βασικοί λόγοι για τους οποίους τα πράγματα αλλάζουν: η διάθεση του κοινού, η στάση του Βρετανικού Μουσείου και ο ρόλος των μουσείων στην κοινωνία

Η όλη συζήτηση σχετικά με την πολιτιστική αποκατάσταση έχει γίνει γενικότερα πιο καυτή και νομίζω ότι το ευρύτερο κοινό, εκτός των πυλών του μουσείου, έχει αρχίσει να σκέφτεται αρκετά διαφορετικά γι’ αυτό”, λέει.

Δημοσκόπηση της YouGov, που ανατέθηκε από το Parthenon Project, μια ομάδα που κάνει εκστρατεία για να επιστρέψουν τα γλυπτά του Παρθενώνα στην Ελλάδα, έδειξε ότι το 53% υποστήριξε την επιστροφή, το 20% δήλωσε ότι δεν έχει ισχυρή γνώμη ούτε προς τη μία ούτε προς την άλλη κατεύθυνση και το 21% ήταν αντίθετο.

Φαίνεται επίσης ότι υπάρχει πλέον πραγματική βούληση στο Βρετανικό Μουσείο να διευθετηθεί το ζήτημα αυτό. “Νομίζω ότι ο Τζορτζ Όσμπορν αποφάσισε ότι κάτι πρέπει να αλλάξει επί των ημερών του”, προσθέτει η Higgins.

Επιπλέον, όπως εξηγεί η Higgins, τα μουσεία στις μέρες μας νοούνται ως “θεσμοί που έχουν τις ρίζες τους, πολύ συχνά, στην ιστορία του ιμπεριαλισμού και, ως εκ τούτου, έχουν κάποιου είδους ευθύνη να γίνουν χώροι συμφιλίωσης και εξιλέωση”.

Γιατί άργησε τόσο πολύ να έρθει αυτή η συζήτηση;

Όπως αναφέρεται στο δημοσίευμα του Guardian, για πολλά χρόνια η νομοθεσία σχετικά με την επιστροφή των γλυπτών αποτελούσε τροχοπέδη, καθώς το βρετανικό μουσείο και η βρετανική κυβέρνηση “πετούσαν” το μπαλάκι το ένα στο άλλο ως προς την νομική κατάσταση που καθυστερεί την διαδικασία.

Η Higgins εξηγεί ότι “αυτό το αδιέξοδο λειτούργησε με πολύ βολικό τρόπο, διότι διατήρησε το status quo”. “Τα αντικείμενα αυτά δημιουργήθηκαν πολύ πριν εφευρεθεί οποιοδήποτε βρετανικό νομικό πλαίσιο. Υπάρχει η αίσθηση ότι, προκειμένου να ξεφύγουμε από αυτό, πρέπει να αναπτυχθεί ένας διαφορετικός τρόπος σκέψης”, προσθέτει η Higgins.

Τι θα γίνει στη συνέχεια;

Σύμφωνα με το δημοσίευμα του Guardian, αυτή η καθυστέρηση θα “τραβήξει” για αρκετό καιρό ακόμα, καθώς όπως υποστηρίζει η εφημερίδα η Βρετανία δε φαίνεται να έχει διάθεση να παραχωρήσει τα γλυπτά του Παρθενώνα στην Ελλάδα.

“Στο όχι και τόσο μακρινό μέλλον, ο άδειος χώρος στο μουσείο της Ακρόπολης για τα υπόλοιπα τμήματα των γλυπτών μπορεί τελικά να γεμίσει” καταλήγει η αρθρογράφος

Ειδήσεις σήμερα

Ο φυλακισμένος πρώην πορνοστάρ Ρον Τζέρεμι πάσχει από άνοια – Θα κριθεί ανίκανος για δίκη

Ζημιές σε σπίτια σε Μόλυβο και Πελόπη – Έπεσαν βράχοι από τον σεισμό στη Λέσβο (pics)

Ακολουθήστε το debater.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις