Έμφαση στην αντιμετώπιση πολύ επικίνδυνων παραβάσεων, που συνδέονται με μεγάλο αριθμό τροχαίων ατυχημάτων και δυστυχημάτων δίνει ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ).

Η κυβέρνηση με τον νέο ΚΟΚ, στοχεύει στην αλλαγή κουλτούρας, διαχωρίζοντας την πρώτη παράβαση, από τη συνεχιζόμενη παραβατικότητα, που τιμωρείται ακόμη αυστηρότερα, ενώ οι ποινές πλέον είναι πολύ βαρύτερες για όλες τις σημαντικές παραβάσεις.

Στο πλαίσιο του νέου ΚΟΚ, καθιερώνεται κλιμακωτού χαρακτήρα ποινολόγιο, ώστε να επιβάλλονται αυστηρότερες συνέπειες σε υπότροπους, που επαναλαμβάνουν σοβαρά παραπτώματα, ενώ υπάρχει και πρόνοια για αυξημένες κυρώσεις στην περίπτωση που ο παραβάτης εμπλακεί σε ατύχημα.

Είμαστε ανάμεσα στις πρώτες χώρες στα θανατηφόρα τροχαία στην Ευρώπη και δυστυχώς εσχάτως η τάση είναι εκ νέου ανοδική” τόνισε την Τρίτη ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, κατά την παρέμβασή του στη συζήτηση για τον νέο ΚΟΚ στην Ολομέλεια της Βουλής.

Δεν μπορούμε να συνθηκολογήσουμε με το χάος και την ανομία στους δρόμους και σε καμία έκφανση της δημόσιας ζωής. Αυτήν τη λογική υπηρετούν και τα υψηλότερα πρόστιμα και η αφαίρεση του διπλώματος σε ακραίες παραβάσεις” διεμήνυσε ο πρωθυπουργός μεταξύ άλλων.

Όπως είπε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Παύλος Μαρινάκης, κατά τη διάρκεια της ενημέρωσης των πολιτικών συντακτών της Τετάρτης, “στόχος του νέου Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας είναι η αντιμετώπιση και η αποτροπή πολύ επικίνδυνων παραβάσεων, οι οποίες συνδέονται με μεγάλο αριθμό ατυχημάτων.

Με την καθιέρωση κλιμακωτού χαρακτήρα ποινών, θα επιβάλλονται αυστηρότερες συνέπειες σε υπότροπους, οι οποίοι επαναλαμβάνουν σοβαρά παραπτώματα, καθώς και αυξημένες κυρώσεις στην περίπτωση που ο παραβάτης εμπλακεί σε ατύχημα”.

Σύμφωνα με τον κ. Μαρινάκη, “στις παραβάσεις, για τις οποίες θα εφαρμόζονται κλιμακωτές ποινές περιλαμβάνονται: η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, η παραβίαση ερυθρού σηματοδότη ή STOP, η χρήση κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση, η μεγάλη υπέρβαση του ορίου ταχύτητας, οι «κόντρες» και η οδήγηση μοτοσυκλέτας χωρίς κράνος.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτής της νέας δομής ποινών που περιλαμβάνει ο νέος ΚΟΚ αποτελεί η αντιμετώπιση της χρήσης κινητού τηλεφώνου, που το 2024 ήταν η τρίτη αιτία πρόκλησης τροχαίων στην Ελλάδα. Σήμερα, ανεξαρτήτως της πρόκλησης ατυχήματος, η χρήση κινητού επισύρει αφαίρεση άδειας οδήγησης και πινακίδων για 60 ημέρες.

Από εδώ και στο εξής, εάν η παράβαση δεν προκαλέσει ατύχημα, προβλέπεται πρόστιμο 350 ευρώ και αφαίρεση άδειας για ένα μήνα, όμως στην πρώτη υποτροπή η χρηματική ποινή υπερδιπλασιάζεται στα 1.000 ευρώ και η απώλεια της άδειας φτάνει τους 6 μήνες”.

“Σε περίπτωση, δε, πρόκλησης ατυχήματος, η πρώτη υποτροπή επισύρει πρόστιμο 2.000 ευρώ και αφαίρεση άδειας για τέσσερα έτη, ενώ για τη δεύτερη υποτροπή προβλέπεται πρόστιμο 4.000 ευρώ και 8ετής αφαίρεση άδειας οδήγησης.

Ανεξαρτήτως, όμως, εάν πρόκειται για την πρώτη, τη δεύτερη ή την τρίτη παράβαση, υπάρχει πλέον και ποινική διάσταση για την πρόκληση ατυχήματος, κάτι που δεν υπήρχε στο παρελθόν. Επισύρεται, λοιπόν, κάθειρξη έως 10 έτη εάν προκλήθηκε βαριά σωματική βλάβη ή βλάβη σε κοινωφελείς εγκαταστάσεις, κάθειρξη 10 έως 20 ετών σε περίπτωση θανατηφόρου τροχαίου και μέχρι ισόβια αν χαθούν πολλές ζωές” πρόσθεσε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος.

Ένα ακόμα παράδειγμα κλιμακωτών ποινών αποτελεί η χρήση κράνους από δικυκλιστές. Μέχρι πρότινος, προβλεπόταν αφαίρεση άδειας οδήγησης και πινακίδων για 60 ημέρες, ενώ οι συνεπιβάτες κινδυνεύουν απλά με πρόστιμο 50 ευρώ.

Πλέον, η μη χρήση κράνους επισύρει πρόστιμο 350 ευρώ και αφαίρεση άδειας για 30 ημέρες, όμως στην πρώτη υποτροπή ο κατ’ επανάληψη παραβάτης θα είναι αντιμέτωπος με πρόστιμο 1.000 ευρώ και αφαίρεση άδειας για έξι μήνες, ποινές που διπλασιάζονται σε περίπτωση δεύτερης υποτροπής. Στο ενδεχόμενο που ο συνεπιβάτης δεν φορά κράνος, τόσο αυτός όσο και ο οδηγός τιμωρούνται με πρόστιμο 350 ευρώ, ακόμα κι αν ο τελευταίος φορούσε το δικό του.

Σχετικά με την οδήγηση σε κατάσταση μέθης, ο νέος ΚΟΚ προβλέπει τρία επίπεδα επήρειας, με αυστηρότερες κυρώσεις για όσους πιάνουν το τιμόνι έχοντας καταναλώσει μεγαλύτερες ποσότητες αλκοόλ.

Η πρώτη κατηγορία αφορά τους οδηγούς που έχουν 0,50 έως 0,80 γραμμάρια ανά λίτρο αίματος, οι οποίοι θα καλούνται να καταβάλουν πρόστιμο 350 ευρώ και θα χάνουν το δίπλωμά τους για 30 ημέρες. Εάν ανιχνευθεί ποσότητα 0,80 έως 1,10 γραμμαρίων στο κυκλοφορικό τους, το πρόστιμο ανέρχεται στα 700 ευρώ και η άδεια οδήγησης παραδίδεται για 90 ημέρες. Το όχημα ακινητοποιείται υποχρεωτικά και φυλάσσεται. Για τις δύο αυτές κατηγορίες η πρώτη υποτροπή επισύρει 1.000 χρηματική ποινή και στέρηση διπλώματος για 180 ημέρες.

Τυχόν δεύτερη υποτροπή ισοδυναμεί με πρόστιμο της τάξης των 2.000 ευρώ και αφαίρεση άδειας για έναν χρόνο. Στην τρίτη κατηγορία ανήκουν οι οδηγοί που διαπιστώνεται ότι έχουν περισσότερο από 1,10 g/l στο αίμα τους. Στην πρώτη παράβαση επιβάλλεται πρόστιμο 1.200 ευρώ, αφαίρεση διπλώματος για έξι μήνες, ακινητοποίηση και φύλαξη του οχήματος.

Η κλιμάκωση των ποινών σε περίπτωση υποτροπής προβλέπει πρόστιμο 2.000 ευρώ και αφαίρεση άδειας για επτά χρόνια μετά την πρώτη υποτροπή και 10ετή στέρηση διπλώματος συν 4.000 ευρώ πρόστιμο για τη δεύτερη υποτροπή. Στο ποινικό σκέλος, ο δράστης αντιμετωπίζει ποινή φυλάκισης από δύο μήνες έως πέντε χρόνια, αφαίρεση των στοιχείων κυκλοφορίας του οχήματος για 10 μέρες μέχρι έξι μήνες.

Όσον αφορά στην παραβίαση STOP, χωρίς την πρόκληση ατυχήματος, η πρώτη παράβαση συνοδεύεται από πρόστιμο 350 ευρώ και αφαίρεση άδειας για 30 ημέρες. Για όσους επαναλάβουν την παράβαση το πρόστιμο «σκαρφαλώνει» στα 1.000 ευρώ και η απώλεια του διπλώματος επεκτείνεται στις 180 ημέρες. Η δεύτερη υποτροπή σημαίνει 2.000 ευρώ πρόστιμο.

Σε περίπτωση πρόκλησης ατυχήματος η πρώτη ποινή είναι 700 ευρώ πρόστιμο και στέρηση άδειας για 60 ημέρες, τυχόν υποτροπή οδηγεί σε πρόστιμο 2.000 ευρώ και αφαίρεση άδειας για τέσσερα έτη. Νέα υποτροπή επισύρει 4.000 ευρώ πρόστιμο αλλά και ο δράστης χάνει το δίπλωμά του για μία 8ετία. Και εδώ ισχύουν οι ποινές του άρθρου 290Α του Ποινικού Κώδικα.

Για μια ακόμα φορά το DEBATER ζητά τη γνώμη σας: Θεωρείτε ότι είναι στη σωστή κατεύθυνση ο νέος ΚΟΚ για τη μείωση των τροχαίων δυστυχημάτων;

Ειδήσεις σήμερα:

Δημοσκόπηση Interview: Προβάδισμα 14,1% της ΝΔ έναντι του δεύτερου ΠΑΣΟΚ – Τέταρτη η Πλεύση Ελευθερίας

Το αδιαχώρητο στα λεωφορεία της γραμμής — Υψηλές θερμοκρασίες, σπρωξίματα και ένταση (βίντεο)

Ακολουθήστε το debater.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις