Το debate της φετινής τηλεοπτικής χρονιάς δεν θα μπορούσε να είναι άλλο από το εξής: Μυθοπλασία ή ριάλιτι; Το ερώτημα αυτό προκύπτει ύστερα από μια περίοδο πρωτόγνωρης δοκιμασίας για την ελληνική κοινωνία, με την πανδημία του κορονοϊού να μας έχει καθηλώσει όλους για αμέτρητες ώρες μέσα στα σπίτια μας, τον τελευταίο ενάμιση χρόνο. Εκτός από την αντοχή μας, την ψυχραιμία μας, αλλά και την ίδια μας την υγεία, δοκιμάστηκε και η ελληνική τηλεόραση. Κάπως έτσι, λοιπόν, οι ιθύνοντες των ελληνικών καναλιών πειραματίστηκαν για να καταλήξουν ποιου είδους προγράμματα έχουν στην εποχή της πανδημίας την μεγαλύτερη απήχηση. Και ο νικητής ήταν ξεκάθαρος: Τα ριάλιτι επικράτησαν κατά κράτος έναντι άλλων εκπομπών, με το MasterChef και το Survivor να βρίσκονται στη κορυφή. Με την έναρξη της φετινής σεζόν, ωστόσο, τα δεδομένα άλλαξαν. Γιατί φέτος έχουμε μυθοπλασία. Και μάλιστα καλή μυθοπλασία.

Καλογραμμένες σειρές με δυνατό casting και καλή σκηνοθεσία έκαναν φέτος  την εμφάνιση τους στους τηλεοπτικούς μας δέκτες και μάλιστα σε αφθονία. Η “Γη της Ελιάς” και ο “Σασμός” είναι οι δυο σειρές – έκπληξη που αμέσως ξεχώρισαν και που σε λιγότερο από ένα μήνα έχουν ήδη κερδίσει -και δικαίως- τη προτίμηση του κοινού. Όταν, λοιπόν, το “Big Brother” ξεκινά να προβάλλεται στις 23.00 στον ΣΚΑΪ, η “Γη της Ελιάς” έχει ήδη επικρατήσει στα νούμερα τηλεθέασης που ξεκινά στις 21.00 στο MEGA. Το ίδιο ισχύει και για το “Top Chef” του ANT1, το οποίο ξεκινώντας στις 21.00 έχει ήδη μείνει εκτός ανταγωνισμού απέναντι στον “Σασμό” που ξεκινά στις 20.00 στον ALPHA. Ενώ όλοι περίμεναν πως φέτος θα είναι και πάλι η χρονιά των ριάλιτι, η μυθοπλασία έκανε τη μεγάλη ανατροπή.

Ποιοι είναι οι λόγοι όμως αυτής της αλλαγής στη προτίμηση του ελληνικού τηλεοπτικού κοινού;

Είναι γεγονός πως η μυθοπλασία πάντα θα διαθέτει ένα συγκριτικό πλεονέκτημα έναντι των ριάλιτι: Την ποιότητα. Εάν τα κανάλια επενδύσουν σε καλές παραγωγές, τότε η σύγκριση είναι μάλλον άδικη. Αντιθέτως, τα ριάλιτι -ιδίως τα “πολυφορεμένα”- δεν έχουν να προτείνουν κάτι νέο στην ελληνική τηλεόραση, παρά μόνο τη προβολή ανθρώπων που “διψούν” για δημοσιότητα, στον βωμό της οποίας  -έστω εν είδει σεναρίου- καταρρακώνουν την αξιοπρέπεια τους. Το ένα είναι κυρίως τέχνη, το άλλο είναι εν μέρη trash. Είναι σαφώς λεπτή η γραμμή που διαχωρίζει τη ποιότητα από το σκουπίδι, ωστόσο στην τηλεόραση αυτή η γραμμή είναι μάλλον πρόδηλη.

Τηλεοπτικά συνοικέσια, επίδοξοι μάγειροι και “τοπικοί” influencers είναι γεγονός πως κούρασαν. Έκαναν τον κύκλο τους, καταναλώθηκαν με μανία σαν το fast food της γειτονιάς και πλέον αναπαράγονται στο βωμό της τηλεθέασης -αλλά χωρίς το επιθυμητό αποτέλεσμα.

Τα νούμερα είναι αμείλικτα. Ο “Σασμός” του Alpha σημειώνει πάνω από 30% στο γενικό σύνολο και ακόμη περισσότερο στο δυναμικό. Την ίδια στιγμή, το “The Bachelor” πασχίζει να αγγίξει το 15% και το “Top Chef” παραμένει σε μονοψήφια ποσοστά. Η “Γη της Ελιάς” ξεπερνά το 25% στο γενικό σύνολο, ενώ το “Big brother” οριακά ξεπερνά το 10%. Ο κόσμος έχει δείξει ξεκάθαρα την προτίμηση του.

Η αναζήτηση του δολοφόνου του Στεφανή στον Σασμό φαίνεται πως έχει μεγαλύτερο ενδιαφέρον φέτος από την αναζήτηση της ιδανικής συντρόφου από τον Αλέξη Παππά στο The Bachelor. Ή μήπως η περσινή αναζήτηση καρύδας στον Άγιο Δομίνικο από τον τελευταίο ήταν ακόμη πιο ενδιαφέρουσα; Το ερώτημα είναι εσείς τι προτιμάτε, οι αναγνώστες του DEBATER. Ψηφίστε στο νέο μας debate και πείτε μας τη γνώμη σας!

Ακολουθήστε το debater.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις