Ανησυχητικά είναι τα στοιχεία που καταγράφονται στα μεταμεσονύκτια δρομολόγια των αστικών λεωφορείων, καθώς δείχνουν το μέγεθος της εισιτηριοδιαφυγής. Το DEBATER εξασφάλισε φωτογραφία από το τερματικό επικύρωσης εισιτηρίων σε λεωφορείο τύπου φυσούνα, η οποία αποτυπώνει με ακρίβεια την πραγματική εικόνα: από τα έξι συνολικά δρομολόγια που εκτέλεσε το συγκεκριμένο όχημα μέσα σε ένα βράδυ, μόλις 36 επιβάτες είχαν χτυπήσει εισιτήριο.
Η ανάλυση των στοιχείων είναι αποκαλυπτική:
• Το μπροστινό ακυρωτικό μηχάνημα εμφανίζει μηδενικές επικυρώσεις.
• Στο δεύτερο μηχάνημα καταγράφηκαν 24 χτυπήματα.
• Στο τρίτο, μόλις 4.
• Και στο τέταρτο, 8.
Αθροιστικά, ο αριθμός των επιβατών που πλήρωσαν για τη μετακίνηση ανέρχεται σε μόλις 36 άτομα, σε έξι δρομολόγια — αριθμός που προκαλεί ερωτήματα, όταν όλοι γνωρίζουν ότι τα νυχτερινά λεωφορεία εξυπηρετούν δεκάδες επιβάτες ανά διαδρομή.
Επιβάτες χωρίς εισιτήριο, ζημιά για όλους
Η εικόνα αυτή δεν αποτελεί μεμονωμένο περιστατικό. Σύμφωνα με συγκοινωνιακές πηγές, τα περιστατικά αποφυγής πληρωμής κομίστρου παραμένουν σε υψηλά επίπεδα, ιδίως τις βραδινές ώρες όπου οι έλεγχοι είναι αραιότεροι και η επιτήρηση περιορισμένη. Το πρόβλημα είναι διαχρονικό, όμως πλέον η ζημιά για τον ΟΑΣΑ και το σύνολο των συγκοινωνιών είναι οικονομικά αισθητή, ειδικά σε μια περίοδο όπου επιχειρείται η αναβάθμιση των υπηρεσιών και των μέσων.
Εντατικοί έλεγχοι σε εξέλιξη
Σύμφωνα με πληροφορίες, τις τελευταίες εβδομάδες έχουν εντατικοποιηθεί οι έλεγχοι σε λεωφορεία και τρόλεϊ — ακόμη και μεταμεσονύκτια — από μικτά κλιμάκια ελεγκτών και αστυνομικών. Ο στόχος είναι διπλός: αφενός η μείωση της εισιτηριοδιαφυγής, αφετέρου η καλλιέργεια νοοτροπίας ότι το εισιτήριο δεν είναι “προαιρετικό”, αλλά υποχρέωση απέναντι σε όλους. Υπάρχουν βέβαια και οι επιβάτες που έχουν κάρτα μηνιαία και βαριούνται να την χτυπήσουν στα λεωφορεία καθώς οι πόρτες πάντα σε αυτά ανοίγουν. Δεν είναι δηλαδή όπως στο μετρό που αν δεν χτυπήσεις εισιτήριο η ράμπα δεν ανοίγει.
Το πρόστιμο παραμένει τσουχτερό
Υπενθυμίζεται ότι το πρόστιμο για μετακίνηση χωρίς έγκυρο εισιτήριο ανέρχεται σε:
• 72 € (κανονικό),
• 30 € (μειωμένο),
με πενταπλασιασμό σε περίπτωση μη πληρωμής εντός 60 ημερών.
Η εικόνα των 36 επιβατών με εισιτήριο σε έξι δρομολόγια λέει πολλά. Όχι μόνο για τη συμπεριφορά μέρους του επιβατικού κοινού, αλλά και για το στοίχημα που έχει μπροστά του το σύστημα των δημόσιων συγκοινωνιών: να πείσει ότι το δίκαιο, είναι και απαραίτητο.
Μιλώντας στο DEBATER ο γενικός γραμματέας συνδικάτου εργαζομένων ΟΑΣΑ, Φώτης Νικολακόπουλος, αναφέρει ότι: «σε κεντρικές γραμμές του λεκανοπεδίου υπάρχουν χιλιάδες μετεπιβιβάσεις σε κεντρικές λεωφορειακές γραμμές όπως 608, Α8 και το μηχάνημα μπροστά έχει ελάχιστα χτυπήματα. Για παράδειγμα μπορεί να έχει 1000 μετεπιβιβάσεις και μπροστά το μηχάνημα να έχει καταγράψει τον αριθμό μόνο των 150 επιβατών, καθώς οι επιβάτες δεν «χτυπούν» τα εισιτήρια τους η δεν έχουν καθόλου», τονίζει.
Δείτε τη φωτογραφία από τερματικό παρακάτω:

ΓΡΑΨΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ"