Οι ελληνικές εξαγωγές στις Ηνωμένες Πολιτείες βρίσκονται αντιμέτωπες με μια σοβαρή πρόκληση: την επιβολή νέου δασμού 20%, γεγονός που αναμένεται να επηρεάσει την ανταγωνιστικότητα των ελληνικών προϊόντων στην αμερικανική αγορά.
Όπως δήλωσε στο DEBATER ο Άλκης Καλαμπόκης, Πρόεδρος του Πανελληνίου Συνδέσμου Εξαγωγέων, η Αμερική αποτελεί την πέμπτη χώρα υποδοχής ελληνικών προϊόντων, με τις εξαγωγές να ανέρχονται το 2024 στα 2,41 δισεκατομμύρια ευρώ, δηλαδή το 4,9% των συνολικών ελληνικών εξαγωγών.
Η απειλή για τους Έλληνες παραγωγούς
«Ο καταναλωτής στην Αμερική θα έχει επιβαρημένη τιμή», προειδοποιεί ο κ. Καλαμπόκης, στον απόηχο των ανακοινώσεων του Ντόναλντ Τραμπ, εξηγώντας ότι ένα προϊόν που σήμερα κοστίζει 1 δολάριο, με τον νέο δασμό θα ανέβει στα 1,20 δολάρια. Αυτή η αύξηση ενδέχεται να στρέψει τους Αμερικανούς καταναλωτές προς εγχώρια προϊόντα, μειώνοντας τη ζήτηση για ελληνικά τρόφιμα και ποτά.
Αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει σε μειώσεις στις εξαγωγές, με συνέπειες όχι μόνο για τις εξαγωγικές επιχειρήσεις αλλά και για την ελληνική παραγωγή συνολικά. «Αν τελικά καταγραφούν μειώσεις στις εξαγωγές, που θα το ξέρουμε στο επόμενο δίμηνο-τρίμηνο, προφανώς φέρει μια ζημιά στην ελληνική παραγωγή και στον Έλληνα εξαγωγέα», τονίζει.
Το παρελθόν δείχνει αντοχή, αλλά οι προκλήσεις παραμένουν
Δεν είναι η πρώτη φορά που οι ελληνικές εξαγωγές βρίσκονται αντιμέτωπες με αυξημένους δασμούς. Στο παρελθόν, οι ελληνικές επιχειρήσεις κατάφεραν να αντέξουν έναν δασμό 25%, συνεχίζοντας μάλιστα να αυξάνουν τις πωλήσεις τους στις ΗΠΑ.
«Το 2020 είχαμε ένα δισεκατομμύριο και τώρα έχουμε φτάσει στα 2,4 δισ. Κάθε χρόνο ανεβαίνουμε στη συγκεκριμένη αγορά», υπενθυμίζει ο κ. Καλαμπόκης.
Η ελληνική ομογένεια και το brand «Greece» ως ανάχωμα
Παρά τους κινδύνους, υπάρχουν και παράγοντες που θα μπορούσαν να λειτουργήσουν ως αντίβαρο. Ο πρώτος είναι η ελληνική ομογένεια, η οποία καλείται να στηρίξει για άλλη μια φορά τα ελληνικά προϊόντα στις ΗΠΑ. Ο δεύτερος είναι η ισχυρή ταυτότητα του Greek brand, που τα τελευταία χρόνια έχει αποκτήσει περίοπτη θέση στις διεθνείς αγορές.
Η λύση, σύμφωνα με τον κ. Καλαμπόκη, είναι η ενίσχυση των διμερών σχέσεων και η πίεση σε ευρωπαϊκό επίπεδο για πιθανή εξαίρεση κάποιων προϊόντων, όπως συνέβη στο παρελθόν με το ελαιόλαδο και τις ελιές.
Μάχη για τη διατήρηση της αμερικανικής αγοράς
Οι ελληνικές επιχειρήσεις καλούνται να κινηθούν έξυπνα και να εντείνουν τις προσπάθειες τους στην αμερικανική αγορά, ενώ η ελληνική πολιτεία καλείται να προσφέρει ουσιαστική υποστήριξη. Ο κ. Καλαμπόκης παραμένει αισιόδοξος: «Ο Έλληνας είναι πολυμήχανος, πολυτάλαντος και βρίσκει τρόπους να ξεπεράσει τα εμπόδια».
Το επόμενο διάστημα θα είναι κρίσιμο. Αν οι προβλέψεις επιβεβαιωθούν, ο νέος δασμός μπορεί να λειτουργήσει ως τροχοπέδη για τις ελληνικές εξαγωγές, προκαλώντας αλυσιδωτές αντιδράσεις στην ελληνική παραγωγή και οικονομία.
Μητσοτάκης για δασμούς Τραμπ: “Η ελληνική οικονομία θα ανταπεξέλθει με σχέδιο και υπευθυνότητα”
Επιδημία για τους μαθητές το ηλεκτρονικό τσιγάρο – Η νέα επικίνδυνη τάση με τις… δελεαστικές γεύσεις
ΓΡΑΨΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ"