Η Μόνα Λίζα, ή αλλιώς Τζιοκόντα, αποτελεί ένα από τα διασημότερα έργα ζωγραφικής σε ολόκληρο τον κόσμο, αν όχι το πιο διάσημο από όλα.

Πρόκειται για δημιούργημα του τεράστιου Ιταλού καλλιτέχνη Λεονάρντο ντα Βίντσι, τη περίοδο 1503-1519, εκτίθεται στο Μουσείο του Λούβρου όντας ιδιοκτησίας του Γαλλικού Κράτους.

Ωστόσο ουκ ολίγες φορές η Μόνα Λίζα, έχει δεχθεί αρκετές επιθέσεις βανδαλισμού, με πιο πρόσφατη αυτή της επίθεσης με τούρτα ενός άνδρα που μπήκε στο Μουσείο του Λούβρου μεταμφιεσμένος σε γυναίκα σε αναπηρικό αμαξίδιο.

Ποιο είναι όμως το ιστορικό της Μόνα Λίζας, του διασημότερου πίνακα ζωγραφικής, ο οποίος κρύβει τόσα μυστικά που το ανθρώπινο μάτι δεν έχει αποκωδικοποιήσει ακόμη. Πως μια ληστεία έγινε η αφορμή να αποκτήσει τεράστια φήμη ο πίνακας.

Ποια είναι η Μόνα Λίζα

Η Μόνα Λίζα δημιουργήθηκε κατά παραγγελία του εύπορου έμπορου μεταξιού Φρανσέσκο ντελ Τζιοκόντο, όταν ζήτησε από τον Λεονάρντο ντα Βίντσι να δημιουργήσει ένα πορτραίτο της γυναίκας του, τη Λίζα το 1503, ως δώρο για το καινούριο τους σπίτι και τον νεογέννητο τους γιο Αντρέα. Η ταυτότητα της εικονιζόμενης γυναίκας επιβεβαιώθηκε οριστικά το 2005 στο Πανεπιστήμιο της Χαϊδελβέργης όταν ειδικός ανακάλυψε σημείωμα του Αγκοστίνο Βεσπούτσι.

Μέχρι την επίσημη επιβεβαίωση για το εικονιζόμενο πρόσωπο, κυκλοφορούσαν διάφορες θεωρίες για το ποιο είναι το εικονιζόμενο πρόσωπο, με αρκετούς να θεωρούν μάλιστα πως η Μόνα Λίζα ήταν πράγματι η προσωπογραφία του Ντα Βίντσι. Άλλες θεωρίες, ανέφεραν πως η εικονιζόμενη ήταν όντως γυναίκα αλλά διαφορετικής ταυτότητας από αυτής της Λίζας ντελ Τζιοκόντο, άλλες πως επρόκειτο για αποτέλεσμα της φαντασίας του Λεονάρντο ντα Βίντσι, ενώ ο Σίγκμουντ Φρόυντ πίστευε πως επρόκειτο για μια ανάμνηση της μητέρας του ντα Βίντσι.

Ο πίνακας εν τέλει, σύμφωνα με θεωρία, ολοκληρώθηκε το 1519 λίγο πριν πεθάνει ο Ιταλός ζωγράφος, ενώ πέρασε στα χέρια της βασιλικής οικογένειας της Γαλλίας. Μετά τη Γαλλική Επανάσταση μεταφέρθηκε στο μουσείο του Λούβρου, ενώ την περίοδο της βασιλείας του Ναπολέοντα Βοναπάρτη βρισκόταν στο δωμάτιο του στο Παλάτι του Κεραμεικού. Μετά τον Ναπολέοντα επέστρεψε στο Μουσείο του Λούβρου όπου παραμένει μέχρι σήμερα.

Η κλοπή που έκανε διάσημη τη Μόνα Λίζα

Η Μόνα Λίζα, παρότι είναι ένα από τα λίγα σωζόμενα έργα του Λεονάρντο ντα Βίντσι, έγινε διάσημη μετά το 1911, όταν στις 29 Αυγούστου του ίδιου χρόνου, ο ζωγράφος Λουί Μπερού, μετά από μια βόλτα του στο μουσείο του Λούβρου, ανακάλυψε πως ο πίνακας είχε κλαπεί από το στο Salon Carré όπου εκτίθονταν επί πέντε χρόνια. Στη θέση του πίνακα υπήρχαν μόνο τέσσερις σιδερένιοι πάσσαλοι.

Ο υπεύθυνος ασφαλείας νόμιζε στην αρχή πως την είχαν φωτογράφοι για να τη φωτογραφήσουν. Όταν επιβεβαιώθηκε πως δεν ίσχυε κάτι τέτοιο, άρχισαν αμέσως οι έρευνες για τον εντοπισμό της, αναγκάζοντας μάλιστα να κλείσει το Λούβρο για μια βδομάδα για τη διευκόλυνση τους. Μέσα στους αρχικούς υπόπτους ήταν ο Γάλλος ποιητής Γκιγιώμ Απολλιναίρ, ο οποίος προσπάθησε να εμπλέξει και τον Πάμπλο Πικάσο, ωστόσο και οι δυο τους αθωώθηκαν σύντομα.

Τελικά ο πίνακας βρέθηκε δύο χρόνια μετά το 1913, στο διαμέρισμα του υπαλλήλου του Λούβρου Βιντσέντσο Περούτζια, ο οποίος είχε και είχε κλέψει τον πίνακα. Κατάφερε να μπει στο μουσείο κατά τη διάρκεια της ημέρας, κρύφτηκε σε μια ντουλάπα και βγήκε από αυτή όταν έκλεισε το Λούβρο. Στη συνέχεια πήρε και έκρυψε τον πίνακα στο παλτό του και έφυγε από το μουσείο.

Ο Περούτζια είχε έντονο πατριωτικό αίσθημα και θεωρούσε πως η Μόνα Λίζα έπρεπε να εκτίθεται σε Ιταλικό μουσείο. Μάλιστα όταν πιάστηκε, προσπαθούσε να πουλήσει τον πίνακα στη πινακοθήκη Ουφίτσι στη Φλωρεντία. Εξετάστηκε και το ενδεχόμενο δημιουργίας πλαστών αντιγράφων του πίνακα, αφού η αξία τους θα ήταν υψηλή μετά τη κλοπή του αυθεντικού πίνακα. Η Μόνα Λίζα επεστράφη στο Λούβρο το 1913 αφού εκτέθηκε σε διάφορα μέρη στην Ιταλία, ενώ ο Περούτζια αποθεώθηκε στην χώρα του.

Τα μυστήρια της Μόνα Λίζας

Σύμφωνα με αρκετούς ειδικούς, η Μόνα Λίζα κρύβει αρκετά μυστικά τα οποία αρκετά έχουν αναλυθεί πλήρως. Αρκετές φορές έχουν χρησιμοποιηθεί ειδικές ακτίνες λέιζερ με τις οποίες ανακαλύφθηκαν τα στοιχειώδη σκίτσα του da Vinci, συμπεριλαμβανομένης της αλλαγής της θέσης στο δείκτη και στα μεσαία δάχτυλα του αριστερού χεριού. Άλλη ανάλυση του 2015, ανακάλυψε ένα κρυμμένο πορτραίτο πίσω από αυτό της Μόνα Λίζα.

Επίσης έχουν αναλυθεί πλήρως και οι αναλογίες του πορτραίτου ώστε να αποδειχθεί γιατί θεωρείται τόσο όμορφη η Μόνα Λίζα. Άλλες αναλύσεις δείχνουν την Λίζα ντε Τζιοκόντο νεότερη και έγκυο την περίοδο δημιουργίας του πορτραίτου της. Επιπλέον, οι υπέρυθρες σαρώσεις υποδεικνύουν στοιχεία για ένα πέπλο που κρέμεται στους ώμους της. Τέλος άλλες έρευνες υποδηλώνουν πως η Μόνα Λίζα έπασχε από μια μορφή αρρώστιας.

Οι θαυμαστές και οι εχθροί

Από το 1815 όταν και εκτέθηκε για πρώτη φορά στο Λούβρο, η Μόνα Λίζα λαμβάνει χιλιάδες γράμματα, δώρα και λουλούδια, ενώ έχει αποκτήσει και το δικό της γραμματοκιβώτιο. Ωστόσο δεν είναι λίγες οι φορές που έχει δεχθεί και επιθέσεις βανδαλισμού, με πιο αξιοσημείωτη αυτή του 1956, όταν από δύο διαφορετικά άτομα, είχε δεχθεί επιθέσεις με πέτρες και οξύ. Η ζημιά είναι αμυδρή, αλλά ακόμα αισθητή, ενώ αυτή η επίθεση έγινε η αιτία να τοποθετηθεί αλεξίσφαιρο τζάμι για να προστατευθεί το πορτραίτο από τυχόν μελλοντικές επιθέσεις.

Ειδήσεις σήμερα:

Πρόσω ολοταχώς για το Survivor All Star – Ποιοι είναι οι υποψήφιοι παίκτες (vid)

“Βόμβα” από βρετανικά ΜΜΕ – Ο Ερντογάν θα χρησιμοποιήσει το “χαρτί” του ψευδοκράτους για να πει το “ναι” σε Σουηδία και Φινλανδία

Ακολουθήστε το debater.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις