Μητσοτάκης: “Ο ΟΣΕ θα γίνει η νέα ΔΕΗ – Θα αλλάξουν όσα δεν άλλαξαν επί 10ετίες”

"Θα δώσουμε απάντηση στο συλλογικό πένθος για τα Τέμπη"

Μητσοτάκης: “Ο ΟΣΕ θα γίνει η νέα ΔΕΗ – Θα αλλάξουν όσα δεν άλλαξαν επί 10ετίες”
ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗΣ/EUROKINISSI

Στον νέο νόμο για τον εκσυγχρονισμό του ΟΣΕ που παρουσιάζεται σήμερα Δευτέρα 28/4, αναφέρθηκε ο Κυριάκος Μητσοτάκης, κατά την εισήγησή του στο Υπουργικό Συμβούλιο, που συνεδριάζει στο Μέγαρο Μαξίμου.

“Η σημερινή συνεδρίαση επικεντρώνεται σε μια από τις πιο κρίσιμες κυβερνητικές προτεραιότητες. Το νομοσχέδιο επικεντρώνεται σε μία από τις πιο κρίσιμες προτεραιότητες, όπως η δραστική αναβάθμιση του επιπέδου ασφαλείας μια διαδικασία που επιταχύνεται και δεν ξεκινάει τώρα” είπε αρχικά ο πρωθυπουργός και πρόσθεσε:

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

“Μέσα στην ημέρα υπογράφονται οι συμβάσεις για την αποκατάσταση των υποδομών που κατέστρεψε ο Ντάνιελ με σφιχτό χρονοδιάγραμμα 15 μηνών στο τέλος της υλοποίησης όλος ο άξονας δεν θα διαθέτει πλήρη τηλεδιοίκηση και σηματοδότηση αλλά και αυτόματη πέδηση ήδη το ETCS το οποίο φρενάρει ή ακινητοποιεί τους συρμούς δοκιμάστηκε με επιτυχία μέχρι τον επόμενο Σεπτέμβριο θα έχει τοποθετηθεί σε κάθε αμαξοστοιχία στην κεντρική γραμμή της χώρας”.

Δείτε την εισήγηση του πρωθυπουργού:

Σχετικά με τον γεωεντοπισμό των τρένων, ο κ. Μητσοτάκης σημείωσε ότι “θα αποκλείει την σύγκρουση δύο τρένων”. Έτσι, “θα παρακολουθούνται οι συρμοί με απόκλιση εκατοστών”.

Επίσης, η νέα πλατφόρμα railway.gov.gr θα δείχνει με αξιοπιστία τον χρόνο εκτέλεσης των δρομολογίων. “Οι παρεμβάσεις είναι τολμηρές με πιο αυστηρό πλαίσιο και ευελιξία στις προσλήψεις και μεγαλύτερες απολαβές των εργαζόμενων αλλά και την αξιοποίηση στελεχών από τη διεθνή αγορά” συμπλήρωσε κατά την εισήγησή του.

Σκοπός είναι, σύμφωνα με τον πρωθυπουργό, “να αποκατασταθεί το αίσθημα εμπιστοσύνης του κοινού στους σιδηροδρόμους”.

Επιπλέον, έκανε γνωστό ότι θα υπάρξει ευελιξία στις προσλήψεις, επισημαίνοντας πως ο οργανισμός “θα εξελιχθεί σε μία νέα ΔΕΗ που παραλάβαμε χρεοκοπημένη και είναι τώρα πρωταγωνιστής στην αγορά ενέργειας στη Νοτιοανατολική Ευρώπη”.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Όσον αφορά στα νέα μέτρα που θα υιοθετηθούν για το προσωπικό, ο Κυριάκος Μητσοτάκης υπογράμμισε πως θα πραγματοποιούνται “ψυχομετρικά τεστ για τους εργαζόμενους και εκπαίδευση με προσομοιωτές”, ενώ θα συσταθεί “ειδική ομάδα επιθεωρητών για την εφαρμογή του γενικού κανονισμού κίνησης, ώστε να αποτραπούν ολέθρια λάθη”.

Ο πρωθυπουργός ξεκαθάρισε ότι “θα αλλάξουν πολλά. Θα αλλάξουν όσα δεν άλλαξαν επί δεκαετίες“, ενώ προανήγγειλε η Hellenic Train θα προχωρήσει σε νέες επενδύσεις με νέες αμαξοστοιχίες.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Πρέπει να δώσουμε απάντηση στο συλλογικό πένθος των Τεμπών όχι με εύκολα λόγια αλλά με δύσκολο έργο που θα φέρει αποτέλεσμα. Αντιμετωπίζουμε τον σιδηρόδρομο ως ένα πεδίο αναμέτρησης με το κακό παρελθόν που θέλουμε να αφήσουμε πίσω μας έχουμε δύναμη να γυρίσουμε σελίδα από ένα χθες που πλήγωσε βαθιά την κοινωνία θα το καταφέρουμε όπως καταφέραμε να κάνουμε πράξη πολλά που έλεγαν ότι δεν γίνονται στην Ελλάδα” κατέληξε.

Κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης του Υπουργικού Συμβουλίου, ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, και ο υπουργός Χρίστος Δήμας, θα παρουσιάσσουν τις λεπτομέρειες του κυβερνητικού σχεδίου για την αναδιάρθρωση των ελληνικών σιδηροδρόμων.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Το νομοσχέδιο στηρίζεται σε δύο πυλώνες και για την τελική διαμόρφωσή του έχουν ληφθεί υπόψη οι συστάσεις του ERA, του ΕΟΔΑΣΑΑΜ και της ΡΑΣ.

Ο πρώτος πυλώνας του νομοσχεδίου θα περιλαμβάνει ρυθμίσεις, οι οποίες θα στοχεύουν στην ασφάλεια και τον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικού δικτύου, ενώ ο δεύτερος θα αφορά το προσωπικό.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ειδικότερα, το εν λόγω νομοσχέδιο περιλαμβάνει ριζικές τομές στο μοντέλο λειτουργίας, δικλείδες ασφαλείας για την κυκλοφορία των τρένων και αυστηρή αξιολόγηση για το προσωπικό.

Παράλληλα, θα δημιουργηθεί νέα εταιρεία «Νέοι Σιδηρόδρομοι Ελλάδος», όπου θα συγχωνευτούν ο ΟΣΕ, η ΓΑΙΑ ΟΣΕ και η ΕΡΓΟΣΕ. Η εταιρεία θα λειτουργεί με ιδιωτικο-οικονομικά κριτήρια, κατά το πρότυπο της ΔΕΗ.

Σημειώνεται ότι στις 16:00, ο κ. Κυρανάκης θα παραχωρήσει συνέντευξη Τύπου για την εξειδίκευση των μέτρων άμεσης εφαρμογής που περιλαμβάνονται στο νομοσχέδιο για τον σιδηρόδρομο, το οποίο αναμένεται να τεθεί σε δημόσια διαβούλευση τις αμέσως επόμενες ημέρες.

Τα υπόλοιπα θέματα της συνεδρίασης του Υπουργικού Συμβουλίου είναι:

-Παρουσίαση από τον υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κυριάκο Πιερρακάκη και τους υφυπουργούς Γιώργο Κώτσηρα και Θάνο Πετραλιά των νομοθετικών πρωτοβουλιών: α) Αναμόρφωση Εθνικού Τελωνειακού Κώδικα, β) Μεταρρύθμιση του πλαισίου δημοσιονομικής διαχείρισης – Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2024/1265,

-Παρουσίαση από τον υπουργό Δικαιοσύνης Γιώργο Φλωρίδη και τον υφυπουργό Ιωάννη Μπούγα του νομοσχεδίου για την αναμόρφωση του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας,

-Παρουσίαση από τον υπουργό Προστασίας του Πολίτη Μιχάλη Χρυσοχοΐδη του νομοσχεδίου για την ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2022/2557 σχετικά με την ανθεκτικότητα των κρίσιμων οντοτήτων,

-Παρουσίαση από τον υπουργό Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας Γιάννη Κεφαλογιάννη ερανιστικού νομοσχεδίου του υπουργείου του.

Ολόκληρη η εισήγηση του Κυριάκου Μητσοτάκη:

“Η σημερινή μας συνεδρίαση επικεντρώνεται σε μία από τις πιο κρίσιμες κυβερνητικές προτεραιότητες, που δεν είναι άλλη από τη δραστική αναβάθμιση του επιπέδου ασφάλειας αλλά και ποιότητας των τρένων στη χώρα.

Προφανώς δεν είναι μία διαδικασία η οποία ξεκινά τώρα, είναι όμως μία διαδικασία η οποία επιταχύνεται, και μέσα στην ημέρα, μάλιστα, στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών υπογράφονται οι συμβάσεις για την αποκατάσταση των υποδομών στη Θεσσαλία τις οποίες κατέστρεψε o «Daniel» λίγο μετά την ολοκλήρωση της σύμβασης 717, τον Σεπτέμβριο του 2023.Το χρονοδιάγραμμα του έργου είναι «σφιχτό», είναι 15 μήνες και στο τέλος της υλοποίησής του όλος ο βασικός εθνικός σιδηροδρομικός άξονας δεν θα διαθέτει απλά πλήρη τηλεδιοίκηση και σηματοδότηση, αλλά και επιπλέον αυτόματη πέδηση.

Ήδη το συγκεκριμένο σύστημα, το ETCS, το οποίο φρενάρει ή και ακινητοποιεί τους συρμούς όταν παραβιάζονται οι κανόνες κίνησης, δοκιμάστηκε με επιτυχία και μέχρι τον ερχόμενο Σεπτέμβριο θα έχει τοποθετηθεί σε κάθε αμαξοστοιχία η οποία θα ταξιδεύει στην κεντρική γραμμή της χώρας.

Παράλληλα, προωθείται μια ακόμα σημαντική πρωτοβουλία, που δεν είναι άλλη από μία νέα μέθοδο για τον ακριβή γεωεντοπισμό των τρένων σε πραγματικό χρόνο. Πρόκειται για μία πρόσθετη δικλίδα ασφαλείας, η οποία ουσιαστικά θα αποκλείει στο εξής τη σύγκρουση δύο τρένων.Και αυτό διότι ενώ τα συμβατικά συστήματα GPS δίνουν πληροφορίες με απόκλιση έως και 15 μέτρα, το Ενιαίο Κέντρο Εποπτείας, το οποίο ιδρύεται χρησιμοποιώντας αυτή τη νέα τεχνολογία, θα παρακολουθεί τους συρμούς με απόκλιση εκατοστών. Έτσι θα εντοπίζεται εξ αρχής κάθε πιθανό πρόβλημα, τόσο σε μονή όσο και σε διπλή γραμμή.Και γρήγορα επίσης αυτή η νέα πλατφόρμα, την οποία ονομάζουμε railway.gov.gr, θα μπορεί να είναι ανοιχτή σε όλους τους πολίτες, ώστε να διαπιστώνεται και η αξιοπιστία στον χρόνο εκτέλεσης των δρομολογίων.

Με άλλα λόγια, μιλάμε για πολλές συνδυαστικές κινήσεις, οι οποίες έχουν ως κύριο σκοπό να αποκαταστήσουν το αίσθημα εμπιστοσύνης των επιβατών στα ελληνικά τρένα.

Γι’ αυτό και οι παρεμβάσεις που θα συζητήσουμε σήμερα είναι τολμηρές, με ένα πλαίσιο το οποίο είναι πολύ πιο αυστηρό, με μεγαλύτερη ευελιξία στις προσλήψεις αλλά και στις απολαβές των εργαζόμενων, αλλά και μία πιο αποτελεσματική διοίκηση η οποία θα έχει τη δυνατότητα να αξιοποιήσει και στελέχη από τη διεθνή αγορά.

Για να το πούμε διαφορετικά, ο σκοπός μας είναι ο συγκεκριμένος Οργανισμός να εξελιχθεί ουσιαστικά σε μια νέα ΔΕΗ, την οποία θυμίζω ότι παραλάβαμε το 2019 πρακτικά χρεοκοπημένη για να είναι σήμερα μία υγιής και δυναμική επιχείρηση, αναπτυσσόμενη, πρωταγωνίστρια στην αγορά ενέργειας στη νοτιοανατολική Ευρώπη και όχι μόνο στην πατρίδα μας.

Αυτός ο νέος ΟΣΕ, λοιπόν, θα ενσωματώνει στη λειτουργία του το σύνολο των συστάσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και των επιστημονικών πορισμάτων, τόσο ως προς τις υποδομές και τις σιδηροδρομικές δραστηριότητες όσο και προς τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων, αλλά και ως προς τον ΕΟΔΑΣΑΑΜ, ο οποίος επίσης ενισχύεται περαιτέρω, γιατί έχει ζωτική σημασία η πρόληψη δυνητικών κινδύνων και όχι η διαπίστωσή τους.

Γι’ αυτό και μαζί με τα τεχνολογικά μέσα ενισχύεται, με πρωτοβουλία του Αναπληρωτή Υπουργού, και η βιντεοεπιτήρηση κρίσιμων σιδηροδρομικών δομών. Όλες οι ενδοεπικοινωνίες θα καταγράφονται σε ψηφιακή βάση δεδομένων και με αυτόν τον τρόπο, άλλωστε, θα μπορεί να αξιολογείται και πιο εύκολα και η απόδοση των εργαζόμενων, ιδίως όσων είναι σε θέσεις ευθύνης και διαχειρίζονται ανθρώπινες ζωές.

Και εκεί η επιλογή θα πρέπει να γίνεται πια με πολύ πιο αυστηρά κριτήρια και με τακτικά ψυχομετρικά τεστ του προσωπικού, αλλά και με πρακτική εκπαίδευση η οποία θα συμπεριλαμβάνει πλέον και προσομοιωτές, όπως γίνεται και στην αεροπορική εκπαίδευση.

Παράλληλα, είναι εισήγηση του Υπουργείου, σωστή κατά την εκτίμησή μας, να επαναφέρουμε τον προϊστάμενο αμαξοστοιχίας, ο οποίος με βάση τη δική του εμπειρία θα μπορεί να εντοπίζει κινδύνους, βεβαίως προληπτικά, και ταυτόχρονα δημιουργείται και μια ειδική μονάδα επιθεωρητών για την τήρηση του Γενικού Κανονισμού Κίνησης. Αυτή θα αποτελεί και το όργανο το οποίο θα εισηγείται τυχόν κυρώσεις σε περίπτωση που παραβιάζεται το πρωτόκολλο.

Σκοπός μας είναι να εμπεδωθεί μια νέα κουλτούρα ασφάλειας και επαγγελματισμού σε όλα τα επίπεδα, με κίνητρα για καλές επιδόσεις, όσο και αυστηρούς κανόνες, αυστηρότατες διαδικασίες, που θα αποτρέπουν ολέθριες παραλείψεις και τραγικά λάθη, ώστε η ευθύνη του κράτους να συνδυάζεται καθημερινά και με την ευσυνειδησία των ίδιων των εργαζόμενων.

Ο αρμόδιος Υπουργός θα παρουσιάσει σε λίγο αναλυτικότερα τις νέες ρυθμίσεις.Εκείνο το οποίο προσωπικά θα ήθελα να τονίσω είναι ότι συνεχίζεται και επιταχύνεται μία τεράστια πρωτοβουλία εκσυγχρονισμού του ελληνικού σιδηρόδρομου, αξιοποιώντας τόσο την ευρωπαϊκή συνδρομή όσο και τα δικά μας διδάγματα από την ανάταξη άλλων προβληματικών επιχειρήσεων.

Πρόκειται, επίσης, για ένα εγχείρημα το οποίο θα απαιτήσει συνέπεια και προφανώς κάποιο χρόνο. Αλλά είναι ένα εγχείρημα το οποίο καθίσταται πια απολύτως απαραίτητο, έστω και αν τώρα θα χρειαστεί να αλλάξουν πολλά, όσα δεν άλλαξαν εδώ και δεκαετίες.

Να επισημάνω ότι αυτόν τον σχεδιασμό τον πλαισιώνει, προφανώς, και η Hellenic Train, η οποία πολύ σύντομα θα κληθεί να προχωρήσει και εκείνη στις δικές της επενδύσεις, με αιχμή την προμήθεια ενός νέου τροχαίου υλικού.

Να κλείσω λέγοντας και πάλι ότι, ως πολιτεία, οφείλουμε να δώσουμε απάντηση στο συλλογικό πένθος των Τεμπών, καταπολεμώντας ουσιαστικά τα αίτια που προκάλεσαν αυτή την τραγωδία. Όχι με εύκολα λόγια και θολά σενάρια, αλλά με ένα δύσκολο έργο το οποίο θα φέρει σύντομα ορατό αποτέλεσμα.

Αντιμετωπίζοντας τον σιδηρόδρομο της χώρας ως ένα ακόμα πεδίο αναμέτρησης με ένα κακό παρελθόν, το οποίο θέλουμε να αφήσουμε οριστικά πίσω μας και αποδεικνύοντας στους πολίτες ότι έχουμε τη δύναμη να γυρίσουμε τη σελίδα από ένα χθες το οποίο πλήγωσε βαθιά την ελληνική κοινωνία.Θα το καταφέρουμε, όπως καταφέραμε να κάνουμε πράξη και πολλά από όσα ορισμένοι επέμεναν ότι «αυτά δεν γίνονται στην Ελλάδα»”.

Ειδήσεις σήμερα:

Είναι επίσημο: Ο Γιώργος Παπαδάκης ανακοίνωσε το τέλος της εκπομπής “Καλημέρα Ελλάδα”

Τζιν Χάκμαν: Από τι πέθανε ο διάσημος ηθοποιός και η σύζυγός του – Τι αποκαλύπτει η ιατροδικαστική έκθεση

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ