Γεωργιάδης για τις αλλαγές στα ΤΕΠ: “Ο χρόνος αναμονής είναι πλέον 4 ώρες, να παραδώσουμε ένα καλύτερο σύστημα εφημεριών μέχρι το 2027”

Παρουσίασε την πρόοδο των αλλαγών στα επείγοντας των νοσοκομείων

Γεωργιάδης για τις αλλαγές στα ΤΕΠ: “Ο χρόνος αναμονής είναι πλέον 4 ώρες, να παραδώσουμε  ένα καλύτερο σύστημα εφημεριών μέχρι το 2027”

Ο Υπουργός Υγείας Άδωνις Γεωργιάδης και ο Υφυπουργός Υγείας Μάριος Θεμιστοκλέους παραχώρησαν σήμερα, Τετάρτη 30 Ιουλίου 2025, συνέντευξη τύπου για τις πρωτοβουλίες και τα προγράμματα βελτίωσης της εφημέρευσης των νοσοκομείων.

Το παρών έδωσαν η Γενική Γραμματέας Υπηρεσιών Υγείας Λίλιαν Βιλδιρίδη και ο Πρόεδρος του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού Αντώνης Αυγερινός.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν, με το σύστημα ηλεκτρονικής ιχνηλάτησης (βραχιολάκι) που εφαρμόζεται ήδη σε 10 νοσοκομεία – ΓΝΑ «Ευαγγελισμός», ΓΟΝΚ «Οι Άγιοι Ανάργυροι», ΓΝΑ «Γ. Γεννηματάς», ΓΝΑ «ΚΑΤ», Παίδων «Αγλαϊα Κυριακού», ΓΝΑ «Λαϊκό», ΓΝΑ «Σισμανόγλειο», Πανεπιστημιακό Γενικό Νοσοκομείο Πατρών, Παίδων «Αγία Σοφία», ΠΓΝ «Αττικόν» – ο μέσος χρόνος εξυπηρέτησης υπολογίζεται στις 4 ώρες. Ο χαμηλότερος χρόνος εντοπίζεται στο Παίδων «Αγία Σοφία» όπου απαιτείται 1 ώρα και 58 λεπτά, ενώ ο υψηλότερος χρόνος στο ΓΝΑ «Ευαγγελισμός» όπου απαιτούνται 5 ώρες και 16 λεπτά.

Σημειώνεται ότι από τις 15 Μαΐου 2025 που ξεκίνησε η εφαρμογή του στον «Ευαγγελισμό» μέχρι σήμερα που πλέον εφαρμόζεται σε 10 νοσοκομεία, έχουν εξυπηρετηθεί 44.032 ασθενείς.

Κατά την εισαγωγική του τοποθέτηση, ο Υπουργός Υγείας Άδωνις Γεωργιάδης δήλωσε:

«Πριν από μερικούς μήνες και συγκεκριμένα τον Φεβρουάριο του 2025, με τον Υφυπουργό κύριο Μάριο Θεμιστοκλέους και τη Γενική Γραμματέα κυρία Λίλιαν Βιλδιρίδη σας είχαμε παρουσιάσει το σχέδιό μας για τη μείωση του μέσου χρόνου αναμονής στις εφημερίες. Δηλαδή τον μέσο χρόνο μεταξύ της ώρας που κάποιος φτάνει στα επείγοντα ενός νοσοκομείου και της ώρας που είτε φεύγει για το σπίτι του, είτε κάνει εισαγωγή για να μπει σε μια κλινική του νοσοκομείου.

Τότε, ο μέσος χρόνος αναμονής στα μεγάλα νοσοκομεία ξεπερνούσε τις 9 ώρες και εμείς σας είχαμε πει ότι στόχος μας είναι να καταφέρουμε να φθάσουμε τις 5 ώρες. Πολλοί τότε είχατε πει ότι αυτό δεν γίνεται. Σήμερα, σας παρουσιάζουμε την πρόοδο που έχουμε κάνει .Το πρώτο πράγμα που παρατηρεί κανείς από τα στοιχεία που έχουμε στη διάθεσή μας είναι ότι, στις εφημερίες των νοσοκομείων όπου έχει εφαρμοστεί το λεγόμενο «βραχιολάκι», η τάξη και η ηρεμία είναι πρωτοφανής. Ο γενικός μέσος όρος αναμονής υπολογίζεται πλέον σε 4 ώρες.

Στόχος μας είναι κάθε μήνας που περνάει να διορθώνεται η κατάσταση στις εφημερίες και μέχρι το 2027, που καλώς εχόντων των πραγμάτων θα λήξει η θητεία μας στο Υπουργείο Υγείας και θα πάμε σε εθνικές εκλογές, να παραδώσουμε ένα σύστημα στις εφημερίες εξαιρετικά καλύτερο από αυτό που παραλάβαμε, ώστε να ξέρουν οι ασθενείς ότι την εμπιστοσύνη του Πρωθυπουργού και του ελληνικού λαού την αντιμετωπίζουμε με πολύ μεγάλη ευθύνη και με πολύ μεγάλο σεβασμό».

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

O Υφυπουργός Υγείας Μάριος Θεμιστοκλέους δήλωσε:

«Η ηλεκτρονική ιχνηλάτηση στα Τμήματα Επειγόντων Περιστατικών αποτελεί μια ακόμη σημαντική μεταρρύθμιση, μια αλλαγή στην πράξη. Με ήδη χειροπιαστό αποτέλεσμα, με ήδη μετρήσιμη την βελτίωση στην καθημερινότητα των πολιτών. Για πρώτη φορά έχουμε πραγματική εικόνα για τη λειτουργία των ΤΕΠ, τη ροή των ασθενών, τις καθυστερήσεις, τις ανάγκες του κάθε νοσοκομείου. Τα πρώτα στοιχεία δείχνουν σαφή πρόοδο με μικρότερη αναμονή, καλύτερη οργάνωση, πιο ανθρώπινες συνθήκες για τον ασθενή. Η αλλαγή, όμως, δεν περιορίζεται μόνο σε αυτό. Η στρατηγική μας περιλαμβάνει πέντε βασικούς άξονες: τις οργανωτικές αλλαγές στο σύστημα εφημέρευσης στην Αττική, την ενίσχυση του προσωπικού των ΤΕΠ, τις ανακαινίσεις των χώρων, την αναβάθμιση του ιατροτεχνολογικού εξοπλισμού, την εφαρμογή Ενιαίου Πληροφοριακού Συστήματος ενημέρωσης πολιτών για τα εφημερεύοντα νοσοκομεία και τους χρόνους αναμονής. Συνεχίζουμε με σχέδιο, βούληση και τόλμη να αξιοποιούμε όλες τις δυνατότητες του Εθνικού Συστήματος Υγείας, επ’ ωφελεία των ασθενών. Μεταρρυθμίζουμε το ΕΣΥ στην πράξη, για να ανταποκρίνεται στις πραγματικές ανάγκες των πολιτών. Γιατί το ΕΣΥ, είμαστε «εμείς»

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Η Γενική Γραμματέας Υπηρεσιών Υγείας Λίλιαν Βιλδιρίδη δήλωσε:

«Έχει γίνει μια πολύ συστηματική δουλειά έτσι ώστε όλα τα ΤΕΠ να έχουν οργανωθεί με βάση τις βέλτιστες διεθνείς προδιαγραφές οργάνωσης και λειτουργίας. Σε όλα τα ΤΕΠ υπάρχει ξεχωριστή είσοδος για τα ασθενοφόρα και ξεχωριστή είσοδος για τους περιπατητικούς ασθενείς. Υπάρχει οργανωμένη νοσηλευτική υπηρεσία στο κέντρο των ΤΕΠ έτσι ώστε η διασταύρωση κινήσεων να είναι όσο το δυνατόν μικρότερη για τους επαγγελματίες υγείας αλλά και να μπορούν βεβαίως να προσφεύγουν σε όλους τους ασθενείς που έχουν ανάγκη σε ταχύτατο ρυθμό. Επίσης, προβλέπεται συγκεκριμένος χώρος αναμονής των ασθενών και των συνοδών των ασθενών έτσι ώστε να διευκολύνονται. Με όλα αυτά που κάνουμε, βελτιώνουμε την εικόνα των εφημεριών στα ΤΕΠ όχι σε επίπεδο εντυπώσεων αλλά σε επίπεδο ουσίας, προκειμένου οι ασθενείς να απολαμβάνουν τις καλύτερες δυνατές υπηρεσίες που δικαιούνται».

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ο Πρόεδρος του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού Αντώνης Αυγερινός δήλωσε:

«Ο Ελληνικός Ερυθρός Σταυρός πράγματι ανταποκρίθηκε άμεσα στο κάλεσμα του Υπουργού να βοηθήσουμε στη βελτίωση της λειτουργίας των ΤΕΠ των μεγάλων κρατικών νοσοκομείων, έχοντας μία πραγματικά μεγάλη εμπειρία και τεχνογνωσία. Αναλάβαμε πράγματι αυτό το καθήκον, με τρεις στόχους και σκοπούς: Την εξυπηρέτηση-υποστήριξη των ροών των ασθενών στα ΤΕΠ, ώστε να μειωθούν οι καθυστερήσεις. Τη βελτίωση της επικοινωνίας του προσωπικού με τους ασθενείς που προσέρχονται στα ΤΕΠ και επίσης την καθοδήγηση των ασθενών μέσα στα ΤΕΠ και τη βοήθεια ώστε να βρίσκουν πολύ πιο εύκολα τα ιατρεία εκεί όπου χρειάζονται να πάνε. Η παρουσία των εθελοντών του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού μας υπενθυμίζει ότι η ανθρωπιά δεν έχει χαθεί, βρίσκεται ακόμα εδώ και είναι μπροστά μας και σχολιάστηκε ως ιδιαίτερα βοηθητική, με αρκετούς να αναφέρουν πως πρώτη φορά βιώνουν τέτοια εξυπηρέτηση στον χώρο υγείας».

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ακολουθούν οι ερωτήσεις των δημοσιογράφων

Δημοσιογράφος: Οι σαμαρίτες του Ερυθρού Σταυρού πόσοι είναι, πως κατανέμονται ανά νοσοκομείο;

Αντώνης Αυγερινός: 25 άτομα εμπλέκονται. Στην γενική εφημερία του «Αττικού» νοσοκομείου είναι 12, του «Ευαγγελισμού» 13 και του «Γεννηματάς» που εφημερεύει 25.

Δημοσιογράφος: Από αυτά που γνωρίζουμε μέχρι τώρα, προκύπτουν στοιχεία για ασθενείς που δεν θα έπρεπε να πάνε καθόλου στο νοσοκομείο, αν λειτουργούσε η πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας;

Άδωνις Γεωργιάδης: Περίπου το 30% των περιστατικών, θα μπορούσαν να αντιμετωπιστούν από την Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας. Με βάση τις κατευθυντήριες οδηγίες του Παγκοσμίου Οργανισμού Υγείας αυτοί οι ασθενείς δεν πρέπει να πηγαίνουν στο νοσοκομείο. Εμείς ενημερώνουμε ότι συνεφημερεύουν κέντρα υγείας, όπου εκεί η αναμονή είναι ελάχιστη. Για περιστατικά που δεν είναι σοβαρά, οι πολίτες μπορούν να πάνε στα κέντρα υγείας και να φύγουν πολύ πιο γρήγορα.

Δημοσιογράφος: Είπατε ότι παρακολουθείτε και τα προβλήματα που ανακύπτουν μέσα απ΄ αυτή την ιχνηλάτηση. Σε σχέση με αυτό το θέμα προσανατολίζεστε στο να εντάξετε νέα κέντρα υγείας σε εφημερία; Σε διευρυμένη λειτουργία ή σε άλλα μέτρα που θα απομακρύνουν τους ασθενείς αυτούς από τα νοσοκομεία;

Άδωνις Γεωργιάδης: Έχουμε βάλει πιλοτικά επτά, αν θυμάμαι καλά. Η πολιτική μας βούληση είναι να βάλουμε πολλά περισσότερα. Είμαστε στη φάση που ενημερώνουμε τους πολίτες ότι μπορούν να πηγαίνουν και στα κέντρα υγείας και νομίζω ότι σιγά-σιγά θα το πετύχουμε. Δεν είναι τόσο εύκολο, γιατί η νοοτροπία μας στην Ελλάδα είναι πολλά χρόνια συνδεδεμένη με το νοσοκομείο. Όταν λέμε για τις βόρειες χώρες ότι δεν πάνε στο νοσοκομείο, ναι δεν πάνε, αλλά έχουν μάθει και να μην πηγαίνουν. Σε εμάς ότι συμβεί, το πρώτο που σκεφτόμαστε είναι να πάμε στο νοσοκομείο.

Μάριος Θεμιστοκλέους: Αυτό που λέμε πέντε ώρες αναμονή ή παραμονή στα επείγοντα, είναι ο χρόνος που περιμένεις να εξεταστείς. Να φέρω ένα παράδειγμα να καταλάβετε. Χτυπάει ένα τροχαίο ελαφρύ. Έχει ένα κάταγμα στο πόδι. Αυτός θα πρέπει να εξεταστεί από γενικό χειρουργό, από ορθοπεδικό, από θωρακοχειρουργό, από νευροχειρουργό, σε κάποιες περιπτώσεις να κάνει απεικονιστικές εξετάσεις, εργαστηριακές εξετάσεις και να αντιμετωπίσουν το κάταγμα στο πόδι οι ορθοπεδικοί. Η εξέταση κάθε φορά από διαφορετικό γιατρό είναι που δημιουργεί και αυτή την αναμονή και για αυτό είναι και συμβατή η αναμονή με άλλων χωρών. Στην Πορτογαλία και στην Αγγλία, αν μπει περιστατικό το οποίο είναι μπλε, οι ώρες αναμονής χωρίς να έχει κανέναν μπροστά του ξεπερνάνε τις 10. Με αυτόν τον τρόπο αποτρέπουν τους ασθενείς από το να πηγαίνουν στα νοσοκομεία. Σε εμάς η αναμονή στα μπλε περιστατικά, επειδή δεν έχουν να εξεταστούν από πολλές ειδικότητες, είναι πιο μικρή από το βαρύ περιστατικό, γιατί θα τους δει ένας γιατρός λογικά και θα φύγουν. Εμείς εξυπηρετούμε ή αντιμετωπίζουμε κανονικά τους ασθενείς αυτούς.

Δημοσιογράφος: Θα ήταν υπερβολή να πούμε ότι τελικά τα αποτελέσματα από τη χρήση του βραχιολιού ανεβάζουν και ρίχνουν διοικητές; Γιατί μας τονίσατε ότι αυτό θα κρίνει και πόσο καλά αξιοποιεί την πληροφορία και ο εκάστοτε διοικητής για να παρεμβαίνει προκειμένου να λύνει επιτόπου τα θέματα.

Άδωνις Γεωργιάδης: Προφανώς ο διοικητής κρίνεται. Αυτή είναι η λογική. Οι διοικητές είναι εκεί για να κάνουν τα νοσοκομεία να λειτουργούν. Αν δεν λειτουργούν τα νοσοκομεία αλλάζουν οι διοικητές. Το ίδιο και οι υπουργοί, για να μην παρεξηγηθώ.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ